AutoRai

9-1-2004

9-2X derde nieuwe Saab-model

De Saab 9-2X is de derde belangrijke stap in het grootste productoffensief in de historie van Saab. Met standaard vierwielaandrijving, krachtige motoren en een herkenbaar Europese vijfdeurscarrosserie is het een uniek aanbod in de nieuwe niche van de automarkt, het premium sport-segment.

De vraag naar dergelijke autos zal de komende jaren naar verwachting flink toenemen. De Saab 9-2X zorgt ook voor de opbouw van het merk Saab, op dit moment het snelst groeiende Europese topmerk in Amerika. In beginsel komt de nieuwe Saab op de markt in de Verenigde Staten en Canada. Verkoop op andere markten waaronder Europa wordt nog overwogen.

Met de marktintroductie in juli 2004 maakt de Saab 9-2X een snelle entree in een sterk groeiend segment; dat van de premium sportieve autos. Andere autos die naar verwachting de komende tijd dit segment betreden, zijn de Audi A3, de BMW 1-serie en de Volvo V50.

We verwachten met de 9-2X vooral jonge Saab-klanten te trekken. Dat zijn mensen met een actieve levensstijl, die hechten aan individualiteit en op zoek zijn naar een ongewone auto met onovertroffen rijeigenschappen, zegt Chip Wilkerson, Brand Manager Future Vehicles. Omdat het prijspeil van de 9-2X lager ligt dan de rest van onze producten, is de Saab 9-2X toegankelijker voor een grotere en jongere groep mensen. Dit zorgt er in combinatie met de standaard vierwielaandrijving voor dat deze auto veel potentie heeft.

Consumentenonderzoeken tonen aan dat veertig procent van alle Amerikanen vierwielaandrijving wenst op hun volgende auto.

Met een consumentenprijs onder de $ 25.000 is de Saab 9-2X de eerste auto van een premium merk voor veel kopers. Met dit voertuig verwacht Saab klanten aan te trekken die zich aan het begin van hun carrière bevinden, open staan voor vernieuwingen en de verfijnde stijl van een Europees merk waarderen.

Mensen die nu in een Saab 900 of 9-3 rijden behoren ook tot de doelgroep. Met de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan zijn we hoger in de markt gaan zitten. De 9-2X, en vooral het topmodel Aero, vult de vrijgekomen plaats prima op. Het nieuwe model spreekt onze loyale klanten ongetwijfeld aan, zeker degenen die gewend zijn aan het gemak van een vijfdeurscarrosserie, legt Wilkerson uit.

Zeer flexibel en erg spaarzaam
Saab 9-2X-klanten hebben een actieve levensstijl en zoeken daarom naar een auto waarin ze passagiers en sportuitrusting kunnen vervoeren. Met een wielbasis van 2.525 mm en een totale lengte van 4.460 mm is de Saab 9-2X prima geschikt voor stadsverkeer. Toch heeft hij een bagageruimte van 790 liter. Met de achterbank neergeklapt is de ruimte zelfs een royale 1.744 liter. Standaard is elke 9-2X voorzien van een in delen neerklapbare achterbank (60/40). Dankzij de royale vijfde deur is de bagageruimte zeer gemakkelijk te bereiken.

Met een leeggewicht van net geen 1.400 kilogram haalt de Saab 9-2X prima verbruikscijfers. Naar verwachting ligt het gemiddelde verbruik rond de 10,1 liter per honderd kilometer. Dankzij de standaard vierwielaandrijving kunnen alle uitvoeringen veilig een trekgewicht van 900 kilogram aan.

Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
De Saab 9-2X beschikt over uitgebreide veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn de voor- en achterzijde van de carrosserie ontworpen om botskrachten te absorberen. De veiligheidskooi rondom de inzittenten is extra verstevigd om vervorming te voorkomen. Balken in de portieren en verstevigde B-stijlen zijn zo ontworpen dat ze de botskrachten van zijdelingse aanrijdingen verdelen over de veiligheidskooi.

Er zijn driepuntsgordels op alle vijf zitplaatsen. Om het effect van de voorste veiligheidsgordels te vergroten zijn deze voorzien van gordelspanners, die in het geval van een ongeluk de gordels strak aanspannen. Drukbegrenzers zorgen ervoor dat de kracht op de torso niet te groot wordt.

Airbags voor bestuurder en passagier bieden bescherming in het geval van een frontale aanrijding. In de voorstoelen zijn bovendien zijairbags gemonteerd; deze beschermen de torso en het hoofd in het geval van een zijdelingse aanrijding. De voorstoelen van de Saab 9-2X zijn voorzien van actieve hoofdsteunen die het risico op een whiplash bij een aanrijding van achter minimaliseren.