GroenLinks Heerlen

Inhoud

Evaluatie programma stedelijke vernieuwing ISV
Verplaatsing voetbalvereniging Passart naar complex EHC Vragen over de bijzondere bijstand
Werving nieuwe kandidaten gemeenteraadsverkiezingen 2006 Mededelingen

Evaluatie programma stedelijke vernieuwing ISV

Per 2000 is het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) voor Heerlen beschikbaar gekomen. Het maakt in feite onderdeel uit van het Grotestedenbeleid. Er is een meerjarig ontwikkelingsprogramma 2000 - 2004 gemaakt en onlangs dus ook een evaluatie. De belangrijkste beleidsterreinen waar projecten en subsidies vanuit ISV aan worden besteed zijn buurtontwikkelingsplannen (bijvoorbeeld in Hoensbroek, Grasbroek - Musschemig - Schadelen, Meezenbroek - Schaesbergerveld - Palemig, de Molenberg, Heerlerheide en Heerlerbaan); de volkshuisvesting en woningbouwprogramma's; huisvesting voor ouderen en gehandicapten; jongerenhuisvesting, woonwagenzaken; ontsluiting en verkeersveiligheid - 30 km zones en lokale milieuproblemen (geluidhinder, bodemsanering), duurzaam bouwen; een economische peiler en groenprojecten (Aambos / Caumerbeekdal).

Onze fractie heeft allereerst het grote belang van dit programma benadrukt. Er is bij de meeste terreinen voorvarend gewerkt. Het ISV levert belangrijke financiële middelen die als smeerolie dienen. Veel projecten liggen wat de uitvoering betreft ook goed op schema en daar bestaat vanuit GroenLinks ook waardering voor. Er zijn ook projecten die weliswaar zijn opgestart en waarvoor geld beschikbaar is gesteld, maar waar de uitvoering van stagneert. Zo zijn er nogal wat projecten waar voor 1 maart 2004 duidelijkheid moet zijn over de voortgang. Anders moeten gelden wellicht anders worden ingezet. Ook zullen nog binnenkort nieuwe projecten moeten worden aangedragen voor thema's waar nog voldoende geld beschikbaar is. Hier en daar is haast geboden. Maar de voorbereiding van projecten duurt vaak lang. Dus heeft onze fractie ook de zorg uitgesproken dat er wellicht geld overblijft dat nuttig besteed kon worden. Hierbij zijn onderwerpen of projecten als de Kasteelbuurt en de Hoofdstraat - west in Hoensbroek, de locatie Hoofdstraat Polderstraat in het centrum van Hoensbroek, de huisvesting voor ouderen en de buurtontwikkelingsplannen.

Wethouder Riet de Wit kon ons echter gerust stellen. Stagnatie komt veel voor, ook in andere steden van het GSB. Niet dat dit zorgeloos geaccepteerd wordt. Wat de nog niet bestede gelden betreft, die hoeven niet te worden terugbetaald. Er zullen nieuwe bestedingen moeten worden gevonden, maar de wethouder gaf aan dat dit geld waarschijnlijk binnen de bestaande doelstellingen kan worden gebruikt. Met name op aandringen van de PvdA zei de wethouder toe dat de projecten die nog niet zijn opgestart eerst voor een besluit aan de raad worden voorgelegd. Maar omdat de meeste projecten ook een begrotingswijziging nodig hebben is dat (nog) bijna vanzelfsprekend.

Verplaatsing voetbalvereniging Passart naar complex EHC

Het verplaatsen van een voetbalvereniging brengt meestal nogal wat commotie met zich mee. In dit geval niet zo zeer vanuit de te verplaatsen voetbalclub Passart, maar van de beoogde nieuwe buurman EHC. Er was namelijk met voetbalvereniging EHC nog geen overeenstemming over de uitbreiding van hun sportpark. Maar dat weerhield wethouder Vrolings niet ervan om de gemeenteraad de verplaatsing voor te stellen. Sterker, hij zag de acceptatie van het voorstel door de raad wel als steun in de rug om daarmee EHC ook te overtuigen van de noodzaak. EHC had geen onoverkomelijke bezwaren, maar ze wilden wel meer duidelijkheid en zekerheden. Het bestuur van EHC heeft nog via diverse gemeenteraadsleden geprobeerd om het voorstel te verdagen, maar dat vond de gemeenteraad niet nodig.

GroenLinks vond ook dat het raadsvoorstel niet rijp was voor behandeling. Maar niet alleen vanwege het ontbreken van overeenstemming met vv EHC. Het hele raadsvoorstel omvatte zegge en schrijven 16 regels tekst. Dit was weer typisch een voorbeeld om zonder veel informatie te verstrekken het besluit van de raad los te weken en de bijbehorende financiën beschikbaar te krijgen. We voelden dat blijkbaar al aankomen. Bij het behandelen van de concept-raadsagenda in het presidium vroeg Harrie Winteraeken al een goed gedocumenteerd raadsvoorstel. Toen lag er nog helemaal geen tekst voor. Het was namelijk eerst de bedoeling van wethouder Vrolings dat er alleen een begrotingswijziging in de gemeenteraad zou komen. Nu gaf hij ook wel aan dat het raadsvoorstel wat uitvoeriger had mogen zijn. Maar hij had (mede naar aanleiding van zijn gesprekje met Harrie Winteraeken tijdens de nieuwjaarsreceptie) niet verwacht dat GroenLinks zo veel problemen had met het voorstel. Uiteindelijk en in principe met de verplaatsing niet, was de reactie, maar we hebben vooral problemen met wat niet in het voorstel staat. Een dergelijk voorstel doet onvoldoende recht aan de positie van de gemeenteraad.

Bijkomend gevolg van zo'n summier voorstel is dat de wethouder zowel in de commissievergadering als in de gemeenteraad veel heeft uit te leggen. Nu wordt er vanalles gevraagd wat naar de mening van GroenLinks als informatie in het raadsvoorstel vermeld had moeten worden. De wethouder had zich naar onze mening die moeizame raadsbehandeling dus grotendeels kunnen besparen.

We misten vooral informatie over de voordelen en de keuze van deze locatie, er waren immers nog 3 andere locaties in beeld. Daarbij was de keuze voor het EHC - terrein strijdig met het uitgezette beleid van de gemeenteraad. Vv Passart ligt nu nabij het voormalige terrein van de mijn Emma en in het nu te ontwikkelen bedrijventerrein. Het was eerst de bedoeling dat de vv Passart zou worden gehuisvest op een te saneren oude slikvijver. Het is niet zo dat deze sanering zo grondig gebeurt dat er daarna multifunctioneel gebruik van dat gebied kan worden gemaakt. Maar de wethouder gaf ons wel antwoord dat dit gebied ook als bedrijventerrein kan worden uitgegeven. Wat de benodigde ruimtelijke procedures zijn, is de raad nog niet bekend. Daar moet toch wel een beeld van zijn, al is het maar bijvoorbeeld voor het nemen van een voorbereidingsbesluit. Er was geen informatie gegeven over de kosten en de besteding van de gelden. Tijdens de raadsvergadering bleek dat dik 2 ton zou worden gegeven aan de vv Passart voor hun oude, te slopen gebouw.

We hadden van meneer Frans de Waal van de woningstichting de Voorzorg gehoord dat er op het beoogde terrein en wellicht in samenhang met het gebouw van de vv Passart een multifunctioneel gebouw komt ter vervanging van het gemeenschapshuis de Biesengats van de buurt de Dem. Wellicht gaf de gemeenteraad nu ook indirect toestemming voor dat nieuwe gemeenschapshuis of worden er hiermee al verwachtingen gewekt? En dat terwijl misschien dan ook weer een forse financiële inspanning van de gemeente wordt verwacht.

Hoe de twee voetbalverenigingen samen moesten werken, was nog niet geheel duidelijk. Het leek er naar beantwoording in de eerste termijn op dat de beide verenigingen ook met de ruggen naar elkaar toe konden voetballen. Een soort Lat - relatie dus. Maar wethouder Vrolings kijkt verder vooruit. Wat als een vereniging groeit en de ander krimpt? Dan kunnen wellicht ook velden uitgewisseld worden. De wethouder zocht naar flexibiliteit. En dan kunnen de twee complexen beter naast elkaar liggen. Hij wilde in ieder geval geen situatie zoals bij de randweg in Hoensbroek. Daar liggen op een km afstand twee voetbalverenigingen die blijkbaar hun velden onderbenutten. Passart is nu nog een bloeiende vereniging maar. En dat soort toekomstverwachtingen van de wethouder stoort waarschijnlijk ook de besturen van de voetbalverenigingen, die hier waarschijnlijk al een poging tot fuseren in herkennen.

We hebben in eerste termijn nog gepleit voor uitstel van besluitvorming, dit voor een betere informatieverstrekking en ook om duidelijkheid / overeenstemming te krijgen met EHC. Maar wethouder Vrolings stevent recht op zijn doel af. Daarbij heeft de wethouder haast om voor het nieuwe voetbalseizoen de velden klaar te hebben. En dus hebben we, net als de hele raad met uitzondering van de VVD maar voor het voorstel gestemd. Want na de beantwoording bleven er te weinig bezwaren over om het voorstel niet te steunen.

Vragen over de bijzondere bijstand

Steeds duidelijker wordt dat de bezuinigingen die in 2004 zullen worden doorgevoerd, zeer vergaande (en voor onze fractie onacceptabele) consequenties hebben voor de zwakkeren en armen in onze samenleving. Het kabinet en de tweede kamer kiezen ervoor dat de zwakste schouders de meeste ellende te verwerken krijgen. Armoede zal in aantal en ernst aanzienlijk toenemen. Het lijkt er daarbij op dat de rijksoverheid de problemen die ontstaan door het dalen van de financiële draagkracht van velen afwentelt op de gemeenten en in het bijzonder de individuele bijzondere bijstand. Dit plaatst de gemeente voor de oneigenlijke en nauwelijks uit te voeren opdracht om nog een adequaat sociaal beleid te voeren.

Onze fractie heeft onlangs over een paar deelonderwerpen vragen gesteld aan het college van B&W. Deze vragen en mogelijke oplossingsrichtingen zouden naar de mening van onze fractie moeten worden verwerkt in de beleidsregels voor het toepassen van de bijzondere bijstand. Ze sluiten ten dele aan bij de motie over de uitwerking van de wet Werk & bijstand die onze fractie tijdens de algemene beschouwingen heeft ingediend en die het college grotendeels heeft overgenomen.

Een belangrijk deel van de bezuinigingen hebben hun weerslag op de ziektekosten- verzekering. Het vergoedingenpakket wordt aanzienlijk verminderd (bijvoorbeeld een aantal veel gebruikte medicijnen zoals paracetamol, minder fysiotherapie, geen tandheelkundige hulp boven 18 jaar, anticonceptiepil niet meer vergoed boven 21 jaar). Hiervoor kan men zich wel aanvullend verzekeren. Is voor deze aanvullende verzekering individuele bijzondere bijstand verkrijgbaar?

De eigen bijdragen voor thuiszorg worden sterk verhoogd. Dit is bijzonder ernstig voor mensen die van deze zorg afhankelijk zijn en die geen hoog inkomen hebben. Is hiervoor ook bijzondere bijstand beschikbaar? Hoe hoog ligt hier de grens voor mensen die weliswaar wat meer inkomen hebben dan het minimum, maar die erg veel thuiszorg nodig hebben?

Er is onder de nieuwe wet Werk & bijstand een categoriale bijzondere bijstand mogelijk voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Is het college voornemens aan de raad voor te stellen om een categoriale bijzondere bijstand voor deze groepen in te stellen?

Op 2 december jl. zijn in de gemeenteraad de gevolgen van een eventuele 40 % korting voor 65+ voor het collectief vraagafhankelijk vervoer aan de orde geweest. Wordt in een categoriale bijzondere bijstand voor 65+ tevens een bedrag opgenomen ter compensatie van de hogere tarieven voor het CVV / Reisnet?

Op 2 december jl. zijn in de gemeenteraad de legestarieven voor verblijfsvergunningen aan de orde geweest. Ook door het college werd toen erkend dat deze leges exorbitant zijn gestegen. Is inmiddels duidelijkheid te verschaffen of gezinnen met een laag inkomen ook voor bijzondere bijstand voor deze leges in aanmerking komen?

Daarnaast hebben we nog enkele algemene vragen over de uitvoering van de bijzondere bijstand gesteld:

Lukt het om de toegankelijkheid van de individuele bijzondere bijstand zo laagdrempelig mogelijk te maken, nu veel mensen gedwongen worden om er veelvuldig gebruik van te maken? Lukt het om de aanvragen voor bijzondere bijstand, zowel voor de aanvragers als de ambtelijke dienst zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te laten verlopen? Welke maatregelen in de vorm van extra communicatie gaat u nog nemen om de individuele bijzondere bijstand aan zo veel mogelijk rechthebbenden te kunnen verlenen?

De bezuinigingsmaatregelen zullen naar verwachting ook velen treffen die inkomsten hebben die net boven het minimumniveau liggen, maar die er door stapeling van extra uitgaven ook in financiële draagkracht ernstig op achteruit gaan. Op welke wijze kan de gemeente voor deze mensen toch een ondersteuning bieden?

Hoeveel zal naar verwachting de rijksoverheid minder aan de gemeente Heerlen bijdragen dan nodig is om de draagkracht van de minima en die daar net boven op een niveau te houden van het ook door kabinet en meerderheid van de tweede kamer beoogde maximaal - 1 % achteruitgang? Is dit met behulp van een maximaal inzetten van de individuele bijzondere bijstand (naast de langdurigheidstoeslag) mogelijk?

Op initiatief van de PvdA hebben alle fracties een motie ondertekend die aandacht vroeg voor de hogere eigen bijdragen in de thuiszorg. Dit leidt tot vele opzeggingen van vaak toch broodnodige thuiszorghulp. Mensen die kwetsbaar zijn in hun gezondheid en minder draagkrachtig hebben hier natuurlijk het meest van te lijden. Ook draagt de motie het college op om het minimabeleid in te zetten om zo ongewenste maatschappelijke consequenties zo veel mogelijk te minimaliseren. De motie werd natuurlijk ook met algemene stemmen aanvaard. Wel werden er nog behoorlijke vegen uit de pan gegeven door de linkse partijen en ook wethouder Karel Scholtissen in de richting van de huidige regeringspartijen.

Belangrijk zal overigens de vergadering zijn van de commissie Sociale infrastructuur en Gezondheid van 12 januari as. Dan komt het nieuwe minimabeleid aan de orde en zullen waarschijnlijk de bovenstaande vragen ook al gedeeltelijk beantwoord worden. Dan zal dus ook blijken of het college er een beetje in slaagt om het minimabeleid ook nog voldoende sociaal te laten zijn / blijven.

Werving nieuwe kandidaten gemeenteraadsverkiezingen 2006

Het lijkt nog zo ver weg: de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Toch zijn we nu bijna halverwege de huidige raadsperiode. En de verkiezingen zijn vanzelfsprekend het sluitstuk van een lange voorbereiding. Toen de vorige kandidatenlijst werd samengesteld, werd breed geoordeeld dat er weinig vernieuwing was. Zo was het ons weer niet gelukt om een vrouw op een verkiesbare plek te kandideren. We waren ook te laat begonnen met de werving van geschikte kandidaten. Die fout zouden we niet meer maken, werd toen afgesproken. Deze oproep is een eerste aanzet om tijdig nieuwe kandidaten te werven voor de fractie.

Het is vooral voor topkandidaten van belang dat zij GroenLinks ook naar alle verwachting goed kunnen vertegenwoordigen. Dat betekent dat zij GroenLinkse standpunten moeten kunnen bepalen en uitdragen. Dit moet vooral in de gemeenteraad en de commissies gebeuren. Daar moet ook weer geoordeeld worden over de redelijkheid van de voorstellen. Daarbij functioneer je in een omgeving die niet automatisch GroenLinks - vriendelijk is en zijn eigen regels en gebruiken kent. Hoewel niet iedereen de aanleg of het karakter heeft om een (goed) raadslid te zijn, kan je deze vaardigheden wel voor een belangrijk deel leren. Alleen bij voorkeur niet door je vertegenwoordigers gewoon maar in het diepe te gooien. Maar ook van tevoren, bij het opstellen van de kandidatenlijst door de kandidatencommissie en de vaststelling door de algemene ledenvergadering, moeten topkandidaten naar mijn mening kunnen aantonen dat ze deze vaardigheden hebben of waarschijnlijk kunnen ontwikkelen. GroenLinks moet namelijk het vertrouwen uitspreken in deze topkandidaten.

Dus als je overweegt om je kandidaat te willen stellen voor het gemeenteraadslidmaatschap voor GroenLinks in Heerlen, dan is het aanbevolen om daar nu al (langzaamaan) stappen in die richting te ondernemen. Je krijgt van tevoren een goed idee van wat het allemaal voorstelt, hoe het min of meer functioneert en wat van een raads- of commissielid wordt verwacht. Want het is absoluut geen erebaantje dat je er even bijdoet! Door je al te oriënteren, kan je dus ook beoordelen of je het echt graag wil doen. Je moet er gewoon erg gemotiveerd voor zijn en blijven. Een goede voorbereiding kan achteraf grote teleurstellingen voorkomen. Maar het vergroot ook je kansen als de ledenvergadering die lijstvolgorde vaststelt.

Wellicht kan je al regelmatig fractievergaderingen bijwonen of commissie- en raadsvergaderingen bezoeken? Daarom deze oproep om je binnenkort aan te melden als je GroenLinks in Heerlen wil vertegenwoordigen. Denk er eens over na. Of misschien weet je wel iemand die je kan vragen of aanbevelen? Denk daar a.u.b. ook eens over na. Want zoals we al eerder constateerden: Heerlen is met z'n huidige omvang geen GroenLinks - stad. Maar we zouden wel met versterking, vernieuwing en verjonging stappen in die richting kunnen zetten.

Mededelingen

De volgende bijeenkomst van de fractie vindt plaats op donderdag 29 januari as., in de fractiekamer van GroenLinks, kamer O.38 van het stadskantoor (ingang naast Its), aanvang 19.30 uur. Het nummer van de telefoon op deze kamer is: 560 39 38. Van harte welkom!

Op woensdag 28 januari 2003 organiseert GroenLinks Maastricht - Heuvelland een

Bardebat over lokaal jeugdbeleid. (aanvang 19.30 of 20.00 uur?) De inleiders van dit debat zijn Peter Boonen (Hoofd Jeugdzorg Provincie Limburg) en Berrie van Rijswijk

(oud-wethouder gemeente Sittard). Het debat zal plaatsvinden in D'n Avanceur

in de Helmstraat te Maastricht. (Tussen Vrijthof en Markt)


---- --