Economie zet lange termijn-contracten onder druk

Prijs niet langer doorslaggevende factor

Schiphol-Rijk, 12 januari 2004 - Lange termijncontracten met leveranciers worden steeds vaker beëindigd, nu de economie veel bedrijven dwingt om iedere zes maanden contracten opnieuw te onderhandelen. Dat blijkt uit onderzoek dat Ariba, leverancier van Enterprise Spend Management-oplossingen, heeft uitgevoerd onder 100 procurement directors bij de grootste bedrijven in Europa.

Uit het onderzoek, dat in november en december 2003 is uitgevoerd, kwam naar voren dat contracten veelvuldiger worden onderhandeld. Daarbij is niet de prijs, maar de kwaliteit van de producten en diensten de doorslaggevende factor. Uit het onderzoek bleek daarnaast dat:
* de contractduur drastisch wordt verkort: 81% van de Europese organisaties overweegt het contract met hun leverancier ieder half jaar te herzien. In het verleden werd dat iedere drie tot vijf jaar gedaan.
* kwaliteit de prijs verslaat: 73% van de respondenten geeft aan dat zij bij de heronderhandeling van het contract hun oordeel niet op de prijs baseren, maar op de algemene kwaliteit van het product of de dienst die het bedrijf levert. Dit laat de groeiende behoefte zien naar processen die de prestaties van leveranciers in kaart brengen.
* de relatie met de leverancier belangrijk is, maar niet doorslaggevend: Hoewel persoonlijke relaties ervoor kunnen zorgen dat een leverancier 'binnenkomt' bij een bedrijf, neemt slechts 13% van de ondervraagden de persoonlijke relatie met de leverancier mee als factor in de besluitvorming.
* het inkopen van diensten als lastig wordt ervaren: 53% van de Europese bedrijven vindt het inkopen van diensten moeilijk te managen. Het inkopen van arbeidskrachten ervaart men als meest lastig.

"De spend management-strategie van bedrijven verandert flink als de economische situatie verslechtert", aldus Steve Muddiman, Vice President EMEA Marketing bij Ariba. "Contracten die voorheen na 2-3 jaar opnieuw werden bekeken, worden nu iedere 3-6 maanden opnieuw onder de loep genomen. Daarnaast is het interessant te zien dat de prestaties van leveranciers doorslaggevend zijn, en niet langer meer de prijs. Dit legt een hoge druk op leveranciers. Niet alleen moeten zij tegen de beste prijs kunnen leveren, ook het prestatieniveau moet hoog liggen om de klant te winnen, en belangrijker nog, te behouden."

Over Ariba
Ariba, Inc. is de belangrijkste leverancier op het gebied van toepassingen voor Enterprise Spend Management (ESM). Ariba ondersteunt bedrijven die spend management willen ontwikkelen en benutten als kerncompetentie gericht op het significant verbeteren van bottom-line resultaten. Ariba spend management software en services stellen bedrijven in staat om hun organisaties en processen zodanig in te richten dat de totale uitgavencyclus centraal wordt gesteld met als doelstelling het realiseren van efficiency-verbeteringen en structurele besparingen.