Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Nieuwjaarsspeech Minister Dekker VROM op donderdag 8 januari 2004

De Secretaris-generaal, Marjanne Sint, heeft er geen doekjes om gewonden. Wat lang werd aangekondigd wordt dit jaar realiteit.Taakstellingen en reorganisatie zullen zich doen voelen. Ik ben daar politiek verantwoordelijk voor. Het ministerschap aanvaarden onder de huidige economische omstandigheden is een keuze. Die heb ik met overtuiging gemaakt. Net als mijn collega's op de andere departementen. Keuzes maken, prioriteiten stellen.

Van VROM wordt een relatief grote bijdrage verwacht. De huursubsidie slokt de helft van ons budget op. We hebben daarom ook deze post niet volledig kunnen ontzien. Twaalf euro per maand minder; ik weet wat dat betekent voor subsidieontvangers. Men laat het mij via indringende persoonlijke brieven weten. Ik weet ook dat we als kabinet goed kijken naar de inkomenseffecten van het beleid als geheel. 590 formatieplaatsen minder voor dit departement; ook van die ingreep ontgaat mij de pijn niet. Maar ik weet - en Marjanne Sint bevestigde dat zo-even - dat we er alles aan doen om de problematiek open tegemoet te treden en samen naar oplossingen te zoeken. En dat betekent: keuzes maken.
Gelukkig heeft de SG ons in organisatorisch opzicht ook een perspectief geschetst. Ik zal dat in politiek en beleidsmatig opzicht doen. Ik verheug me daarop, want ik heb een prima gevoel bij mijn eerste half jaar! Het motto: van hindermacht naar ontwikkelkracht wordt in- en extern herkend. Ik wil daarmee niet afdoen aan jullie loyaliteit aan mijn voorgangers. Ik zie dat de diensten de eigen ontwikkelkracht invullen, ik zie dat VROM geprononceerder naar voren komt in de publiciteit. Mijn politiek commitment voor onze uitdaging is er.
De basis voor meer ontwikkelkracht die het afgelopen half jaar gelegd is biedt kansen. Kansen voor VROM en voor VROM'ers. De kracht van dit ministerie schuilt in een enorme hoeveelheid kennis en expertise bij de medewerkers en een grote mate van professionele vrijheid. Voor wie resultaten zoekt is daarmee veel te bereiken. De kolommen van onze organisatie worden doorbroken of minstens op een aantal plaatsen overstegen.
We hebben een strategisch beraad VROM dat thematisch speerpunten aanwijst voor onze organisatie. Het werk rond de Nota Ruimte is projectmatig georganiseerd. Aan duurzaam bouwen wordt gewerkt door mensen van DGW en KVI samen. Het nieuwe huurbeleid staat in de steigers en groeit vanuit een thematische benadering. Zelfs handhaven is voor VROM niet meer gelijk aan verbieden alleen. De inspectie verduidelijkt het beleid en helpt met verbeterplannen waar gemeenten steken laten vallen. Een open werkwijze met oog voor de praktijk, maar overduidelijk waar grenzen gesteld moeten worden. Maar altijd vanuit de opdracht helder te zijn over het waarom van regels en duidelijk te zijn over wat we van burgers, bedrijven en organisaties verwachten. Hard op inhoud, open in het proces, gericht op resultaat.

Die benadering is niet alleen een kwestie van organisatie, maar ook een zaak van attitude. Ons moet altijd voor ogen staan voor wie we het doen en waarom. Daarom ga ik regelmatig op werkbezoek in de aandachtwijken. Ik spreek daar niet alleen met bobo's maar ook met bewoners. Daar ontmoet ik ook bedrijven en maatschappelijke organisaties. Van buiten naar binnen denken, steeds weer. Ik weet dat het niet iedereen in iedere functie gegeven is, maar het zou goed zijn als VROM'ers vaker zouden spreken met de mensen die onze maatregelen moeten uitvoeren. Op straat, in de bedrijven. Beleid kan immers alleen evenwichtig zijn als het meer is dan de uitkomst van mechanismen binnen het eigen departement, als het openstaat voor de werkelijkheid buiten de Haagse kaasstolp. Het project beantwoording burgerbrieven is een bewijs dat we de burger serieus nemen. Dat we willen luisteren naar opmerkingen, klachten en suggesties uit de samenleving. Een adequate reactie per ommegaande zal voor 2004 géén vroom voornemen blijven.
Naast voortvarende beantwoording, wil ik ook snel een analyse van de vragen zien. Onze kennis en expertise inzetten voor resultaat, onze professionele vrijheid benutten om pro-actief te zijn. Kaders schetsen, maar vooral méédenken in ontwikkelingen. Oplossingen aanreiken voor bestuurders van gemeenten en provincies, voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Over de grenzen van onze interne- en departementale verkaveling heen. Een compliment voor de pioniers van deze houding in onze organisatie is zeer op zijn plaats. We zullen het resultaat van hun inspanningen het komend jaar uitbouwen. Juist met het oog op de beweging die er het komend jaar in het departement zal zijn.
Daarom stel ik het op prijs om hierover samen met de staatssecretaris binnenkort een bijeenkomst met de directeuren te hebben. Om te luisteren en om bevraagd te worden. Om samen te werken aan meer ontwikkelkracht.
We zullen die kracht ook al heel hard nodig hebben. Een viertal VROM-beleidsspeerpunten vraagt daar dringend om. Bovendien zal het Nederlands voorzitterschap van de EU in de tweede helft van het jaar veel van ons departement vergen.
Ruimte
De Nota Ruimte zal in maart naar de Tweede Kamer gaan. Een belangrijke stap op weg naar een eenduidig nationaal ruimtelijk beleid. Een beleid dat wil bijdragen aan onze internationale concurrentiekracht. Een nota die uitdrukking geeft aan selectief rijksbeleid in een Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur. Een nota die daarbuiten nadrukkelijk kiest voor decentralisatie. Het motto is: centraal wat moet, decentraal wat kan. Maar nota's alleen veranderen de werkelijkheid niet. Daarom is er de selectieve uitvoeringsagenda. Een agenda die duidelijk maakt wat het rijk voor zijn rekening neemt tot 2010, met een perspectief tot 2020. Daarom ook zullen we dit jaar veel aandacht besteden aan de hulp bij implementatie in de verschillende overheidslagen, bedrijven en organisaties. Nauw verbonden met het adagium: 'selectief en decentraal' is voor mij de ontwikkelingsplanologie.In deze benadering komen verschillende groeperingen bij elkaar om de integrale ontwikkeling van het gebied te bevorderen.
Op de Utrechtse Heuvelrug is met de uitruil van bestemmingen veel bereikt voor natuur- en landschap enerzijds en vooral woningbouw anderzijds. Het is een schoolvoorbeeld voor vrijmaking van ontwikkelkracht. Inspelen op dit soort initiatieven die gedragen worden door belanghebbende partijen ter plaatse.

Wonen
De woningmarkt moet in beweging komen. Het is al vaak gezegd. Daarvoor is onder meer een flink hogere woningproductie nodig. We hebben daar een concrete en realistische doelstelling aan gekoppeld. Het statistisch woningtekort moet in 2010 teruggebracht zijn tot 1,5% hóógstens 2%. Dat vraagt 380.000 tot 420.000 nieuwe woningen. Het grootste deel van die opgave ligt in de stedelijke regio's. Over de aantallen die daar gerealiseerd moeten worden maak i k nog begin dit jaar concrete woningbouwafspraken.
Wij bemoeien ons actief met de woningproductie in de stedelijke regio's, we geven met de herziene WRO ruimte voor bouwversnelling en straks met de Nota Ruimte ruim baan voor meer bouwlocaties. Daar mag tegenover staan dat de branche zich van zijn meest innovatieve kant laat zien en creatief inspeelt op nieuwe marktomstandigheden en de eigen code krachtig bevordert. Daar mag ook tegenover staan dat bedrijven zich op een transparante wijze als betrouwbare partner voor de overheid aanbieden. Onze houding moet opnieuw zijn: kaderstellend, maar open voor de praktijk. Met goede, gezonde betrekkingen waardoor de bouw weer uit de schaduw kan komen.

Als het gaat om de herstructurering van verloederde stadswijken en wijken die in de gevarenzone zijn beland, wordt 2004 het jaar van de waarheid. Voor het einde van het jaar willen we concrete afspraken hebben over de aanpak van alle 56 prioriteitswijken. De discussies over de problematiek - en met name de voorgenomen aanpak in Rotterdam
- hebben nog eens aangegeven hoe urgent de problemen zijn. Ik ben overigens blij dat de discussie zich inmiddels weer vooral richt op het creëren van een gevarieerd en veilig woon-, werk- en leefmilieu in onze steden. Niet omdat segregatie geen probleem zou zijn of etniciteit geen rol zou spelen, maar wel omdat uitsluiting de weg niet is. Meedoen is immers een belangrijk begrip in het hoofdlijnenakkoord.
Dat met name 'de grote vier' daar in overleg maar ieder hun eigen weg kiezen, vind ik toe te juichen. Stedelijke vernieuwing moet maatwerk voor mensen zijn. Nog dit voorjaar zal duidelijk worden of de corporatiewereld in en buiten de stedelijke gebieden haar verantwoordelijkheid voor de hoognodige investeringen neemt. Ik heb al eerder aangegeven dat ik in uiterste instantie via een aanwijzing aan corporaties investeringen zal afdwingen. Ik hoop van harte dat het niet nodig zal zijn.
Maar ik verwacht wel dat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. In 2004 zullen we dat met elkaar verder uitwerken. Het toestaan van meer marktconforme huurprijzen is daar onderdeel van.

Herijking
De staatssecretaris en ik hebben eerder al aangegeven dat we 100 van de 400 VROM-regels willen schrappen en er nog eens 100 willen samenvoegen. Inmiddels is duidelijk hoe onze plannen zijn opgenomen in het meerjarenprogramma van het kabinet. Ik ben er trots op dat we als VROM als eerste departement onze plannen hebben aangeboden aan de Tweede Kamer.
De prioriteit ligt bij de aanpassingen die de meeste besparingen opleveren voor het bedrijfsleven, de burgers en de decentrale overheden. Ook de regels die knelpunten voor de woningbouwproductie veroorzaken krijgen voorrang. Ik noem drie voorbeelden waarmee al begonnen is of waar dit jaar een start meegemaakt zal worden.


- het schrappen van regels over milieubeleidsplannen;
- het ontwerpen van een veel eenvoudiger regeling die in de plaats komt van het huidige Bouwstoffenbesluit;

- het vereenvoudigen van de Huisvestingswet;

Inmiddels is ook begonnen aan het project ' één VROM-vergunning'. Een totaalpakket waarin de bouwvergunning, de milieuvergunning en andere vergunningen op het terrein van VROM worden samengebracht. Idealiter wordt deze vergunning op den duur zelfs verbreed tot een interdepartementale vergunning waarin alles dat bouwers verhindert de spa in de grond te steken wordt samengebracht.

Ik heb eerder gepleit voor meer contact tussen VROM'ers en de mensen die met onze regels en procedures moeten werken. In de aanloop naar de lijst te schrappen en te vereenvoudigen regels ís samengewerkt met onder andere gemeenteambtenaren. Zij zijn - naast de burgers en bedrijven - aan overheidszijde de ervaringsdeskundigen waar het gaat om onwerkbare of overbodige VROM-regels, logisch dus dat zij mochten meepraten over vereenvoudiging.
Mijn uitgangspunt is: geen beleid formuleren of regels ontwikkelen zonder toets bij burgers, bedrijven en bestuurders. Daarna is het aan ons bewindslieden om een keuze te maken. Dat vind ik van groot belang.

Europa
De Europese buitenwereld stroomt dit jaar volop bij ons binnen. We zijn er klaar voor, we hebben er zin in. In de eerste plaats natuurlijk omdat er op 1 mei tien nieuwe EU-lidstaten bijkomen en er op 10 juni Europese verkiezingen zijn. In de tweede plaats omdat het Nederlands voorzitterschap op 1 juli begint.
Het voorzitterschap betekent in de eerste plaats een extra rol voor Nederland in de EU. Maar het heeft ook gevolgen voor VROM in het mondiale circuit.

Slot
Voor ik jullie een heel goed 2004 wens, wil ik dankzeggen voor de samenwerking in het eerste half jaar van mijn ministerschap. Ik heb veel steun ondervonden bij het ontwikkelen van het politiek programma, bij de voorbereiding van en de ondersteuning tijdens AO's, de plenaire begrotingsdebatten en in het bestuurlijk overleg. Ik ben trots op VROM en de VROM'ers. Ik beloof jullie een politiek inhoudelijk boeiend jaar, en wens iedereen een goed 2004.