Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
12 januari 2004
Nog geen herstel verwacht in ondernemersvertrouwen detailhandel en
dienstverlenende sector
Ondernemersvertrouwen eind 2003 op dieptepunt
In december 2003 is het vertrouwen van ondernemers in de detailhandel
naar het laagste punt gezakt sinds 1986. Ook het vertrouwen van
ondernemers in de dienstverlenende sector is in de laatste maand van
2003 gedaald en nadert daarmee het laagste punt van juni 2003. Beide
sectoren verwachten op korte termijn nog geen herstel als aan de
ondernemers wordt gevraagd hoe ze over de toekomst denken. Dit blijkt
uit een continu onderzoek van TNS NIPO onder 800 ondernemers.
Het dalen van het vertrouwen in de detailhandel en dienstverlenende
sector is een verontrustend beeld omdat deze samen de helft van het
Nederlandse bedrijfleven vormen. Met ongeveer 378.000 vestigingen,
waarvan 150.000 ondernemers in de detailhandel en 228.000 ondernemers
in de dienstverlenende sector, zijn deze sectoren belangrijke spelers
in de economie en werkgelegenheid. Opvallend is dat door het CBS in de
industriële sector al wel een verbetering wordt gesignaleerd.
Detaillisten steeds negatiever
Het ondernemersvertrouwen is het saldo van positief en negatief
gestemde ondernemers in de detailhandel en stond in december op min
zestien. Dit houdt in dat er meer detaillisten negatief dan positief
zijn gestemd over de zakelijke ontwikkelingen net zoals in 1986.
---
1 | Ontwikkeling ondernemersvertrouwen detailhandel 1997 - 2003
---
Jaar-maand Ondernemersvertrouwen Jaar-maand Ondernemersvertrouwen
1997-1 14 2003-1 4
1997-7 17 2003-2 2
1998-1 23 2003-3 4
1998-7 25 2003-4 3
1999-1 23 2003-5 -5
1999-7 28 2003-6 -7
2000-1 25 2003-7 -8
2000-7 23 2003-8 -9
2001-1 22 2003-9 -12
2001-7 23 2003-10 -11
2002-1 22 2003-11 -9
2002-7 10 2003-12 -16
---
Dienstverleners ook negatief gestemd
Het ondernemersvertrouwen van ondernemers in de dienstverlenende
sector is een lange tijd positief geweest. In juni 2003 is het
vertrouwen flink afgenomen. Er waren evenveel ondernemers negatief als
positief gestemd over de ontwikkelingen in hun bedrijfstak (plus
drie). Op het ogenblik staat het vertrouwen op plus vier en wijkt
daarmee nauwelijks af van het vertrouwen dat in de zomer is gemeten.
---
1 | Ontwikkeling ondernemersvertrouwen dienstverlenende sector
---
Jaar-maand Ondernemersvertrouwen Jaar-maand Ondernemersvertrouwen
1997-1 16 2003-1 10
1997-7 24 2003-2 6
1998-1 26 2003-3 5
1998-7 33 2003-4 9
1999-1 34 2003-5 9
1999-7 12 2003-6 3
2000-1 14 2003-7 9
2000-7 23 2003-8 6
2001-1 18 2003-9 9
2001-7 21 2003-10 7
2002-1 14 2003-11 7
2002-7 19 2003-12 4
---
Toelichting
Het ondernemersvertrouwen is samengesteld uit drie vragen:
* Het oordeel van de ondernemers over de zakelijke ontwikkelingen
van de laatste drie maanden.
* De vraag naar diensten (dienstverlening) en de ontwikkeling in de
voorraden (detailhandel).
* De verwachtingen voor de komende drie maanden.
C4176 | TNS NIPO Callcenter | Het veldwerk heeft midden december 2003
plaatsgevonden. Hierbij zijn 800 ondernemers ondervraagd (n=800).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020
522 59 22).
TNS NIPO