Ingezonden persbericht





Persbericht

Marktonderzoek onder betrokken biologische consumenten:

Biologische consument koopt 50% biologische producten

Vaste klanten van biologische producten kopen gemiddeld 50% van hun levensmiddelen in de biologische variant. Het gaat dan voornamelijk om basisproducten als aardappelen, eieren, groente, fruit en zuivelproducten. De goede invloed op de gezondheid is voor de ondervraagden de hoofdreden om voor biologische voeding te kiezen.

Dat blijkt uit marktonderzoek van Biologica, de beleids- en promotieorganisatie voor biologische landbouw en voeding. Afgelopen zomer heeft Biologica voor de derde keer een onderzoek laten uitvoeren naar het profiel van de betrokken biologische consument. Hiervoor zijn enquetes gehouden onder klanten van de natuurvoedingswinkels en abonnees van biologische groenten- en fruitpakketten. Er is gevraagd naar demografische gegevens, aankoopgedrag, aankoopmotieven, en meningen over kwesties uit de biologische sector.

De typische biologische consument is een hoogopgeleide vrouw van middelbare leeftijd, samenwonend of getrouwd en met een hoog inkomen. Zij koopt 51% van de voedingsmiddelen in de biologische variant en geeft gemiddeld ¤ 39,- per week uit in de natuurvoedingswinkel en ¤ 14,- per week in de supermarkt. Producten die vaak in de biologische variant worden gekocht zijn aardappelen, eieren, groente, fruit en zuivelproducten. De redenen die genoemd werden voor het kopen van biologische producten zijn: de goede invloed op de gezondheid (60%), het feit dat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (50%) en omdat de productiemethode beter is voor het milieu (49%).

De gezondheid stond net als in 2002 op de eerste plaats. De lekkere smaak en het steunen van de biologische landbouw vond men iets minder belangrijk dan voorgaande jaren.De ondervraagden gaven aan meer te zijn gaan kopen vergeleken bij 2002. Met name de light en medium users zijn meer gaan kopen, dat deden ze vooral in de supermarkt. Ze kochten meer in de supermarkt omdat daar veel aanbiedingen waren met biologische producten. De heavy users lieten geen verandering zien, ze kochten net zoveel biologisch als voorgaand jaar.

Het rapport 'Hoe zit de vork aan de steel?', een onderzoek naar de biologische consument kunt u gratis downloaden van internet: www.platformbiologica.nl/nieuws. U kunt het rapport ook voor ¤ 7,50 per exemplaar bestellen bij Biologica, e-mail: info@platformbiologica.nl, telefoon: 030-2339970.


Einde persbericht


Meer informatie voor de redactie:

Biologica, Lidwien Daniels, Coördinator Marketing, daniels@platformbiologica.nl, of Annelijn Steenbruggen, Coördinator Voorlichting & PR, steenbruggen@platformbiologica.nl, tel: 030-2339970, website: www.platformbiologica.nl.