Gemeente Maassluis

Persberichten

12-1-2004

Toename aantal milieuklachten bij DCMR Milieudienst Rijnmond

Vorig jaar zijn op de meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond in totaal 18.717 milieuklachten over het Rijnmondse bedrijfsleven geregistreerd. Ten opzichte van het jaar 2002 betekent dit een toename van bijna 4.000 klachten. Het verschil wordt voor een belangrijk deel bepaald door het tankincident bij Vopak in Rotterdam-Botlek dat in de periode januari tot en met juli alleen al tot ruim 2.500 stankklachten leidde. De toename is tevens te zien bij het aantal lawaaiklachten, met name van het vliegverkeer. Ook het aantal mensen dat een klacht indiende steeg: 9.100 mensen dienden gemiddeld 2,1 milieuklachten in. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit Milieuklachten in Rijnmond; De gegevens over het jaar 2003.

Stank - orthocresol zorgt voor flinke toename Het aantal stankklachten is gestegen van 6.533 naar 9.217 en vormt daarmee 49 procent van het totaal aantal milieuklachten. Een belangrijk aandeel in deze stijging wordt veroorzaakt door het bezwijken van een opslagtank bij Vopak TTR op 16 januari. 1,6 miljoen liter van het sterk stinkende orthocresol kwam vrij en bedekte een oppervlakte van twee voetbalvelden groot. In de maanden die volgden moest de verontreinigde grond worden afgegraven, vervoerd, opgeslagen en vervolgens gereinigd. Een complexe klus waarbij niet voorkomen kon worden dat zelfs bewoners van buiten het Rijnmondgebied tot in juli hinder ondervonden van een scherpe ontsmettingsmiddelenlucht. In totaal heeft dit incident geleid tot 2.542 stankklachten en was daarmee qua klachten het grootste en langst durende incident waarmee de DCMR ooit te maken had. Opvallend is ook de verdubbeling in het aantal klachten over mest- en gierstank. Vooral in de maanden februari, juli en augustus zorgde de droogte voor harde grond waardoor gier niet diep genoeg in de bodem kon worden geïnjecteerd. Tot slot leidde de traditionele vreugdevuren die in het paasweekeinde werden aangestoken in Duitsland door de oostenwind tot stankoverlast in de Rijnmondregio.

Lawaai - verschillende bronnen zorgen voor lichte toename Het aantal lawaaiklachten is gestegen van 7.186 naar 8.303 en vormt daarmee 44 procent van het totaal aantal milieuklachten. Deze stijging is niet toe te wijzen aan één specifieke bron. Opvallend is de toename in lawaai door heien bij grootschalige bouwwerkzaamheden. Ook het aantal klachten over sirenes bij de industrie is toegenomen. Vermoedelijk speelt een rol dat er toegenomen media-aandacht is over de maandelijkse sirenetest en de hoorbaarheid van het sirenenet van de brandweer en de reactie van bewoners bij het afgaan van de sirenes. Bij de lawaaiklachten kan een aantal bronnen onderscheiden worden, met elk hun eigen bijdrage. Zo zorgen verkeers- , sport- en reclamevliegtuigen voor 45 procent van de lawaaiklachten. Na de scherpe daling in 2002 is het aandeel van het vliegverkeer weer licht gestegen met bijna 700 klachten. Hierbij dient te worden vermeld dat één adres maar liefst 276 klachten indiende over het lawaai van een rondcirkelend vliegtuig dat parachutisten dropte boven het springgebied bij Rhoon. Het aantal klachten over de horeca blijft met 15 procent van het totaal aantal lawaaiklachten onverminderd hoog. Hiermee kan de horeca in het Rijnmondgebied zich meten aan de industrie. Veel van de klachten worden veroorzaakt doordat (nieuwe) exploitanten een andere bedrijfsformule toepassen, zonder voldoende rekening te houden met de lokale situatie en wettelijke verplichtingen. Een groot deel van de klachten over horeca wordt niet bij de DCMR gemeld maar bij de politie, waar ook de handhaving plaats zou moeten vinden. Tot slot is het verkeer, met 8 procent van het totaal aantal lawaaiklachten, eveneens een belangrijke veroorzaker van lawaaioverlast. Vooral het treinverkeer langs Rozenburg en op de Maasvlakte en het laden en lossen van vrachtwagens bij de detailhandel geven veel overlast.

De meldkamer van de DCMR onderzoekt milieuklachten van de bevolking en neemt waar mogelijk actie om de overlast te stoppen. De klachten worden geregistreerd, waarbij de gegevens van de klagers vertrouwelijk worden behandeld. Een milieuklacht is 24 uur per dag in te dienen op telefoonnummer (010) 47 33 333 of via www.dcmr.nl/milieuklacht.