AutoRai

9-1-2004

Kia Cerato klaar voor de Europese markt

Afgelopen jaar ging het Kia, met name in Nederland, erg voor de wind. Het Koreaanse merk boekte spectaculaire verkoopsuccessen en wist in diverse segmenten goed te scoren. Ook dit jaar komt Kia met drie nieuwe modellen, waaronder een aantrekkelijke nieuwkomer in het C-segment: de Kia Cerato.

Op de Brusselse autoshow beleeft de vierdeursversie van de nieuwe Cerato zijn Europese première. In maart is het de beurt aan de vijfdeurs hatchback die op de autoshow in Genève zijn werelddebuut maakt. Met de Cerato zet Kia wederom een auto neer van een zeer hoog kwaliteitsniveau en heeft dan ook hoge verwachtingen van haar jongste telg op de Europese markt.

Kia behoort op dit moment tot de sterkste groeiers op de Europese markt. Ook de Nederlandse consument is massaal gevallen voor het Koreaanse merk, dat aansprekende modellen van hoogwaardige kwaliteit koppelt aan een zeer aantrekkelijke prijsstelling. Vorig jaar was Kia, ondanks de dalende trend in de automarkt, verreweg de snelste stijger op de Nederlandse automarkt met een groeipercentage van maarliefst 92%.

Ook voor komend jaar zijn Kias doelstellingen ambitieus te noemen. In dit kader is er voor de Cerato in Europa een belangrijke rol weggelegd. Hij komt uit in het het C-segment, het grootste segment van de Europese automarkt. De lat ligt hoog en de eisen zijn zwaar, want in dit deel van de markt zijn reeds veel automerken vertegenwoordigd. Toch hoopt Kia de komende twee jaar in Europa rond de 45.000 exemplaren van de Cerato te verkopen. Deze aantallen gaan met name van de vijfdeurs-versie afkomen, die speciaal voor de Europese markt werd ontwikkeld.

Motoren en milieu
Met de Cerato biedt Kia haar kopers de keuze uit vier verschillende krachtbronnen en drie uitrustingsniveaus (LX, LX airco en EX). Naast twee benzinemotoren (1,6- en 2,0-liter) zijn er ook twee dieselmotoren (1,5- en 2,0-liter) leverbaar. Hiermee is de Cerato de eerste Kia die wordt aangeboden in twee dieselvarianten. Kia zet hiermee een aanzienlijke stap richting het zakelijke rijderssegment. De diesels zijn voorzien van directe brandstofinjectie en common-rail. Dit laatste zorgt niet alleen voor een hoger vermogen, maar garandeert ook een lager brandstofverbruik en schonere emissies. Ook bij de benzinemotoren van de Cerato past Kia de modernste technieken toe en beantwoordt hiermee probleemloos aan de wettelijke milieueisen.

De viercilinder benzinemotoren hebben een gietijzeren blok en een aluminium cilinderkop met vier kleppen per cilinder. De kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen. De 1,6-liter levert een vermogen van 105 pk, de 2,0-liter is goed voor 143 pk. Deze krachtbron is bovendien voorzien van continu variabele kleptiming (CVVT).

De 1,5-liter dieselmotor is volledig nieuw en bereikt een maximum vermogen van 102 pk. Deze motor komt komende zomer beschikbaar. De 2,0-literversie (112 pk), die al verkrijgbaar is in de Kia Carens, is direct vanaf de marktintroductie van de Cerato beschikbaar. Het maximum koppel van deze motor bereikt een waarde van 245 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut. De krachtbronnen zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, alleen de benzinevarianten zijn ook leverbaar met een viertrapsautomaat.

Carrosserie en veiligheid
De carrosserie van de Cerato heeft een hoge weerstand tegen torderen. De constructie is bijzonder stijf en biedt de inzittenden een uiterst veilige omgeving. Ook aan het onderstel is goed te zien dat is gekozen voor moderne techniek. Dit blijkt uit de onafhankelijke wielophanging, de bekrachtigde tandheugelbesturing en de schijfremmen rondom. ABS, EBD behoren tot de standaard veiligheidsuitrusting evenals remassistentie (BAS).

De Cerato heeft standaard twee airbags voorin die, in de luxere Cerato-varianten, zijn voorzien van intelligente techniek. Dit houdt in dat sensoren eerst de impact en de hoek van de aanrijding bepalen om vervolgens met de juiste snelheid en kracht in werking te treden. De Cerato EX is tevens uitgerust met zij-airbags voorin en gordijn airbags.

Interieur, vormgeving en uitrusting
De Cerato straalt Kias nieuwe merkidentiteit uit: jong, sportief en vriendelijk. Met deze auto wil het merk wereldwijd een sterke marktpositie verwerven en vooral in Europa heeft de Cerato nóg een missie: de uitstraling van Kia in het belangrijke C-segment versterken. Dankzij de lange wielbasis (2.610 mm) biedt de Cerato een ruim interieur. De Cerato biedt een goede mix van functionaliteit en stijl. Bij het ontwerpen van de ruimte rondom de bestuurdersplaats is veel aandacht besteed aan comfort, ergonomie en functionaliteit. Bovendien is het interieur van de Cerato met kwalitatief hoogwaardige materialen afgewerkt. De bestuurder heeft alle bedieningselementen en meters binnen handbereik en zijn gemakkelijk afleesbaar. De kracht zit hem tevens in de goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.

Zo is ook de uitrusting van de Cerato zeer compleet. Standaard beschikt de LX al over ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD), remassistent (BAS), schijfremmen rondom, in hoogte verstelbare bestuurderstoel met actieve hoofdsteun, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor. Deze LX is ook verkrijgbaar met airconditioning. De EX is nog completer en is onder andere uitgerust met climate control, zij en gordijnairbags, cruise control, trip computer, mistlampen voor, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en metaalafwerking van het dashboard.

Toekomst
De Cerato past uitstekend in de nieuwe koers van het Koreaanse merk: de introductie van modellen die modern, aantrekkelijk en technisch vooruitstrevend zijn. Overigens met behoud van een heel belangrijk kenmerk van Kia: het bieden van veel waar voor het geld. De Sorento, de Carens, de Picanto en nu de nieuwe Cerato zijn stuk voor stuk van een nieuwe generatie, waarmee de autoproducent nadrukkelijk mikt op de Europese markt. Ze zijn ontworpen om bij de Europese consument in de smaak te vallen. De nieuwkomer in het gamma van Kia heeft kortom genoeg in huis om in het C-segment te scoren. Niet alleen in Europa, maar ook in de rest van de wereld vormt het segment sowieso het hart van de automarkt. Hier worden de hoogste verkoopaantallen gehaald en hier is de competitie tussen de diverse merken het sterkst.

Kia beoogt in 2006 wereldwijd 250.000 Ceratos te verkopen, waarvan 19 procent in Europa. De rest wordt afgezet in Korea (63.000), Noord-Amerika (120.000) en in de overige werelddelen (20.000). De Cerato past in de strategie van het merk om in Europa in meer marktsectoren vertegenwoordigd te zijn. In de komende twee jaar breidt Kia het gamma dan ook flink uit. Het doel is om in 2005 in Europa 300.000 autos te verkopen. Het past in de strategie om samen met moederconcern Hyundai Motor Company in 2010 tot de topvijf van grootste autofabrikanten ter wereld te behoren.

Met de Cerato neemt Kia het op tegen autos die in Europa sterk staan. Het is daarom ook vanzelfsprekend dat tijdens de ontwikkeling de lat hoog is gelegd. De Cerato is het resultaat van meer dan veertig maanden intensief werk in designcentra van Kia in Europa, Korea en de Verenigde Staten. Hiermee is een investering gemoeid van zon 220 miljoen euro. Het is dus logisch dat de verwachtingen hoog zijn en dat de Cerato een hoofdrol krijgt toebedeeld in de snelle groei van het merk in Europa.

Prijzen
De prijzen en specificaties van de Cerato zijn nog niet vastgesteld, deze worden naar verwachting begin maart bekend gemaakt. De auto staat vanaf begin juni bij de Nederlandse Kia dealers in de showroom.