Dit jaar 129 miljoen euro voor onderhoud
Rijkswaterstaat trekt dit jaar 129 miljoen euro extra uit om
achterstallig onderhoud aan te pakken. Van dit bedrag is 70 miljoen
euro bestemd voor het onderhoud aan vaarwegen. De overige 59 miljoen
euro gaat naar wegenonderhoud. Verder levert de uitvoeringsorganisatie
van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2004 een aantal nieuwe
wegenbouwprojecten op en worden met de aanleg van nieuwe spitsstroken
een groot aantal fileknelpunten aangepakt.
Op het onderhoudsprogramma voor het vaarwegennet staan onder meer de
baggerprojecten Waal, Noordzeekanaal, vaargeul IJmeer, voorhavens Maas
en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Verder voert Rijkswaterstaat
dit jaar onderhoud uit aan de Bernardsluizen, Volkeraksluizen en
Kreekraksluizen en worden de stuwen in de Lek gerenoveerd. Het
onderhoud aan de rijkswegen omvat het asfalteren van 136 kilometer
snelweg, waaronder de A12 tussen Gouda en Woerden. Daarnaast wordt
groot onderhoud uitgevoerd aan zeven bruggen en viaducten, zoals de
Galecopperbrug op de A12 bij Utrecht.
In 2004 wordt ook een groot aantal verkeersknelpunten onderhanden
genomen. De projecten vloeien voort uit de Spoedwet Wegverbreding,
waarmee bijvoorbeeld spitsstroken twee jaar sneller kunnen worden
aangelegd. Daarnaast levert Rijkswaterstaat dit jaar diverse grote
projecten op, zoals de reconstructie van de A15 ten zuiden van
Rotterdam, de aanleg van de N11 tussen Alphen aan den Rijn en
Bodegraven en het laatste stuk A30 bij Ede, de bouw van de Tweede
Lekburg in de A2 bij Vianen, de verbreding van diezelfde A2 tussen de
knooppunten Oudenrijn en Everdingen en de renovatie van de
Noordzeesluizen bij IJmuiden.
Tot slot besteedt Rijkswaterstaat komend jaar aandacht aan de
verbetering van de leefomgeving, een intensiever verkeersmanagement en
verbetering van de informatievoorziening aan de weggebruikers.
Lees voor meer informatie het overzicht van de plannen van
Rijkswaterstaat.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat