Novem

09-01-2004
NEO 2003: Elektriciteitstransport per schip

ELEKTRICITEITSTRANSPORT PER SCHIP

Achtergrond

Op dit moment loopt de gerealiseerde hoeveelheid duurzame energie in Nederland sterk achter op de Nederlandse doelstellingen. Een mogelijke oplossing hiervoor is het gebruik van aardwarmte uit IJsland in Nederland. De energie uit aardwarmte kan via een elektrochemische omzetting worden opgeslagen in een vloeistof (elektrolyt). Deze elektrolyten worden vervolgens per schip naar Nederland vervoerd, waarna ze in een flow accu kunnen worden ingezet als energiebron. Dit concept heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste wordt er gebruik gemaakt van bestaande overcapaciteit van aardwarmte-installaties in IJsland, waardoor deze energie goedkoop kan worden ingekocht. Daarnaast is de elektriciteit in Nederland continu beschikbaar, waardoor het aan het elektriciteitsnet kan worden geleverd op het moment dat de vraag naar elektriciteit groot is (tijdens de piekvraag) en de elektriciteit voor een relatief hoge prijs kan worden verkocht. TNO-MEP heeft in een haalbaarheidsstudie, die is uitgevoerd in het kader van het NEO-programma van NOVEM, de haalbaarheid van dit concept onderzocht.

Resultaten

Na een uitgebreide inventarisatie van verschillende elektrolyten en logistieke mogelijkheden, is een rekenmodel gemaakt om de economisch en milieutechnisch meest aantrekkelijke optie te kunnen bepalen. Uit dit model blijkt dat het concept economisch én milieutechnisch aantrekkelijk is, als de energiedichtheid van de gebruikte elektrolyten hoger is dan 80 Wh/kg en als de prijs op de spotmarkt waarvoor de elektriciteit wordt verkocht, hoger is dan 165 euro/MWh. Deze elektriciteit wordt dus alleen verkocht als de prijs op de spotmarkt boven deze 165 euro/MWh uitkomt, bij lagere prijzen wordt geen elektriciteit geleverd. Dit kan, omdat in het concept de elektriciteit continu beschikbaar is. De benodigde energiedichtheden van 80 - 100 Wh/kg zijn naar verwachting in de toekomst wel realiseerbaar. Bij deze energiedichtheden wordt een aanzienlijke CO2-reductie gerealiseerd van 50% - 70% t.o.v. de emissie van een "gemiddelde Nederlandse kWh". De huidige commercieel verkrijgbare elektrolyten hebben een energiedichtheid van ongeveer 35 Wh/kg en zijn dus niet geschikt. Bij deze dichtheden wordt er niet genoeg energie naar Nederland getransporteerd om de CO2-emissie van het schip te compenseren. Er zijn wel elektrolyten verkrijgbaar met hogere energiedichtheden, maar die elektrolyten hebben een te hoge kostprijs om het concept economisch haalbaar te maken. Uit de studie kan daarom worden geconcludeerd dat nader onderzoek naar elektrolyten met hogere energiedichtheden nodig is om dit concept aantrekkelijk te maken.

Nadere informatie

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot Mw. P. de Boer, TNO-MEP: 055 - 549 3119 of p.d.m.deboer@mep.tno.nl.

NEO

Het NEO programma ondersteunt niet-conventioneel energieonderzoek. In 2004 zal er opnieuw subsidie beschikbaar zijn voor niet-conventionele projecten die bijdragen aan de verduurzaming van de Nederlandse energiehuishouding. Ga voor details naar www.neo.novem.nl. aanvragen NEO 2003: Elektriciteitstransport per schip

illustratie ( Algemeen 26k )