Ingezonden persbericht


EQUANT MAAKT NIEUWE STRATEGIE BEKEND TER VERSTERKING VAN KOPPOSITIE OP HET GEBIED VAN WERELDWIJDE COMMUNICATIEDIENSTEN


- Een strategie gericht op groei -

S Met de uitbreiding van haar communicatiediensten komt Equant tegemoet aan de vraag van multinationals naar geïntegreerde netwerk- en IT-oplossingen. Doel is om hiermee in 2006/ 2007 ongeveer 25 procent van Equant's omzet te genereren.
S Door een reorganisatie en het creëren van een sterk dienstenteam dat is gespecialiseerd in communicatiediensten, kan de kennis van 3.000 Equant experts maximaal worden benut
S Een uitbreidingsstrategie die inspeelt op nieuwe kansen in de markt op het gebied van diensten, mobiliteits- en verbeterde voiceoplossingen en outsourcing, zal de wereldwijde koppositie van Equant op het gebied van de belangrijkste netwerkoplossingen verder versterken
S Het uitgebreide Equant portfolio zal verder worden uitgebouwd. Dit ondersteunt Equant's streven naar een grotere commerciële aanwezigheid, met name in Noord-Amerika

AMSTERDAM, 12 januari 2004 - Equant (NYSE: ENT) (Euronext Paris: EQU), erkend marktleider op het gebied van wereldwijde IP- en datadiensten voor multinationals, maakt haar nieuwe strategie bekend. Hiermee reageert het bedrijf op de veranderde communicatiebehoeften van multinationals.

Daniel Caclin, president en CEO van Equant zei: "Vandaag maakt Equant haar nieuwe strategie bekend die de ontwikkeling van het bedrijf naar een aanbieder van geïntegreerde communicatiediensten ondersteund. Door de diensten op het splitsen in vijf deelgebieden, spelen we in op de belangrijkste behoeften van multinationals. Met deze strategie spelen we ook in op nieuwe marktkansen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en enhanced voice. Dit ondersteunt ons streven naar een grotere commerciële aanwezigheid in Noord-Amerika."

"Met deze nieuwe strategie kunnen we dienstverlening van het hoogste niveau blijven leveren, zoals onze klanten die van ons verwachten. Hiermee onderstrepen wij onze focus op klanttevredenheid. France Telecom Group versterkt hiermee bovendien haar leiderspositie in de multinationalmarkt."

"Onze nieuwe focus op diensten en marktuitbreiding zal ervoor zorgen dat we onze groei kunnen doorzetten en onze aandeelhouders waar voor hun geld kunnen bieden."

Tegenwoordig kunnen communicatienetwerken en -diensten veel concurrentievoordeel opleveren. Hierdoor zijn bij multinationals nieuwe behoeften ontstaan - zij willen op maat gemaakte en geïntegreerde oplossingen die het beheren van het netwerk vereenvoudigen, de total cost of ownership (TCO) reduceren en naadloze overgang bieden naar IP-gebaseerde netwerken.

Equant kan met haar netwerkexpertise en diepgaande kennis van zakelijke behoeften multinationals wereldwijde, geïntegreerde en op maat gemaakte oplossingen bieden. Zo zal zij het maximale halen uit haar data- en IP-netwerk, haar wereldwijde aanwezigheid in 220 landen en gebieden (1.100 steden) en haar klantenbestand met vele blue-chip bedrijven.

Ter ondersteuning van deze ontwikkeling, gaat Equant die dienstentak reorganiseren. Hiertoe zijn er vijf deelgebieden op het gebied van diensten geformuleerd, die tegemoet komen aan belangrijkste behoeften van multinationals. Ook zal Equant inspelen op nieuwe marktkansen, bij voorbeeld op het gebied van spraak en mobiliteit, en het marktbereik in Noord-Amerika en de regio Azië Pacific uitbreiden.

Groei op het gebied van diensten.

Door gebruik te maken van haar bestaande dienstenaanbod, haar kennis en deze nieuwe organisatiestructuur, verwacht Equant een sterke groei in haar dienstentak. Het doel is het aandeel van haar omzet in diensten bijna te verdubbelen naar 25 procent van Equant's totale omzet in 2006/ 2007.

Equant heeft al veel kennis opgedaan op het gebied van de belangrijkste telecommunicatiediensten, met haar 3.000 serviceprofessionals over de gehele wereld, waaronder gecertificeerde consultants, field engineers, projectmanagers, servicemanagers en experts op het gebied van beheerde diensten. De dienstenexpertise van het bedrijf strekt zich momenteel breed uit: van integratie, implementatie en onderhoud tot beveiliging en messagingdiensten. Enkele multinationals die een belangrijk dienst afnemen van het bedrijf zijn onder andere Electrolux, Le Meridien en Lufthansa Systems Infratec GmbH.

Om nog beter geïntegreerde en op maat gemaakte oplossingen te leveren, reorganiseert Equant haar dienstenexpertise aan de hand van vijf deelgebieden, gericht op:
- Advies;
- Projectmanagement;
- Servicemanagement;
- Integratiediensten;
- Beheerde diensten.

Aan de hand hiervan helpt Equant haar klanten hun bedrijfsprocessen beter te analyseren en te verbeteren, complexe communicatieoplossingen te integreren, zich te verzekeren van een hoog niveau van operationele efficiency en toegang tot een uitgebreid portfolio van aan het netwerk gerelateerde diensten.

Dit versterkte dienstenaanbod stelt Equant in staat zich op een groter gedeelte van de markt voor communicatiediensten te richten. Hierdoor differentieert Equant zich met haar aanbod nog verder van de concurrentie. Deze nieuwe focus versterkt bovendien Equant's data- en IP-oplossingen. Deze oplossingen worden gebruikt door duizenden van de meest vooraanstaande multinationals ter wereld en bieden het meest uitgebreide portfolio van netwerkoplossingen op de markt, inclusief de toonaangevende IP VPN waarvan momenteel 1.000 wereldwijde bedrijven gebruik maken.


Vergroten van het marktbereik.

De strategie van Equant is er tevens op gericht om de koppositie van het bedrijf uit te breiden naar nieuwe marktsegmenten, met name met producten op het gebied van mobiliteit en enhanced voice. Deze producten zullen geleverd worden als onderdeel van haar geïntegreerde en maatwerk oplossingen.

Door de wijde beschikbaarheid GSM- en GPRS-toegang, bevindt Equant zich in een sterke positie voor de verdere uitbreiding van haar portfolio van mobile VPN-toegang en haar klantenbestand. Momenteel maakt 13 % van de IP VPN-klanten al gebruik van IP Telephony and Voice-over-IP (VoIP). Hierdoor profiteert Equant van de toegenomen interesse van de klanten voor IP-gebaseerde enhanced voiceoplossingen.

Equant zal ook de mogelijkheden op het gebied van outsourcing verder uitbreiden. Deze diensten worden reeds gebruikt door multinationals zoals Zurich Financial Services, Thomson, Club Med en Credit Lyonnais.

De duidelijke leiderspositie van Equant in Europa en een indrukwekkend klantenbestand met multinationals zoals European Space Agency, P&O Netlloyd en Total, zal door deze nieuwe strategie verder worden onderstreept.

Noord-Amerika, waar meer dan 40 procent van de belangrijkste multinationals ter wereld gevestigd zijn, is voor Equant één van de belangrijkste focusgebieden voor de uitbreiding. Door haar leidende positie op het gebied van IP VPN en uitgebreide mogelijkheden op het gebied van diensten, zal Equant haar Noord-Amerikaanse klantenbestand verder ontwikkelen. Zo zal het klantenbestand van onder andere belangrijke Noord-Amerikaanse multinationals zoals 3M, APL/APL Logistics, Asyst Technologies, Dresser Inc en Hyatt International verder worden uitgebreid.

Om het maximale te halen uit deze nieuwe marktkansen, zal Equant gebruik maken van de leiderspositie, de expertise en kennis van France Telecom.


Een versterkt internationaal team.

Tenslotte heeft Daniel Caclin ook het internationale managementteam van Equant versterkt om de nieuwe strategie kracht bij te zetten. Er zijn vijf nieuwe managers benoemd voor het Executive Committee van Equant.

Didier Duriez, Head of Network, Managed Services & Security ; Alex Gouvea, Head of Customer Care & Integration Services ; William Priest, Head of Products & Solutions ; Stephane Rougeot, Head of Business Development, Marketing & Communications en Mack Treece, Head of Business Operations & Services.

Zij zullen de huidige leden van het Executive Committee ondersteunen: Michael Berg, General Counsel and Company Secretary ; Howard Ford, Managing Director and Head of Sales & Marketing ; Vincent Kelly, Chief Information Officer ; Jacques Kerrest, Managing Director and Chief Financial Officer en John Kubisch, Head of Human Resources.

(1.138 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE


Over Equant
Equant, onderdeel van de France Telecom Group, is wereldwijd aanbieder van data- en IP-netwerken. Daarnaast levert het bedrijf geïntegreerde diensten aan multinationals.

Het netwerk van Equant verbindt belangrijke, zakelijke centra in 220 landen en gebieden met elkaar. Daarbij biedt Equant in maar liefst 191 landen lokale ondersteuning.

Equant heeft meer dan vijftig jaar ervaring in de datacommunicatiewereld en deze ervaring komt duidelijk naar voren in haar portfolio. Equant biedt het meest uitgebreide aanbod aan beheerde netwerkdiensten, waaronder het toonaangevende IP VPN dat vanaf 10 maart 2003 door 750 wereldwijde bedrijven gebruikt wordt. Vanwege haar knowhow en klantgerichtheid, mag het bedrijf vele multinationals ter wereld tot haar klantenkring rekenen.

Equant kreeg op de World Communication Awards de award voor " Best Global Carrier 2002" toegewezen. Daarnaast gooit het bedrijf voortdurend hoge ogen bij marktonderzoeken naar klanttevredenheid onder grote bedrijven.

---


This release may contain projections or other forward-looking statements related to Equant that involve risks and uncertainties. Readers are cautioned that these statements are only predictions and may differ materially from actual future results or events. Readers are referred to the documents filed by Equant with the SEC, specifically the most recent filing on Form 20-F, which identify important risk factors that could cause actual results to differ from those contained in the forward-looking statements, including, among other things, risks relating to Equant s history of operating losses, the unpredictability of growth in Equant s markets, changing technology, uncertain and changing regulatory restrictions, Equant s international operations, dependence on suppliers, network security issues, competition, and volatility of Equant s stock price and risks relating to the combination with Global One. All forward-looking statements are based on information available to Equant on the date hereof, and Equant assumes no obligation to update such statements.


CONTACTPERSONEN:


Equant Netherlands BV
Lars Heeg
+31 (0) 20 606 92 63


lars.heeg@equant.com

LEWIS Benelux BV (PR Bureau)
Viviane Brokerhof
+31 (0) 40 235 46 00


vivianeb@lewispr.com

---


LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies
Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com

---