Fontys



vrijdag 9 januari 2004

Visitatie Fontysopleidingen Pedagogiek positief

Drie opleidingen Pedagogiek van Fontys Hogeschool Pedagogiek, gevestigd in Tilburg, Sittard, Amsterdam en Den Haag, hebben vandaag een positieve beoordeling gekregen in het kwaliteitsonderzoek van de visitatiecommissie dat in opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd.

Bacheloropleidingen Pedagogiek en Lerarenopleiding Pedagogiek Van de 25 beoordeelde aspecten scoren de opleidingen Pedagogiek en Lerarenopleiding Pedagogiek vier keer goed en zeventien keer voldoende. Het positieve oordeel is onder meer gebaseerd op de heldere uitgewerkte visie van de opleiding op het beroep van de pedagoog en op de diverse specialisaties. Afgestudeerden vinden dat de opleiding zowel praktisch als theoretisch een goede basis vormt voor hun werkveld. De commissie vindt de opleidingscultuur positief en de docenten zijn enthousiast met veel inzet voor het onderwijs en voor de veranderingen die plaatsvinden zoals het invoeren van competentiegericht onderwijs. Studenten voelen zich gesteund door hun docenten.

Minpunt is de samenhang en de integratie binnen het curriculum. De opleiding pakt dit aan door competentiegericht onderwijs in te voeren dat dwingt tot een meer integratieve en beroepsgerichte aanpak van het curriculum. In de deeltijd is de studiebegeleiding en systematische voortgangsbewaking onvoldoende. De commissie adviseert de eisen die aan werkervaring worden gesteld uit te breiden, de begeleiding te intensiveren en bindende leerdoelen te formuleren.

Toekomstige Masteropleiding Hogere Kaderopleiding Pedagogiek. De visitatiecommissie heeft ook de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek beoordeeld. De HKP is een opleiding op masterniveau, gericht op hogere kaderfuncties binnen diverse werkvelden. Ook over deze opleiding is de visitatiecommissie overwegend positief. De opleiding scoort op 21 van de 25 beoordeelde aspecten een voldoende. Net als bij de bacheloropleidingen heeft deze post hbo-opleiding een duidelijke visie op het onderwijs wat tot uiting komt in het beroepsbeeld, de werkvormen, en het onderwijsprogramma. Ook hier is de relatie tussen docenten en studenten uitstekend en heerst er een goede sfeer. De aanbevelingen die de visitatiecommissie doet voor de bacheloropleidingen zijn ook op deze post-hbo-opleiding van toepassing. Daarnaast is de commissie van mening dat de opleiding een sterke marktwaarde heeft en dat de opleiding meer geprofileerd moet worden. Sophie Drenth , directeur van Fontys Hogeschool Pedagogiek, constateert met plezier dat datgene waar het in de pedagogiek om gaat: de voorwaarden scheppen voor een relatie waarin kinderen en jeugdigen zich optimaal kunnen ontwikkelen, ook voor de commissie hét zichtbare kenmerk is van de Fontys Pedagogiekopleidingen.