AutoRai

9-1-2004

Lexus introduceert derde generatie GS

De compleet vernieuwde Lexus GS sportsedan maakt tijdens de North American International Auto Show in Detroit zijn debuut. De nieuwe generatie GS beschikt over krachtigere motoren en is voorzien van de modernste technologie om prestaties en rijgedrag te ondersteunen.

De nieuwe Lexus laat een vormgeving zien de uiterst krachtig en gepassioneerd overkomt.

Zelfs de meest enthousiaste en ervaren autorijders zullen onder de indruk zijn van het veiligheidsniveau, comfort en gebruiksgemak van deze nieuwe Lexus, vertelt Denny Clements, vice president en general manager van de Lexus Group USA in een toelichting. De nieuwe GS is de eerste van een reeks Lexus modellen met een compleet nieuwe, meer gepassioneerde vormgeving.

Het uiterlijk van de nieuwe GS wordt gekenmerkt door een meer artistieke en eigenzinnige vormgeving. De vijf centimeter langere wielbasis en kortere overhang voor en achter geven de nieuwe GS een stoer en krachtig uiterlijk. Met zijn lange motorkap, verder naar achteren geplaatste inzittendencompartiment en lage daklijn heeft de nieuwe GS proporties van de klassieke sportauto. De verticale grille, de vier losse koplampen en de geïntegreerde mistlampen zijn meer futuristisch van vorm. Het gespierde en tegelijkertijd elegante uiterlijk wordt gecompleteerd door 18 inch lichtmetalen velgen.

Uniek ruimtelijk gevoel
Een interieur met een uniek ruimtelijk gevoel staat centraal in de nieuwe designrichting van Lexus. Het interieur van de nieuwe GS ademt nauwgezet vormgegeven luxe, met accenten van hoogwaardig hout, gepolijst metaal en leder. Alles in het interieur is ontworpen om een oase van comfort en ontspanning te creëren, van de ergonomisch vormgegeven voorstoelen tot het audiosysteem dat standaard wordt uitgevoerd met tien speakers en handige bediening op het stuurwiel.

Prestaties geoptimaliseerd
Naast de even krachtige als verfijnde 4,3 liter V8 zal de Lexus GS voortaan leverbaar zijn met een 245 pk sterke V6 benzinemotor. Deze compleet nieuwe krachtbron dient ter vervanging van de huidige zescilinder lijnmotor. Beide motoren worden gecombineerd met een compleet nieuwe zestraps sequentiële automatische transmissie, die ook handmatig kan worden bediend. Deze combinatie staat garant voor een snellere en meer gelijkmatige acceleratie, en zorgt bovendien ook voor een gunstiger brandstofverbruik. Dankzij een nieuwe Adaptive Variable Suspension kan de instelling van de schokdempers in vier verschillende standen worden afgestemd op alle denkbare rijomstandigheden, van normal-mode voor de dagelijkse ritten tot een sport-mode voor een stugger, preciezer veergedrag.

De nieuwe GS is de eerste Lexus sedan voorzien van elektronisch gestuurde vierwielaandrijving. De rijprestaties en wegligging worden bovendien verder verbeterd door het Lexus Vehicle Dynamic Management (VDM) systeem. Dankzij een groot aantal verschillende sensoren is dit systeem in staat om te anticiperen op een mogelijke slipsituatie, en hierop in te spelen door automatische bediening van de remmen en het gaspedaal. Het nieuwe VDM systeem werkt minder opvallend dan de conventionele Vehicle Stability Control, maar is aanmerkelijk effectiever.

Nieuwe intelligentie in luxueuze Sport Sedan
Naast een moderner uiterlijk en een luxueuzere uitstraling profiteert ook de nieuwe Lexus GS van de modernste technologie. De standaarduitrusting van de nieuwe GS omvat een breed scala aan comfortverhogende voorzieningen, zoals SmartAccess zonder sleutel. Met deze afstandsbediening op zak kan de bestuurder zijn auto openen of afsluiten door simpelweg de deurgreep aan te raken, en de auto starten door het indrukken van de startknop. Een geavanceerd Tire Pressure Monitoring systeem (TPM) waarschuwt wanneer één of meer banden veel druk verliezen. De GS is tevens voorzien van het intelligent Adaptive Front lighting System (i-AFS), een veiligheidsverhogende voorziening die een bocht op het moment van insturen verlicht.

Een achteruitrijcamera zal leverbaar worden, waarmee de bestuurder goed zicht heeft op hetgeen achter de auto gebeurt wanneer hij achteruit rijdt. Op het moment dat de achteruitversnelling wordt ingeschakeld wordt het door de camera geregistreerde beeld weergegeven op het scherm dat onderdeel uitmaakt van het eveneens optionele navigatiesysteem. "In de nieuwe GS hebben we het beste van alle beschikbare technologieën kunnen combineren, en de bediening bovendien meer intuïtief en intelligenter gemaakt om de techniek beter af te stemmen op de specifieke behoeften van de bestuurder", aldus Clements.

Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
De GS is ook optioneel uitgerust met een Pre-Collision System (PCS), dat ertoe bijdraagt om letsel en schade als gevolg van een aanrijding te reduceren. Dit systeem maakt gebruik van een radarsensor die obstakels voor de auto opmerkt, en een pre-collision computer die aan de hand van de snelheid, stuurhoek en wieluitslag vooraf bepaalt of een aanrijding nog kan worden vermeden. Wanneer dit niet het geval is, spant het systeem uit voorzorg de veiligheidsgordels aan, en zorgt het via Brake Assist voor extra remkracht om de snelheid nog sneller te verminderen.

Standaard knie-airbags
Om de veiligheid op een nog hoger niveau te brengen, wordt de nieuwe GS ook standaard voorzien van knie-airbags voor bestuurder en passagier vóór, alsmede gordijnairbags voor en achter. Het Supplemental Restraint System (SRS) in de nieuwe GS omvat ook adaptieve airbags voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. Dit systeem bepaalt de kracht waarmee de airbags moeten worden geactiveerd, afhankelijk van de kracht van de aanrijding, zodat de bescherming voor de inzittenden aan de situatie wordt aangepast. "Vrijwel iedere voorziening op de GS maakt deze sportsedan eenvoudiger te bedienen en tot een nog groter plezier om mee te rijden," aldus Clements tot besluit.