12-1-2004
Mercedes-Benz aandrijving te zien in Detroit
Voor de ontwikkeling van aandrijving van autos in de toekomst volgt
Mercedes-Benz een driestappenplan, gericht op verdere vermindering van
het brandstofverbruik alsmede het terugdringen van koolstofdioxide en
uitlaatgasemissie.
Het driestappenplan omvat continue verbetering van benzine- en
dieselmotoren, het ontwikkelen van hybride-aandrijving als alternatief
voor de nabije toekomst en de brandstofcel als lange-termijndoel voor
ecologisch verantwoorde automobiliteit.
Met dit concept heeft Mercedes-Benz in de afgelopen tijd al
belangrijke vooruitgang geboekt door het terugdringen van het
brandstofverbruik en het beperken van de emissie van schadelijke
stoffen door de huidige benzine- en dieselmotoren. Innovatieve
technieken als TWINPULSE bij benzinemotoren en de directe inspuiting
volgens het common-rail-principe bij de CDI-dieselmotoren leveren een
belangrijke bijdrage aan deze ontwikkeling. De technici van
Mercedes-Benz zien nog volop mogelijkheden om verbruik en emissie van
benzine- en dieselmotoren in de toekomst nog verder terug te dringen.
De hybride-aandrijving is voor Mercedes-Benz een tussenstap op weg
naar het einddoel, de brandstofcel. De eerste prototypen werden al in
1982 voorgesteld. Recente voorbeelden zijn de studiemodellen F500 Mind
en Vision Grand Sports Tourer, beide voorzien van een hybride-concept
met een diesel- en een elektromotor. Ook andere concepten zijn
mogelijk, zoals blijkt uit de combinatie van een
zescilinder-benzinemotor met twee elektromotoren die deze week
gepresenteerd wordt op de Motorshow in Detroit in een conceptauto op
basis van de Mercedes-Benz S-Klasse. Ook aan de koppeling met motoren
op alternatieve brandstoffen, zoals aardgas, wordt gewerkt.
Het doel op lange termijn is de brandstofcel-technologie, waaraan
technici van Mercedes-Benz sinds circa tien jaar werken. Mercedes-Benz
geldt als pionier op dit gebied en presenteerde al zon twintig
studiemodellen met brandstofcel, waarbij de aandrijflijn steeds
compacter werd en de prestaties steeds beter werden. Momenteel vindt
een uitgebreide proef in de praktijk plaats met 60 Mercedes-Benz
A-Klasses voorzien van brandstofcel-technologie. Voordat een dergelijk
systeem rijp is voor serieproductie, moeten er echter nog talrijke
externe factoren geregeld worden, zoals het brandstofvraagstuk en de
infrastructuur. Ook op het gebied van de technologie zelf kan er nog
veel vooruitgang worden geboekt, onder andere door het reduceren van
de kostprijs en het gewicht van de installatie en door het verbeteren
van levensduur en prestaties.
AutoRai