Koninklijke Ahold


09/01/04

Omzet Ahold in 2003 EUR 56,1 miljard


· Geconsolideerde omzet in 2003 bedroeg EUR 56,1 miljard, een daling van 10,5% ten opzichte van 2002; exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 2,7%

· Geconsolideerde omzet in het vierde kwartaal bedroeg EUR 12,7 miljard, een daling van 10,8% in vergelijking met het vierde kwartaal van 2002; exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 0,7%
· Geconsolideerde resultaten over 2003 worden naar verwachting op 19 april 2004 bekend gemaakt

Bekijk pdf bestand:

- Omzet Ahold in 2003 EUR 56,1 miljard

Zaandam, 9 januari 2004 Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet over 2003 (52 weken tot 28 december 2003) bekendgemaakt van EUR 56,1 miljard, een daling van 10,5% in vergelijking met de omzet van EUR 62,7 miljard die in 2002 gerealiseerd werd. Het totale effect van acquisities en desinvesteringen op de groei van de netto-omzet in 2003 was 0,7% positief.

In het vierde kwartaal (12 weken tot 28 december 2003) bedroeg de omzet EUR 12,7 miljard, een daling van 10,8% ten opzichte van de omzet van EUR 14,3 miljard die in het vierde kwartaal van 2002 werd gerealiseerd. Het totale effect van acquisities en desinvesteringen op de groei van de netto-omzet in het vierde kwartaal was 1,4% negatief.

De omzet werd substantieel beïnvloed door lagere wisselkoersen, met name van de Amerikaanse dollar; exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 2,7% in 2003 en met 0,7% in het vierde kwartaal.

De omzetcijfers in dit persbericht zijn voorlopig en er is nog geen accountantscontrole toegepast.

Detailhandel Verenigde Staten
In de Verenigde Staten steeg de netto-omzet van de detailhandelsactiviteiten in USD met 2,7% tot USD 27,0 miljard (2002: USD 26,3 miljard). De vergelijkbare omzet steeg met 0,9% en de identieke omzet met 0,1%.

In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet met 0,9% tot USD 6,3 miljard (2002: USD 6,2 miljard). De vergelijkbare omzet steeg met 0,6% en de identieke omzet daalde met 0,1%.

Detailhandel Europa
In Europa steeg de netto-omzet met 0,9% tot EUR 12,9 miljard (2002: EUR 12,8 miljard). In het vierde kwartaal bedroeg de netto-omzet EUR 3,2 miljard (2002: EUR 3,2 miljard), een daling van 0,4%.

Exclusief wisselkoerseffecten steeg de omzet met 1,7% in 2003 en met 0,6% in het vierde kwartaal.

De identieke omzet van Albert Heijn nam af met 1,9% in 2003. In het vierde kwartaal bleef de afname van de identieke omzet beperkt tot 0,4%.

Foodservice
De netto-omzet van U.S. Foodservice steeg met 2,3% tot USD 17,8 miljard (2002: USD 17,4 miljard). In het vierde kwartaal steeg de omzet van U.S. Foodservice met 6,0% tot USD 4,2 miljard (2002: USD 3,9 miljard).

De acquisitie van Allen Foods (december 2002) en Lady Baltimore (september 2002) droeg circa 1,5% bij aan de omzetgroei in 2003 en 0,9% in het vierde kwartaal.

Zuid-Amerika
In Zuid-Amerika steeg de netto-omzet met 3,5% tot EUR 2,2 miljard (2002: EUR 2,1 miljard). De omzetgroei werd positief beïnvloed door de consolidatie van Disco in Argentinië voor het gehele jaar (in 2002 slechts drie kwartalen) en door de omzet over nagenoeg een geheel jaar van Santa Isabel in Peru en Paraguay (in 2002 alleen het tweede halfjaar). Santa Isabel in Chili had geen materieel effect op de groei van de omzet over het gehele jaar, aangezien de omzet in beide jaren voor een half jaar is meegenomen.

In het vierde kwartaal bedroeg de omzet EUR 517 miljoen (2002: EUR 646 miljoen), een daling van 20,0%. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de verkoop van Santa Isabel in Chili in het derde kwartaal van 2003.

Azië
In Azië daalde de netto-omzet met 20,7% tot EUR 363 miljoen (2002: EUR 458 miljoen) als gevolg van de verkoop van het merendeel van de activa van Ahold Maleisië en Ahold Indonesië in de loop van het derde kwartaal van 2003.

In het vierde kwartaal bedroeg de omzet EUR 84 miljoen (2002: 119 miljoen), een daling van 29,4%.

Niet-geconsolideerde joint ventures

De totale omzet van de niet-geconsolideerde joint ventures daalde met 3,5% tot EUR 11,1 miljard (2002: EUR 11,5 miljard). Deze daling werd veroorzaakt door de consolidatie van Disco en Santa Isabel in de loop van 2002.

In het vierde kwartaal daalde de omzet met 0,3% tot EUR 3,0 miljard (2002: EUR 3,0 miljard).

Vennootschappelijke kalender 2004*
Boekjaar 2004 (53 weken):29 december 2003 2 januari 2005 Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 3 maart 2004 Jaarcijfers en resultaten vierde kwartaal 2003: 19 april 2004 Jaarverslag en Form 20-F: 6 mei 2004
Omzetcijfers eerste kwartaal 2004: 11 mei 2004
Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 2 juni 2004 Resultaten eerste kwartaal 2004: 14 juni 2004
Omzetcijfers tweede kwartaal 2004: 29 juli 2004 Resultaten tweede kwartaal 2004: 26 augustus 2004 Omzetcijfers derde kwartaal 2004: 21 oktober 2004 Resultaten derde kwartaal 2004: 24 november 2004 Omzetcijfers 2004 en vierde kwartaal 2004: 13 januari 2005


* Ahold behoudt zich het recht voor van bovengenoemde data af te wijken.

Definities

· Identieke omzet vergelijkt de omzet van uitsluitend dezelfde winkels.

· Vergelijkbare omzet is de identieke omzet plus de omzet van vervangende winkels.

· Wisselkoerseffect is het effect van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van financiële cijfers van onze werkmaatschappijen naar Euro´s. Waar dit wordt aangegeven, zijn de financiële cijfers van het voorgaande jaar opnieuw berekend met behulp van de actuele wisselkoersen, teneinde het wisselkoerseffect te elimineren.