TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

12 januari 2004

Nog geen herstel verwacht in ondernemersvertrouwen detailhandel en dienstverlenende sector
Ondernemersvertrouwen eind 2003 op dieptepunt

In december 2003 is het vertrouwen van ondernemers in de detailhandel naar het laagste punt gezakt sinds 1986. Ook het vertrouwen van ondernemers in de dienstverlenende sector is in de laatste maand van 2003 gedaald en nadert daarmee het laagste punt van juni 2003. Beide sectoren verwachten op korte termijn nog geen herstel als aan de ondernemers wordt gevraagd hoe ze over de toekomst denken. Dit blijkt uit een continu onderzoek van TNS NIPO onder 800 ondernemers.

Het dalen van het vertrouwen in de detailhandel en dienstverlenende sector is een verontrustend beeld omdat deze samen de helft van het Nederlandse bedrijfleven vormen. Met ongeveer 378.000 vestigingen, waarvan 150.000 ondernemers in de detailhandel en 228.000 ondernemers in de dienstverlenende sector, zijn deze sectoren belangrijke spelers in de economie en werkgelegenheid. Opvallend is dat door het CBS in de industriële sector al wel een verbetering wordt gesignaleerd.

Detaillisten steeds negatiever
Het ondernemersvertrouwen is het saldo van positief en negatief gestemde ondernemers in de detailhandel en stond in december op min zestien. Dit houdt in dat er meer detaillisten negatief dan positief zijn gestemd over de zakelijke ontwikkelingen net zoals in 1986.
---

1 | Ontwikkeling ondernemersvertrouwen detailhandel 1997 - 2003
---

Jaar-maand Ondernemersvertrouwen Jaar-maand Ondernemersvertrouwen 1997-1 14 2003-1 4 1997-7 17 2003-2 2 1998-1 23 2003-3 4 1998-7 25 2003-4 3 1999-1 23 2003-5 -5 1999-7 28 2003-6 -7 2000-1 25 2003-7 -8 2000-7 23 2003-8 -9 2001-1 22 2003-9 -12 2001-7 23 2003-10 -11 2002-1 22 2003-11 -9 2002-7 10 2003-12 -16
---

Dienstverleners ook negatief gestemd
Het ondernemersvertrouwen van ondernemers in de dienstverlenende sector is een lange tijd positief geweest. In juni 2003 is het vertrouwen flink afgenomen. Er waren evenveel ondernemers negatief als positief gestemd over de ontwikkelingen in hun bedrijfstak (plus drie). Op het ogenblik staat het vertrouwen op plus vier en wijkt daarmee nauwelijks af van het vertrouwen dat in de zomer is gemeten.
---

1 | Ontwikkeling ondernemersvertrouwen dienstverlenende sector
---

Jaar-maand Ondernemersvertrouwen Jaar-maand Ondernemersvertrouwen 1997-1 16 2003-1 10 1997-7 24 2003-2 6 1998-1 26 2003-3 5 1998-7 33 2003-4 9 1999-1 34 2003-5 9 1999-7 12 2003-6 3 2000-1 14 2003-7 9 2000-7 23 2003-8 6 2001-1 18 2003-9 9 2001-7 21 2003-10 7 2002-1 14 2003-11 7 2002-7 19 2003-12 4
---

Toelichting
Het ondernemersvertrouwen is samengesteld uit drie vragen:
* Het oordeel van de ondernemers over de zakelijke ontwikkelingen van de laatste drie maanden.

* De vraag naar diensten (dienstverlening) en de ontwikkeling in de voorraden (detailhandel).

* De verwachtingen voor de komende drie maanden.

C4176 | TNS NIPO Callcenter | Het veldwerk heeft midden december 2003 plaatsgevonden. Hierbij zijn 800 ondernemers ondervraagd (n=800).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Adriaan Eecen (tel: 020 522 59 22).