Nieuw-Vlaamse Alliantie


Paars verkeersveiligheidsbeleid is enkel boetebeleid (08/01/04)

De regering-Verhofstadt riep verkeersveiligheid tal van keren uit tot topprioriteit. De wet op de Verkeersveiligheid die een jaar geleden met veel toeters en bellen werd aangekondigd, blijkt vandaag echter volledig uitgehold. Op 31 december 2003 verscheen in het Staatsblad een koninklijk besluit waarin de wet opnieuw werd uitgesteld tot 1 maart. Maar bij nader toezien gaat het hier enkel en alleen over de verhoging van de verkeersboetes. Alle andere maatregelen van de wet op de verkeersveiligheid worden uitgesteld tot Sint-Juttemis. Van de maatregelen inzake de rijopleiding, de gemeentelijke reglementen, de versnelde inning van de boetes, het verkeersboetefonds is dus geen sprake. Intussen werden deze maatregelen wel al zo dikwijls aangekondigd dat iedereen denkt dat ze al van toepassing zijn. De groots opgezette Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid en alle andere paarse show heeft dus tot niet veel meer geleid dan de verhoging van de boetes zodat de staatskas wordt gespijsd. De regering verwart verkeersveiligheid met fiscaliteit.

Spijts alle grote beloftes, telt België intussen nog altijd veel meer verkeersdoden per hoofd van de bevolking dan het Europese gemiddelde (113 per miljoen inwoners in EU, 148 per miljoen in België). Uit het laatste BIVV-rapport blijkt dat het aantal gewonden daalt maar dat het aantal doden nog steeds stijgt. De regering blijft echter rondbazuinen dat tegen 2006 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers zal dalen met 33%.

De Vlaamse politiezones leveren serieuze en dure inspanningen om het aantal verkeersdoden te verminderen. In Wallonië werden daarentegen welgeteld 16 flitspalen geïnstalleerd.
Toch krijgen ook de gemeenten die geen inspanningen leveren voor verkeersveiligheid een deel van de opbrengsten van het toekomstige Verkeersboetefonds. Dat fonds gaat echter pas ten vroegste in werking in 2005. De Vlaamse gemeenten mogen dus nog minstens een jaar hopen geld investeren in verkeersveiligheid, terwijl alleen de paarse regeringskas daar beter van wordt.
Het heeft dan ook geen zin om, zoals Karel Pinxten vandaag voorstelt, een wijziging door te voeren van een deel van de wet dat toch niet in werking treedt. Voor de N-VA kan er geen sprake zijn van verhoogde boetes zonder return voor de gemeenten die de inspanningen leveren. Anders leidt de nieuwe verkeerswet enkel tot meer geld voor de paarse regering, níet tot meer verkeersveiligheid.

Auteur:
Frieda Brepoels, ondervoorzitter
Nieuw-Vlaamse Alliantie

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be