Ministerie van Algemene Zaken


2004-01-09, NOS, Gesprek met de minister-president, Nederland 3, 22.40 uur

MINISTER-PRESIDENT BALKENENDE, NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE MINISTERRAAD OVER OPZEGGINGEN BINNEN DE THUISZORG EN DE UITSPRAKEN VAN ECONOMEN DAT KABINET DOOR SOMBERHEID DE RECESSIE VERERGERT


MINGELEN:
Het was de eerste ministerraad sinds het nieuwe jaar en u zei op de persconferentie zojuist: het kabinet is goedgemutst het nieuwe jaar ingegaan. Dat klonk nogal positief ineens.


BALKENENDE:
Ja, dat is ook zo. De sfeer was uiteraard goed in het kabinet, de eerste ministerraad, en iedereen was zich bewust dat er veel gedaan moest worden dit jaar, maar de sfeer was goed, de samenwerking was goed. En iedereen kijkt natuurlijk best tevreden terug op wat er de afgelopen maanden is gebeurd, in de steigers hebben gezet, en daar gaan we nu behoorlijk mee verder.


- OPZEGGINGEN THUISZORG -


MINGELEN:
Nou zijn een aantal bejaarden en gehandicapten minder goed gemutst het nieuwe jaar ingegaan want die hebben hun thuiszorg opgezegd, die vinden dat ze ineens teveel eigen bijdragen moeten betalen. De organisaties schreeuwen moord en brand, duizenden mensen hebben de thuiszorg opgezegd. Wat vindt u daarvan?


BALKENENDE:
Ik denk dat we eerst onder ogen moeten zien dat de tarieven in de thuiszorg sinds 1997 soms niet eens zijn verhoogd, met andere woorden het zijn lange tijd dezelfde tarieven geweest. Dat is één.


MINGELEN:
Dus een beetje overdreven eigenlijk?


BALKENENDE:
Het tweede is dat we ook moeten kijken of we de thuiszorg op langere termijn kunnen behouden voor de groepen die het echt nodig hebben. En er is een verschil tussen, dat moet ik ook nog zeggen, de ouderen met een wat hoger inkomen en degenen met een langer inkomen. En het is zo dat van de mensen met een hoger inkomen meer wordt gevraagd, dan praten we over dat maximum tarief van ruim 11,- per uur. Maar het ligt anders voor degenen met lage inkomens, want die hebben te maken met maximumbijdrages per maand. Dus het is niet voor iedereen hetzelfde. En sowieso zal ook de minister van Volksgezondheid, de heer Hoogervorst, nog nadere informatie hierover geven, om ons nog wat meer duidelijk te geven.


MINGELEN:
Heeft u dan toch een verklaring voor het feit dat kennelijk toch veel mensen ­ organisaties spreken over duizenden ­ nu hun thuiszorg opzeggen. Is dat bijvoorbeeld een teken dat die thuiszorg toch eigenlijk niet zo nodig was?


BALKENENDE:
Voor een deel, was natuurlijk wel bekend, dat mensen ook profiteren destijds van het betrekkelijk tarief. En er zijn natuurlijk ook mensen die best kunnen zeggen: nou, ik ga iets anders bedenken, mensen die me helpen, of ik ga het op een commerciële manier doen, of wat dan ook, ik vind zelf een oplossing. Sommigen mensen zeggen ook: ja, als ik een keuze moet maken tussen deze bijdragen voor de thuiszorg of mijn vakantie, ook dan worden keuzes gemaakt. En dat zijn afwegingen die mensen maken, dat wisten we natuurlijk ook van tevoren wel.


MINGELEN:
Maar dat betekent dus eigenlijk dat de regeling tot nu toe, voordat u ingreep, misschien ook wel te luxe was in uw ogen?


BALKENENDE:
Het is zo dat vooral de ouderen met een wat hoger pensioen, die hebben natuurlijk ook alternatieven. En het is zo dat juist degenen die het wat beter hebben, makkelijk gebruik kunnen maken van zo'n voorziening, dat wordt ook wel erkend. En vervolgens spreekt natuurlijk wel het punt van hoe kun je nu zorgen dat degenen die het wat minder gemakkelijk hebben toch tegemoetkomingen krijgen. En het belangrijke punt is, we doen het ook omdat Nederland vergrijst, als we niets zouden doen, dan zouden we toch op termijn ook vastlopen. En we willen graag een eerlijk verhaal vertellen, het gaat ook om het kunnen waarborgen van voorzieningen op de lange termijn.


MINGELEN:
Zou je kunnen zeggen dat die organisaties van thuiszorg ook een beetje stemming maken?


BALKENENDE:
Ik ga niet praten in termen van stemming maken. De thuiszorg-instellingen zijn zeer gemotiveerd bezig voor de oudere mensen, dat gebeurt ook met veel hartstocht, en ik heb er heel veel respect voor en waardering.


MINGELEN:
Maar zij schreeuwen nu moord en brand dat hun mensen de thuiszorg opzeggen, dat het allemaal heel vreselijk is. En als ik u begrijp, is het toch vaak ook een beetje een luxe-probleem.


BALKENENDE:
Ik zeg dat sommige ouderen, een deel van de ouderen, die hebben ook alternatieven, dat wisten we ook, en dan mag je ook best een keer zeggen van de tarieven die in het verleden niet aangepast zijn, voor sommigen ook betrekkelijk laag waren. Nou, dan mag je best kijken naar eigen verantwoordelijkheid. Dat zal dan ook betekenen dat een aantal mensen zeggen van we stoppen er mee. Maar goed, aan de andere kant, ik denk ook dat de instellingen ook genoeg werk blijven doen ten behoeve van de ouderen.


MINGELEN:
Sluit u uit dat er ongelukken gebeuren vanwege het feit dat een aantal mensen die het niet uit luxe deden, en nu toch uit financieel overwegingen gewoon moeten zeggen: het wordt te duur, ik kan de verpleegster drie keer per dag niet meer betalen, dat daar ongelukken mee gebeuren?


BALKENENDE:
Laten we niet gaan speculeren of er wel of geen ongelukken plaatsvinden. Natuurlijk is het zo dat iedereen de afweging moet maken van heb ik een alternatief of is het echt nodig. En juist degenen die het moeilijker hebben, dan moet je natuurlijk kijken van wat zijn dan de mogelijkheden voor wat betreft de financiële compensatie. We gaan wat meer vragen van de mensen, dat is ook zo, maar het is ook zo dat voor de meest kwetsbare groepen er ook een zekere compensatie weer wordt geboden. En iedereen zal wel moeten kijken van is het echt nodig.


- UITSPRAKEN ECONOMEN -


MINGELEN:
De ingrepen zijn nodig omdat er zeer fors gesneden moest worden op de uitgaven. Ik vroeg u daarnet over stemmingmakerij van de thuiszorg-organisaties. Er zijn andere organisaties, namelijk die van de economen, die zeggen dat u zelf als premier, als kabinet, stemmingmakerij heeft gepleegd door de economie de prut in te praten door al die sombere verhalen vorig jaar.


BALKENENDE:
Ik zie dat natuurlijk heel anders.


MINGELEN:
Dat verbaast me niet, maar het zijn wel economen van naam. Bijvoorbeeld een belangrijke CDA-adviseur Bovenberg, die zegt: u heeft de economie voor een half procent BNP, en dat is nogal wat, de put in gepraat.


BALKENENDE:
Ik ken de heer Bovenberg erg goed, het is een goede vriend en ...


MINGELEN:
Heeft u met hem gebeld toen hij dat heeft gezegd? Het is toch een niet geringe beschuldiging.


BALKENENDE:
Ik ga binnenkort weer eens met hem praten, we hebben regelmatig wel contact met elkaar. Het is overigens wel zo, toen wij vorig jaar onze maatregelen naar voren hebben gebracht, Bovenberg ook één van degenen was die zei: structuurveranderingen die het kabinet nu doorvoert, die zijn absoluut noodzakelijk. Te lang, zei hij toen, zijn structuurveranderingen op hun beloop gelaten, dus de zaak moet worden aangepakt.


MINGELEN:
Maar hij bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat het verkooppraatje er om heen niet deugt, dat u te somber hebt ingezet en dat daardoor de verwachtingen van mensen die in Nederland werken ten aanzien van de economie ook buitengewoon laag zijn.


BALKENENDE:
Ik denk dat de economen ook goed moeten kijken naar waar het kabinet mee bezig is en wat we vorig jaar hebben gezegd. Het ging ons uiteraard niet om een economie in de prut te praten, dat is onzin, we hebben wel gezegd dat Nederland een achterstand heeft opgelopen en dat, willen we vooruit gaan, dat we dan alle hens aan dek moeten hebben. Om die reden heeft het kabinet gezegd: we willen een nullijn wat betreft de loonontwikkeling, niet alleen in 2004, ook in 2005, een paar jaar, dat heb je nodig om in ieder geval goedkoper te worden, omdat we duur zijn geworden ten opzichte van de ander landen.


MINGELEN:
Maar dat is het punt niet, dat bestrijden ze niet, maar het is toch opmerkelijk dat niet alleen de heer Bovenberg maar ook andere economen van goede naam en faam zeggen: het feit dat Nederland van alle Europese landen het heel slecht doet, dat het economisch vertrouwen van de consument in Nederland heel laag is, dat komt door de manier waarop het kabinet Balkenende deze onheilsboodschap vorig jaar heeft aangezet.


BALKENENDE:
Ja maar wat heeft het kabinet vorig jaar ook gezegd, we hebben een Innovatieplatform gekregen, kijken naar de versterking van het vernieuwend vermogen van je economie. Temidden van ombuigingen ontzien we de sector van het onderwijs. Wij doen natuurlijk een appèl op werkgevers om zich in te zetten voor sterkere bedrijven, dat is één. En bovendien weten we ook dat Nederland kansen heeft, we zijn goed in het onderzoek...


MINGELEN:
Ja, maar dat heb ik vorig jaar niet zo gehoord van u.


BALKENENDE:
Ook dat heb ik gezegd. Vorig jaar heb ik gezegd: we moeten eerlijk zijn, we moeten onder ogen zien dat Nederland achter loopt. En het is natuurlijk een heel merkwaardige beeldvorming als je nu zou zeggen dat het achterlopen nu even aan het kabinet te wijten is. Nee, waarom zijn we gaan achterlopen in Europa, omdat we sinds 1997 duurder zijn geworden dan concurrerende landen, omdat wij, laat ik zeggen, behoorlijk veel hebben uitgegeven, we hebben bijvoorbeeld veel lastenverlichting gehad. En het leek lange tijd dat het heel goed ging met het poldermodel, en plotseling zien we dat het niet goed ging. Kortom,...


MINGELEN:
Nee, dat heeft iedereen gezien, maar het punt wat deze economen maken is kennelijk dat de analyse wel hetzelfde kan zijn, maar dat als je vervolgens alleen maar praat over hoe ellendig het allemaal is, de economische verwachtingen ook vanzelf naar beneden gaan.


BALKENENDE:
Nee, we hebben gezegd: je moet een eerlijk verhaal houden, je moet zeggen wat nodig is om perspectief te bieden. We hebben ook werkgevers en werknemers - en gelukkig zijn we tot een sociaal akkoord gekomen - denk ik overtuigd , maar dat geldt ook voor hoe ze zelf tegen de zaken aankijken, dat die loonmatiging absoluut noodzakelijk is om vooruit te komen. Daar hebben we, denk ik, echt behoorlijke slagen mee gemaakt. En voor de rest, het gaat helemaal niet om zaken in de prut te praten, daar schiet je niet mee op. Maar wel zaken eerlijk onder ogen zien.


MINGELEN:
Maar oké, wat is dan de verklaring voor het feit dat de economen dat wel zeggen? Zijn zij oneerlijk dan? Beschuldigen zij u om bepaalde redenen dat u het verkeerd heeft aangepakt? Wat is de reden dan van dit verhaal?


BALKENENDE:
Laten we even terug gaan naar vorig jaar. Ik weet nog heel goed, toen hadden we ook te maken met die neergang van de economische ontwikkeling, de vraag van moet je nu een financieringstekort hebben, wat kun je doen. Toen zijn er nog al wat economen geweest die zeiden: ach, het kabinet praat nu wel over die solide overheidsfinanciën, die praat over een niet te hoog tekort, maar het kan wel een tandje minder, gewoon een wat hoger tekort. Als we toen het advies van de economen hadden opgevolgd, waren de problemen nu stukken groter geweest.


MINGELEN:
Nou, de VS hebben een gigantisch tekort en de economische groei is werkelijk fantastisch. Dat is een mooi voorbeeld, zo had u het ook kunnen doen.


BALKENENDE:
Ik denk wat er in Amerika is gebeurd, dat is toch de impuls die, laat ik zeggen, de oorlog in Irak heeft betekent ook voor de economie, dat zet zich wel door. Maar...


MINGELEN:
Maar ten koste van gigantische tekorten. Dus dat zou in Nederland ook een beetje hebben gekund.


BALKENENDE:
Weet u, natuurlijk kun je zeggen van ach, laat het tekort maar oplopen. Maar dat betekent eigenlijk niets anders dan dat je zegt: de lasten doorschuiven naar de toekomst.


MINGELEN:
Doet president Bush dat dan? Volgens u is de VS een belangrijke partner, we bewonderen Bush een beetje, maar op dat punt voert hij verkeerd beleid?


BALKENENDE:
Ik ga me nu geen oordeel aanmeten over het beleid van de Amerikaanse regering...


MINGELEN:
Ik had het idee dat dat er aan kwam.


BALKENENDE:
De Amerikaanse economie is ook anders dan de Nederlandse, wij zijn een open economie en als wij gaan stimuleren, zeggen laten het tekort oplopen, we geven een impuls, dan hebben wij te maken met grote weglekeffecten, omdat zaken vaak naar het buitenland gaan. En nog een ander punt, er zijn natuurlijk landen met een hoger tekort dan Nederland. Doen die landen het beter dan Nederland? Nee, dat is niet zo. Dus het wil ook niet zeggen dat een hoger tekort nu automatisch leidt tot een betere economische omstandigheid.


MINGELEN:
Dus kortom, u voelt zich niet aangesproken door deze kritiek?


BALKENENDE:
Nee, bepaald niet.
(Letterlijke tekst, ongecorrigeerd, WI)