Ingezonden persbericht


HP en Apple ontwikkelen gezamenlijk digitale-muziekspeler voor HP-klanten

Bunnik, 8 januari 2004 Ñ HP en Apple maken vandaag op de Consumer Electronics Show in Las Vegas bekend dat zij een strategische alliantie zijn aangegaan met het doel HP-klanten een op de iPod van Apple gebaseerde digitale-muziekspeler van het merk HP te bieden, gecombineerd met AppleÕs iTunes-software. De iPod is de uiterst populaire digitale-muziekspeler van Apple, terwijl iTunes, de bekroonde digitale jukebox van Apple, onder meer toegang biedt tot de baanbrekende iTunes Music Store. Dankzij deze alliantie krijgen nog meer consumenten de mogelijkheid om waar en wanneer ze maar willen te genieten van hun digitale muziek. De digitale-muziekspeler zal worden gefabriceerd door Apple en tijdens het opstarten zal het logo van Apple zichtbaar zijn. De nieuwe speler wordt gebaseerd op iPod-spelers van de derde generatie.

Als onderdeel van de alliantie zullen consumenten-pcÕs en -notebooks van HP worden geleverd met vooraf ge*nstalleerde Apple iTunes-jukeboxsoftware en een symbool op het bureaublad met behulp waarvan de gebruiker snel en gemakkelijk toegang krijgt tot de iTunes Music Store. Met deze oplossing wil HP consumenten de mogelijkheid bieden optimaal te genieten van hun digitale materiaal.

ÒBij HP streven we ernaar om onze klanten toegang te geven tot de beste apparatuur en het beste materiaal op amusementsgebiedÓ, aldus Carly Fiorina, Chairman en CEO van HP. ÒWe hebben diverse alternatieven op dit gebied onderzocht en zijn tot de conclusie gekomen dat de iPod van Apple en de iTunes Music Store verreweg superieur zijn. De samenwerking met Apple biedt ons de mogelijkheid om waarde toe te voegen door Õs werelds beste product en beste dienst op het gebied van digitale muziek te integreren met HPÕs brede strategie voor digitale amusementssystemen.Ó

ÒApple wil ervoor zorgen dat zoveel mogelijk muziekliefhebbers over de hele wereld kunnen beschikken over de iPod en iTunes. De samenwerking met HP, een innovatief consumentenbedrijf, biedt ons een uitstekende gelegenheid om dat doel te verwezenlijkenÓ, aldus Steve Jobs, CEO van Apple. ÒIn een tijd waarin steeds meer bedrijven via hun eigen incompatibele technologie'n digitale muziek gaan aanbieden, is het voor consumenten een geruststellende gedachte dat zowel HP als Apple, twee toonaangevende bedrijven, dezelfde onge'venaarde oplossingen op digitaal muziekgebied leveren.Ó

Volgens eigen onderzoek van HP downloadt meer dan 54 procent van de huidige gebruikers van HP-consumenten-pcÕs muziek naar zijn of haar pc.

Sinds de introductie van de iPod zijn er meer dan twee miljoen iPods verkocht, waarmee de iPod zijn positie als populairste digitale-muziekspeler definitief heeft gevestigd. Alle iPod-modellen werken naadloos samen met iTunes, de bekroonde jukeboxsoftware voor digitale muziek, en de iTunes Music Store, die al meer dan 30 miljoen songs heeft verkocht. Hierdoor kunnen muziekliefhebbers met een Mac- of Windows-computer optimaal van digitale muziek genieten.

De iTunes Music Store biedt Windows- en Mac-gebruikers een muziekverzameling van meer dan 500.000 nummers, met dezelfde ongekende persoonlijke gebruikersrechten en dezelfde prijs van 99 dollarcent per nummer. Daarnaast heeft de iTunes Music Store veel extra's te bieden: on-linecadeaubonnen; de innovatieve ÒAllowanceÓ-voorziening van Apple waarmee ouders automatisch elke maand een bedrag kunnen storten op de iTunes Music Store-rekening van hun kinderen (en waarvoor inmiddels patent is aangevraagd); meer dan 5000 gesproken boeken die met ŽŽn muisklik kunnen worden aangeschaft en kunnen worden beluisterd op een Mac- of Windows-computer Žn op de iPod; afspeellijsten die zijn samengesteld door bekende artiesten; en nieuwe, exclusieve nummers van meer dan 60 artiesten. De iTunes Music Store heeft muziek van de vijf grote platenmaatschappijen en van meer dan tweehonderd onafhankelijke muzieklabels.

Prijzen en verkrijgbaarheid
De digitale-muziekspeler van HP, die door Apple zal worden gefabriceerd en gebaseerd is op de derde-generatie iPod van Apple, zal naar verwachting deze zomer tegen een concurrerende prijs beschikbaar zijn.

Vanaf het begin van de zomer worden de iTunes-software en een bureaubladsymbool dat gebruikers naar de muzieksite leidt vooraf ge*nstalleerd op de consumenten-pcÕs en -notebooks van HP: de HP Pavilion, de Media Center en de Compaq Presario.

HP levert technologieoplossingen aan consumenten, bedrijven en instellingen over de hele wereld. Het bedrijf richt zich op IT-infrastructuur, persoonlijk computergebruik, toegangsapparatuur, wereldwijde diensten, beeldverwerking en afdrukvoorzieningen. In het boekjaar dat eindigde op 31 oktober 2003 bedroeg de omzet van HP wereldwijd USD 73,1 miljard. Meer informatie over HP is beschikbaar op www.hp.com.

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie: de beste producten leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, grafici en consumenten over de hele wereld, door middel van innovatieve software, hardware en internetproducten.


© 2004 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh, Mac, Mac OS, iTunes en iPod zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.


Apple, Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik

Tel: +31 (0) 30 659 39 40
Fax: +31 (0) 30 659 38 50
Email: pr.bnl@euro.apple.com