Persberichten
12-1-2004
Toename aantal milieuklachten bij DCMR Milieudienst Rijnmond
Vorig jaar zijn op de meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond in
totaal 18.717 milieuklachten over het Rijnmondse bedrijfsleven
geregistreerd. Ten opzichte van het jaar 2002 betekent dit een toename
van bijna 4.000 klachten. Het verschil wordt voor een belangrijk deel
bepaald door het tankincident bij Vopak in Rotterdam-Botlek dat in de
periode januari tot en met juli alleen al tot ruim 2.500 stankklachten
leidde. De toename is tevens te zien bij het aantal lawaaiklachten,
met name van het vliegverkeer. Ook het aantal mensen dat een klacht
indiende steeg: 9.100 mensen dienden gemiddeld 2,1 milieuklachten in.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit Milieuklachten in Rijnmond;
De gegevens over het jaar 2003.
Stank - orthocresol zorgt voor flinke toename
Het aantal stankklachten is gestegen van 6.533 naar 9.217 en vormt
daarmee 49 procent van het totaal aantal milieuklachten. Een
belangrijk aandeel in deze stijging wordt veroorzaakt door het
bezwijken van een opslagtank bij Vopak TTR op 16 januari. 1,6 miljoen
liter van het sterk stinkende orthocresol kwam vrij en bedekte een
oppervlakte van twee voetbalvelden groot. In de maanden die volgden
moest de verontreinigde grond worden afgegraven, vervoerd, opgeslagen
en vervolgens gereinigd. Een complexe klus waarbij niet voorkomen kon
worden dat zelfs bewoners van buiten het Rijnmondgebied tot in juli
hinder ondervonden van een scherpe ontsmettingsmiddelenlucht. In
totaal heeft dit incident geleid tot 2.542 stankklachten en was
daarmee qua klachten het grootste en langst durende incident waarmee
de DCMR ooit te maken had. Opvallend is ook de verdubbeling in het
aantal klachten over mest- en gierstank. Vooral in de maanden
februari, juli en augustus zorgde de droogte voor harde grond waardoor
gier niet diep genoeg in de bodem kon worden geïnjecteerd. Tot slot
leidde de traditionele vreugdevuren die in het paasweekeinde werden
aangestoken in Duitsland door de oostenwind tot stankoverlast in de
Rijnmondregio.
Lawaai - verschillende bronnen zorgen voor lichte toename
Het aantal lawaaiklachten is gestegen van 7.186 naar 8.303 en vormt
daarmee 44 procent van het totaal aantal milieuklachten. Deze stijging
is niet toe te wijzen aan één specifieke bron. Opvallend is de toename
in lawaai door heien bij grootschalige bouwwerkzaamheden. Ook het
aantal klachten over sirenes bij de industrie is toegenomen.
Vermoedelijk speelt een rol dat er toegenomen media-aandacht is over
de maandelijkse sirenetest en de hoorbaarheid van het sirenenet van de
brandweer en de reactie van bewoners bij het afgaan van de sirenes.
Bij de lawaaiklachten kan een aantal bronnen onderscheiden worden, met
elk hun eigen bijdrage. Zo zorgen verkeers- , sport- en
reclamevliegtuigen voor 45 procent van de lawaaiklachten. Na de
scherpe daling in 2002 is het aandeel van het vliegverkeer weer licht
gestegen met bijna 700 klachten. Hierbij dient te worden vermeld dat
één adres maar liefst 276 klachten indiende over het lawaai van een
rondcirkelend vliegtuig dat parachutisten dropte boven het
springgebied bij Rhoon. Het aantal klachten over de horeca blijft met
15 procent van het totaal aantal lawaaiklachten onverminderd hoog.
Hiermee kan de horeca in het Rijnmondgebied zich meten aan de
industrie. Veel van de klachten worden veroorzaakt doordat (nieuwe)
exploitanten een andere bedrijfsformule toepassen, zonder voldoende
rekening te houden met de lokale situatie en wettelijke
verplichtingen. Een groot deel van de klachten over horeca wordt niet
bij de DCMR gemeld maar bij de politie, waar ook de handhaving plaats
zou moeten vinden. Tot slot is het verkeer, met 8 procent van het
totaal aantal lawaaiklachten, eveneens een belangrijke veroorzaker van
lawaaioverlast. Vooral het treinverkeer langs Rozenburg en op de
Maasvlakte en het laden en lossen van vrachtwagens bij de detailhandel
geven veel overlast.
De meldkamer van de DCMR onderzoekt milieuklachten van de bevolking en
neemt waar mogelijk actie om de overlast te stoppen. De klachten
worden geregistreerd, waarbij de gegevens van de klagers vertrouwelijk
worden behandeld. Een milieuklacht is 24 uur per dag in te dienen op
telefoonnummer (010) 47 33 333 of via www.dcmr.nl/milieuklacht.
Gemeente Maassluis