09-01-2004
NEO 2003: Elektriciteitstransport per schip
ELEKTRICITEITSTRANSPORT PER SCHIP
Achtergrond
Op dit moment loopt de gerealiseerde hoeveelheid duurzame energie in
Nederland sterk achter op de Nederlandse doelstellingen. Een mogelijke
oplossing hiervoor is het gebruik van aardwarmte uit IJsland in
Nederland. De energie uit aardwarmte kan via een elektrochemische
omzetting worden opgeslagen in een vloeistof (elektrolyt). Deze
elektrolyten worden vervolgens per schip naar Nederland vervoerd,
waarna ze in een flow accu kunnen worden ingezet als energiebron. Dit
concept heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste wordt er gebruik
gemaakt van bestaande overcapaciteit van aardwarmte-installaties in
IJsland, waardoor deze energie goedkoop kan worden ingekocht.
Daarnaast is de elektriciteit in Nederland continu beschikbaar,
waardoor het aan het elektriciteitsnet kan worden geleverd op het
moment dat de vraag naar elektriciteit groot is (tijdens de piekvraag)
en de elektriciteit voor een relatief hoge prijs kan worden verkocht.
TNO-MEP heeft in een haalbaarheidsstudie, die is uitgevoerd in het
kader van het NEO-programma van NOVEM, de haalbaarheid van dit concept
onderzocht.
Resultaten
Na een uitgebreide inventarisatie van verschillende elektrolyten en
logistieke mogelijkheden, is een rekenmodel gemaakt om de economisch
en milieutechnisch meest aantrekkelijke optie te kunnen bepalen. Uit
dit model blijkt dat het concept economisch én milieutechnisch
aantrekkelijk is, als de energiedichtheid van de gebruikte
elektrolyten hoger is dan 80 Wh/kg en als de prijs op de spotmarkt
waarvoor de elektriciteit wordt verkocht, hoger is dan 165 euro/MWh.
Deze elektriciteit wordt dus alleen verkocht als de prijs op de
spotmarkt boven deze 165 euro/MWh uitkomt, bij lagere prijzen wordt
geen elektriciteit geleverd. Dit kan, omdat in het concept de
elektriciteit continu beschikbaar is. De benodigde energiedichtheden
van 80 - 100 Wh/kg zijn naar verwachting in de toekomst wel
realiseerbaar. Bij deze energiedichtheden wordt een aanzienlijke
CO2-reductie gerealiseerd van 50% - 70% t.o.v. de emissie van een
"gemiddelde Nederlandse kWh". De huidige commercieel verkrijgbare
elektrolyten hebben een energiedichtheid van ongeveer 35 Wh/kg en zijn
dus niet geschikt. Bij deze dichtheden wordt er niet genoeg energie
naar Nederland getransporteerd om de CO2-emissie van het schip te
compenseren. Er zijn wel elektrolyten verkrijgbaar met hogere
energiedichtheden, maar die elektrolyten hebben een te hoge kostprijs
om het concept economisch haalbaar te maken. Uit de studie kan daarom
worden geconcludeerd dat nader onderzoek naar elektrolyten met hogere
energiedichtheden nodig is om dit concept aantrekkelijk te maken.
Nadere informatie
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot Mw. P. de Boer, TNO-MEP:
055 - 549 3119 of p.d.m.deboer@mep.tno.nl.
NEO
Het NEO programma ondersteunt niet-conventioneel energieonderzoek. In
2004 zal er opnieuw subsidie beschikbaar zijn voor niet-conventionele
projecten die bijdragen aan de verduurzaming van de Nederlandse
energiehuishouding. Ga voor details naar www.neo.novem.nl.
aanvragen NEO 2003: Elektriciteitstransport per schip
illustratie ( Algemeen 26k )
Novem