Datum laatste wijziging: 15 december 2003
Nieuw lid van de Raad
Per 1 januari 2004 is mevrouw dr. S.C. van Bijsterveld benoemd tot lid
van de Raad.
Verslagbundel 'Grondwet en openbaar bestuur'
Naar aanleiding van het verschijnen van de twee adviezen over
'modernisering van hoofdstuk 7 van de Grondwet' heeft de Rob een
middagconferentie georganiseerd, welke op 28 februari 2003 in Den Haag
heeft plaatsgevonden.
In het verschenen verslagbundel Grondwet en openbaar bestuur zijn de
integrale teksten van de inleiders - prof. mr. S.E. Zijlstra, prof.
mr. J.A. Peters en prof. mr. D.J. Elzinga - opgenomen. Deze publicatie
bevat verder de openingstoespraak door prof. dr. J.A. van Kemenade en
een samenvattend verslag van de discussie tijdens het middagsymposium.
U kunt het verslag hier downloaden.
Symposium Trias Informatica
Op woensdag 26 november vond het symposium Trias Informatica plaats op
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Er wordt
een verslag gemaakt van het symposium. Het verslag wordt gestuurd naar
de aanwezigen van het symposium en geplaatst op deze website.
Hier vindt u een eerste impressie.
Advies commentaar Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester
De Raad heeft in de vergadering van 13 november jl. zijn advies over
de Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester vastgesteld. In het
advies bekritiseert de Raad het model van minister De Graaf. In de
Hoofdlijnennotitie wordt geprobeerd twee uitgangspunten met elkaar te
verenigen die onverenigbaar zijn: enerzijds een 'sterke', politiek
geprofileerde burgemeester als 'lokaal regeringsleider' en anderzijds
een direct gekozen burgemeester die past binnen de grondwettelijke
kaders, Nederlandse verhoudingen en traditie en cultuur van collegiaal
bestuur waarbij de gemeenteraad het belangrijkste orgaan van de
gemeente blijft. Gelijktijdige verwezenlijking van beide
uitgangspunten is volgens de Raad niet mogelijk. De Raad schetst in
het advies twee alternatieve eindmodellen. Het model van de
eigenstandige burgemeester is ingebed in bestaande grondwettelijke
kaders en past bij de Nederlandse verhoudingen. De burgemeester is in
dit model vooral een teamspeler die zowel voorzitter van het college
als voorzitter van de gemeenteraad is. Zijn bevoegdheden wijken niet
veel af van de huidige (benoemde) burgemeester. Het model van de
zelfstandige burgemeester vereist wijziging van de Grondwet. In dit
model is de burgemeester het eenhoofdig bestuur met veel zelfstandige
bevoegdheden en een sterk politiek profiel. De Raad is van mening dat
beide eindmodellen op zich zelf staan en uit een van deze twee
modellen gekozen zou moeten worden.
U kunt het advies hier downloaden.
Rob over modernisering van de Grondwet
Op 13 november jl. heeft de Rob het derde advies over de modernisering
van hoofdstuk 7 van de Grondwet besproken. Hoofdstuk 7 heeft
betrekking op provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare
lichamen. De eerdere adviezen gingen over de Grondwet als
basisdocument van het openbaar bestuur (Het openbaar bestuur in de
Grondwet, mei 2002) en over de vraag welke elementen van het bestuur
van gemeenten en provincies in de Grondwet moeten worden opgenomen
(Provincies en gemeenten in de Grondwet, december 2002). Het derde
advies handelt over de 'overige' onderwerpen die thans geregeld zijn
in hoofdstuk 7: waterschappen, openbare lichamen voor beroep en
bedrijf, overige openbare lichamen, samenwerking tussen openbare
lichamen en bestuursgeschillen. De Raad gaat tevens in op onderwerpen
die (nog) niet geregeld zijn in hoofdstuk 7, zoals regionaal bestuur
en zelfstandige bestuursorganen. Het advies zal worden gecompleteerd
met een 'Proeve' van hoofdstuk 7 op basis van de voorstellen van de
Raad. Het advies zal in december 2003 worden gepubliceerd.
Pre-advies Laag voor laag
In maart 2003 publiceerde de Raad voor het openbaar bestuur twee
adviezen die betrekking hebben op de verdergaande regionalisering van
het openbaar bestuur. Het eerste advies heeft betrekking op de
toekomst van de kaderwet bestuur in stedelijke regio's en draagt de
titel Legio voor de regio. Bestuurlijke antwoorden op regionale
vraagstukken. Het tweede advies gaat in op de gewenste bestuurlijke
inbedding van de voorgenomen veiligheidsregio's en heeft als titel
Veiligheid op niveau. Een bestuurlijk perspectief op de toekomst van
de veiligheidsregio's. In beide adviezen staat de relatie tussen de
regionale schaal en de bestuurlijke hoofdstructuur centraal. Bij de
voorbereiding van deze adviezen is in eerste instantie dan ook gekozen
voor een gecombineerde aanpak. In deze bundel is het
achtergrondmateriaal gebundeld dat een rol heeft gespeeld bij de
levendige discussies in de werkgroep die beide adviezen voorbereidde.
Met deze bundel wordt niet meer beoogd dan het geven van een eerste
zicht op relevante aspecten van bestuur in de regio, dit in de
verwachting dat de discussie over de bestuurlijke hulpstructuren
voorlopig nog niet voorbij zal zijn. De verschillende hoofdstukken
zijn geschreven door adviseurs van de Raad voor het openbaar bestuur
en de Raad voor de financiële verhoudingen.
U kunt het pre-advies hier downloaden.
Crisis en vernieuwing, Verslag van de eerste Rob-lezing
Op 11 september 2003 organiseerde de Raad voor het openbaar bestuur
(Rob) voor de eerste maal de zogenaamde Rob-lezing, voor ruim tachtig
belangstellenden. De lezing werd gehouden door prof. dr. James C.
Kennedy, sinds 1 september 2003 hoogleraar Nieuwste geschiedenis aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam. Het thema va de lezing betrof de
spanning tussen - voorgenomen - staatkundige vernieuwingen zoals de
invoering van de gekozen burgemeester, en de Nederlandse
bestuurscultuur, die van oudsher gekenmerkt wordt door collegiaal
bestuur, coöperatie, consensus en coalitievorming. Mr. Arthur W.H.
Docters van Leeuwen, voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten,
hield een co-referaat bij de lezing van de heer Kennedy.
Deze publicatie bevat de tekst van de lezing van de heer Kennedy en
van het co-referaat van de heer Docters van Leeuwen, voorafgegaan door
het openingswoord van Rob-vooriztter de heer J.A. van Kemenade en
gevolgd door een weergave van de discussie.
De Raad voor het openbaar bestuur meent met zijn eerste Rob-lezing een
zinnige bijdrage te hebben geleverd aan het voortdurende
maatschappelijke en politiek-bestuurlijke debat over de inrichting en
het functioneren van de Nederlandse overheid en gaat ervan uit dat
deze eerste Rob-lezing het begin van een lange traditie van jaarlijkse
Rob-lezingen even voor Prinsjesdag, over thema's die betrekking hebben
op de werking en de organisatie van ons politiek-bestuurlijk stelsel
en die 'de waan van de dag' te boven gaan.
---