Stichting Ict op School


Persbericht

08/01/2004 Docenten willen computerprogramma's voor zelfstandig werken

Ict op School vraagt naar Top 7 wensen voor computergebruik

Persbericht van Stichting Ict op School
Den Haag, 8 januari 2004

Leraren in het primair en voortgezet onderwijs willen vooral graag meer educatieve programma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken. De technische kant van computergebruik staat bij docenten steeds minder centraal. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO ook dit jaar weer voor Stichting Ict op School uitvoerde. In het onderzoek gaven docenten aan hoe groot hun behoefte was aan een bepaald type ondersteuning. Uit de antwoorden werd een top 7 voor het primair onderwijs samengesteld en een Top 7 voor het voortgezet onderwijs.

Top 7 van ondersteuningsbehoeften van docenten
Primair onderwijs

1. Computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 79%

2. Meer bruikbaar lesmateriaal voor computergebruik (content) 70%
3. Goede voorbeelden van ICT en didactiek 62%
4. Hulp bij het vinden en selecteren van goede educatieve software 59%

5. Directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen 59%

6. Een bruikbaar leerlingvolgsysteem / leerlingadministratiesysteem 53%

7. Extra computers of andere computervoorzieningen 53%

Voortgezet onderwijs

1. Computerprogramma's waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 67%

2. Meer bruikbaar lesmateriaal voor computergebruik (content) 67%
3. Goede voorbeelden van ICT en didactiek 64%
4. Extra computers of andere computervoorzieningen 60 %
5. Grotere betrouwbaarheid van aansluiting met internet/Kennisnet (minder storingen) 58 %

6. Een bruikbaar leerlingvolgsysteem/leerlingadministratiesysteem 58%
7. Directe deskundige hulp als de computers of het netwerk haperen 58%

TNS NIPO deed het vervolgonderzoek ook bij het schoolmanagement, ICT-coördinatoren, schoolbesturen en ICT-samenwerkingsverbanden. Zij zijn bevraagd over de stand van zaken, ambities en ondersteuningswensen met betrekking tot het ICT-gebruik. Tegelijkertijd werd een klanttevredenheidsonderzoek voor Stichting Ict op School uitgevoerd. Vergelijkbaar onderzoek werd ook in 2001 en in 2002 werd vergelijkbaar uitgevoerd.

Stichting Ict op School gebruikt de jaarlijkse TNS NIPO-onderzoeken als leidraad voor haar werkzaamheden. De uitkomsten van het onderzoek staan op de website van Ict op School: www.ictopschool.net .
---