Persbericht
08/01/2004 Docenten willen computerprogramma's voor zelfstandig werken
Ict op School vraagt naar Top 7 wensen voor computergebruik
Persbericht van Stichting Ict op School
Den Haag, 8 januari 2004
Leraren in het primair en voortgezet onderwijs willen vooral graag
meer educatieve programma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen
werken. De technische kant van computergebruik staat bij docenten
steeds minder centraal. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO ook
dit jaar weer voor Stichting Ict op School uitvoerde. In het onderzoek
gaven docenten aan hoe groot hun behoefte was aan een bepaald type
ondersteuning. Uit de antwoorden werd een top 7 voor het primair
onderwijs samengesteld en een Top 7 voor het voortgezet onderwijs.
Top 7 van ondersteuningsbehoeften van docenten
Primair onderwijs
1. Computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken
79%
2. Meer bruikbaar lesmateriaal voor computergebruik (content) 70%
3. Goede voorbeelden van ICT en didactiek 62%
4. Hulp bij het vinden en selecteren van goede educatieve software
59%
5. Directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen
59%
6. Een bruikbaar leerlingvolgsysteem / leerlingadministratiesysteem
53%
7. Extra computers of andere computervoorzieningen 53%
Voortgezet onderwijs
1. Computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken
67%
2. Meer bruikbaar lesmateriaal voor computergebruik (content) 67%
3. Goede voorbeelden van ICT en didactiek 64%
4. Extra computers of andere computervoorzieningen 60 %
5. Grotere betrouwbaarheid van aansluiting met internet/Kennisnet
(minder storingen) 58 %
6. Een bruikbaar leerlingvolgsysteem/leerlingadministratiesysteem 58%
7. Directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen
58%
TNS NIPO deed het vervolgonderzoek ook bij het schoolmanagement,
ICT-coördinatoren, schoolbesturen en ICT-samenwerkingsverbanden. Zij
zijn bevraagd over de stand van zaken, ambities en
ondersteuningswensen met betrekking tot het ICT-gebruik.
Tegelijkertijd werd een klanttevredenheidsonderzoek voor Stichting Ict
op School uitgevoerd. Vergelijkbaar onderzoek werd ook in 2001 en in
2002 werd vergelijkbaar uitgevoerd.
Stichting Ict op School gebruikt de jaarlijkse TNS NIPO-onderzoeken
als leidraad voor haar werkzaamheden. De uitkomsten van het onderzoek
staan op de website van Ict op School: www.ictopschool.net .
---