Time : 10:11:36 AM
Date : Friday, January 09, 2004
Sender Name: Kemin Pharma Europe

Kemin Pharma ontwikkelt twee nieuwe molecules in de strijd tegen Hepatitis C

(Herentals) Kemin Pharma heeft twee verschillende molecules geïdentificeerd met een veelbelovende biologische activiteit tegen Hepatitis C (HCV). De eerste molecule werd reeds getest in een klinische fase II test. Kemin Pharma ontdekte de molecule KPE02003002, een synthetische afgeleide van een fytochemische verbinding met meerdere chirale centra in oktober 2002. Deze ontdekking werd gerealiseerd dankzij een samenwerkingsprogramma met het National Institutes of Health in Bethesda in de Verenigde Staten en het Rega Instituut in Leuven. De tweede molecule, KPE00001113, werd ontdekt in 2003. Deze molecule maakte ook deel uit van hetzelfde samenwerkingsprogramma waarbij de compounds in vitro gescreend werden tegen virussen.

Kemin's KPE02003002 molecule vertoonde een zeer goede biologische activiteit tegen HCV in verschillende in vitro screenings. Omwille van deze veelbelovende resultaten hebben Kemin onderzoekers het ontwikkelingsprocess versneld en ze beëindigden de eerste zevendaagse klinische fase II test in December 2003. De succesvolle compound werd tijdens deze test in monotherapie gebruikt. Het merendeel van de patienten in deze test waren besmet met het HCV genotype 1 virus, het meest voorkomende genotype in Europa en de Verenigde Staten. De patienten waren voordien behandeld met een combinatie van peginterferon en ribavarin, de huidige behandeling, maar zonder succes. De goede testresultaten in combinatie met het feit dat de patienten het geneesmiddel goed verdragen hebben, heeft de Kemin onderzoekers aangezet om een tweede klinische fase II test op te starten in het eerste kwartaal van 2004.

Kemin's tweede molecule, KPE00001133, is een bicyclisch carbohydraat derivaat en behoort daarmee tot een gans andere productklasse dan de eerst molecule. Omdat de bijhorende toxiciteitsstudies en het farmacokinetisch profiel bemoedigend zijn, hebben de Kemin onderzoekers besloten om de productontwikkeling eveneens te versnellen .

Hepatitis C vormt nog steeds een aanzienlijk onopgelost medisch probleem. Deze ziekte vormt een grote uitdaging voor meerdere grote farmaceutische bedrijven. In België is ongeveer 1% van de bevolking besmet met dit virus. Wereldwijd zijn er ongeveer 170 miljoen mensen besmet met HCV, en men verwacht dat dit cijfer zal stijgen tot 500 miljoen in 2010. Er zijn verschillende vormen, of genotypes, van Hepatitis C. Genotype 1 is de meest voorkomende vorm, maar tevens ook de vorm die het moeilijkst te genezen is. Er is momenteel maar 1 behandeling en deze bestaat uit een combinatie van interferon of peginterferon met ribavirin. Deze behandeling duurt 48 weken en ze heeft een aantal vervelende nevenwerkingen. De slaagkans is zeer beperkt, vooral bij genotype 1; deze bedraagt slechts 54%.

Kemin Pharma werd opgericht in januari 2001, als een private, onafhankelijke onderneming die deel uitmaakt van de wereldwijde groep van Kemin bedrijven. Hun missie bestaat uit het ontwikkelen van nieuwe, unieke, antimicrobiële compounds die zowel actief zijn tegen bacteriën, virussen, schimmels alsook tegen protozoa, die een aanzienlijke medische behoefte in gans de wereld vertegenwoordigen. Door middel van een gepatenteerd pre-screening programma spitsen de onderzoekers bij Kemin Pharma hun onderzoek toe op compounds die verondersteld worden een hogere slaagkans te hebben. Deze aanpak blijkt een succes te zijn voor dit bedrijf. Tijdens deze eerste drie jaren zijn de onderzoekers er al in geslaagd om verschillende actieve producten te identificeren. Zes van deze moleculen bevinden zich momenteel in de preklinische onderzoeksfase, en 2 producten bevinden zich reeds in het stadium van klinische fase II onderzoeken.

Contact: Dr. Benedikt Sas