Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Dit jaar 129 miljoen euro voor onderhoud

Rijkswaterstaat trekt dit jaar 129 miljoen euro extra uit om achterstallig onderhoud aan te pakken. Van dit bedrag is 70 miljoen euro bestemd voor het onderhoud aan vaarwegen. De overige 59 miljoen euro gaat naar wegenonderhoud. Verder levert de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2004 een aantal nieuwe wegenbouwprojecten op en worden met de aanleg van nieuwe spitsstroken een groot aantal fileknelpunten aangepakt.

Op het onderhoudsprogramma voor het vaarwegennet staan onder meer de baggerprojecten Waal, Noordzeekanaal, vaargeul IJmeer, voorhavens Maas en het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Verder voert Rijkswaterstaat dit jaar onderhoud uit aan de Bernardsluizen, Volkeraksluizen en Kreekraksluizen en worden de stuwen in de Lek gerenoveerd. Het onderhoud aan de rijkswegen omvat het asfalteren van 136 kilometer snelweg, waaronder de A12 tussen Gouda en Woerden. Daarnaast wordt groot onderhoud uitgevoerd aan zeven bruggen en viaducten, zoals de Galecopperbrug op de A12 bij Utrecht.

In 2004 wordt ook een groot aantal verkeersknelpunten onderhanden genomen. De projecten vloeien voort uit de Spoedwet Wegverbreding, waarmee bijvoorbeeld spitsstroken twee jaar sneller kunnen worden aangelegd. Daarnaast levert Rijkswaterstaat dit jaar diverse grote projecten op, zoals de reconstructie van de A15 ten zuiden van Rotterdam, de aanleg van de N11 tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven en het laatste stuk A30 bij Ede, de bouw van de Tweede Lekburg in de A2 bij Vianen, de verbreding van diezelfde A2 tussen de knooppunten Oudenrijn en Everdingen en de renovatie van de Noordzeesluizen bij IJmuiden.

Tot slot besteedt Rijkswaterstaat komend jaar aandacht aan de verbetering van de leefomgeving, een intensiever verkeersmanagement en verbetering van de informatievoorziening aan de weggebruikers.

Lees voor meer informatie het overzicht van de plannen van Rijkswaterstaat.