7-1-2004
Cultuureducatie projecten in de popsector
Tilburg krijgt start van twee landelijke projecten, bekendmaking
tijdens Noorder
Tilburg is in de markt om twee proefprojecten te gaan verzorgen op het
terrein van de popmuziek. Tilburg is als stad hiervoor uitgekozen
vanwege het uitstekende culturele klimaat en de voorzieningen op het
gebied van cultuuronderwijs. Op vrijdag 9 januari worden deze
projecten gepresenteerd tijdens het landelijke festival Noorderslag in
Groningen. Dit festival geldt als de ontmoetingsplaats voor de
Nederlandse popsector.
De beide projecten hebben als doel meer jongeren bij de poppodia
binnen te krijgen.
Ter stimulering van cultuureducatie in het voortgezet onderwijs zijn
sinds vijf jaar de CKV-vouchers beschikbaar. Na vijf jaar is door
Bureau Artmark de conclusie getrokken dat veel cultuursectoren
geprofiteerd hebben van deze vouchers, maar dat dit voor de popsector
niet het geval is. Het ministerie van OC&W is het hiermee eens en
heeft Bureau ArtMARK gevraagd twee projecten te ontwikkelen op het
gebied van cultuureducatie en de popsector. Dit zijn de projecten the
Music Zone en Let's work together
The Music Zone is gericht op Havo/VWO scholieren. Er wordt een
verbinding gelegd tussen de muziek en de schoolopleiding. De bedoeling
is dat een Nederlandse popgroep optreedt en dat de bezoekende
scholieren het optreden hebben voorbereid aan de hand van een
lespakket.
Let's Work 2Gether is gericht op VMBO en meer praktisch van opzet.
Scholieren krijgen de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om te
werken aan verlichting, geluidsinstallatie, podiumopstelling,
kaartverkoop en dergelijke.
Staatssecretaris Medy van der Laan zal in bijzijn van wethouder Backx
van Tilburg (onderwijs en cultuur) beide bovengenoemde projecten
presenteren tijdens het Noorderslag Seminar in Groningen. De
initiatiefnemers M Schmitz en P Donkers zullen daar samen met
pilotstad Tilburg beide projecten (en alle betrokken partners: Fontys,
middelbare scholen, CiST, 013) op professionele wijze presenteren.
Gemeente Tilburg