Amsterdam RAI

Horecava 2004
12 jan 2004

Optimistisch geluid op horecava

Horecaondernemers blijken juist in deze moeilijke tijden op zoek te zijn naar nieuwe producten en nieuwe mogelijkheden. Ondernemers van ruim 25.500 bedrijven hebben een bezoek aan Horecava 2004 gebracht. Dat zijn bijna 2.000 bedrijven meer dan tijdens Horecava 2002. Uit de resultaten van het bezoekersonderzoek blijken bezoekers evenveel aankoopplannen te hebben als twee jaar geleden. Deze resultaten worden bevestigd door positieve reacties van exposanten. Horecava 2004 vond plaats van 5 tot en met 8 januari 2004 in Amsterdam RAI.

Opmerkelijk resultaat is verder dat steeds meer de eindbeslisser binnen de onderneming de beurs bezoekt. In totaal hebben 54.738 mensen de beurs bezocht. Hieruit blijkt dat het aantal bezoekers per bedrijf gedaald is. Dat past ook bij het strenge toelatingsbeleid van de Horecava, waardoor alleen vakbezoekers toegang krijgen. Nieuw op de Horecava was de HorecavArena waar demonstraties en presentaties aandacht schonken aan de beleving van het vak. Een derde van de bezoekers heeft het theater bezocht en een dikke voldoende gegeven. De bezoekers zijn gemiddeld ruim 4 uur op de beurs gebleven, waarbij 3 op de 4 al aangaven de volgende keer weer present te zijn.

Art on Tiles wint Horecava Innovation Award
Het kleurrijke decorconcept van Art on Tiles heeft de vierde Horecava Innovation Award gewonnen. Uit 120 inzendingen koos een onafhankelijke jury dit product van Burex Europe uit Voorhout tot beste innovatie voor de branche. Met behulp van digitale techniek kunnen allerlei sfeerbeelden overgebracht worden op keramische tegels. Denk bijvoorbeeld aan een levensechte strand-vloer. Art on Tiles wint ook de categorie Interior & Design. Het eerste witte trappistenbier ter wereld van brouwerij De Koningshoeven uit Berkel-Enschot heeft de award voor de categorie Food & Beverage ontvangen. Bij Equipment is de hoogste eer weggelegd voor de mobiele biertap/serveerwagen van Gamko Holding in Etten-Leur. Het Telemeet-biersysteem van Interbrew Nederland in Breda wint in de categorie Services.

War Child als goed doel
De kookbenefietwedstrijd voor WarChild tijdens de Horecava heeft 17.000,- opgebracht. Managers van Bavaria, Deli XL, Hotel Purchase, Kweker, Nestlé, NVLG, SVH en Amsterdam RAI streden om de beste stamppot waarbij Bavaria won. In de jury zaten o.a. Annemarie Jorritsma en Cees Helder van Parkheuvel.

Horecava 2005
De volgende Horecava wordt van maandag 10 tot en met 13 januari 2005 in Amsterdam RAI gehouden.

Amsterdam,12 januari 2004

Noot voor de redactie (