Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 15 december 2003


Nieuw lid van de Raad
Per 1 januari 2004 is mevrouw dr. S.C. van Bijsterveld benoemd tot lid van de Raad.

Verslagbundel 'Grondwet en openbaar bestuur'
Naar aanleiding van het verschijnen van de twee adviezen over 'modernisering van hoofdstuk 7 van de Grondwet' heeft de Rob een middagconferentie georganiseerd, welke op 28 februari 2003 in Den Haag heeft plaatsgevonden.

In het verschenen verslagbundel Grondwet en openbaar bestuur zijn de integrale teksten van de inleiders - prof. mr. S.E. Zijlstra, prof. mr. J.A. Peters en prof. mr. D.J. Elzinga - opgenomen. Deze publicatie bevat verder de openingstoespraak door prof. dr. J.A. van Kemenade en een samenvattend verslag van de discussie tijdens het middagsymposium.

U kunt het verslag hier downloaden.

Symposium Trias Informatica
Op woensdag 26 november vond het symposium Trias Informatica plaats op het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Er wordt een verslag gemaakt van het symposium. Het verslag wordt gestuurd naar de aanwezigen van het symposium en geplaatst op deze website.

Hier vindt u een eerste impressie.

Advies commentaar Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester De Raad heeft in de vergadering van 13 november jl. zijn advies over de Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester vastgesteld. In het advies bekritiseert de Raad het model van minister De Graaf. In de Hoofdlijnennotitie wordt geprobeerd twee uitgangspunten met elkaar te verenigen die onverenigbaar zijn: enerzijds een 'sterke', politiek geprofileerde burgemeester als 'lokaal regeringsleider' en anderzijds een direct gekozen burgemeester die past binnen de grondwettelijke kaders, Nederlandse verhoudingen en traditie en cultuur van collegiaal bestuur waarbij de gemeenteraad het belangrijkste orgaan van de gemeente blijft. Gelijktijdige verwezenlijking van beide uitgangspunten is volgens de Raad niet mogelijk. De Raad schetst in het advies twee alternatieve eindmodellen. Het model van de eigenstandige burgemeester is ingebed in bestaande grondwettelijke kaders en past bij de Nederlandse verhoudingen. De burgemeester is in dit model vooral een teamspeler die zowel voorzitter van het college als voorzitter van de gemeenteraad is. Zijn bevoegdheden wijken niet veel af van de huidige (benoemde) burgemeester. Het model van de zelfstandige burgemeester vereist wijziging van de Grondwet. In dit model is de burgemeester het eenhoofdig bestuur met veel zelfstandige bevoegdheden en een sterk politiek profiel. De Raad is van mening dat beide eindmodellen op zich zelf staan en uit een van deze twee modellen gekozen zou moeten worden.

U kunt het advies hier downloaden.

Rob over modernisering van de Grondwet
Op 13 november jl. heeft de Rob het derde advies over de modernisering van hoofdstuk 7 van de Grondwet besproken. Hoofdstuk 7 heeft betrekking op provincies, gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen. De eerdere adviezen gingen over de Grondwet als basisdocument van het openbaar bestuur (Het openbaar bestuur in de Grondwet, mei 2002) en over de vraag welke elementen van het bestuur van gemeenten en provincies in de Grondwet moeten worden opgenomen (Provincies en gemeenten in de Grondwet, december 2002). Het derde advies handelt over de 'overige' onderwerpen die thans geregeld zijn in hoofdstuk 7: waterschappen, openbare lichamen voor beroep en bedrijf, overige openbare lichamen, samenwerking tussen openbare lichamen en bestuursgeschillen. De Raad gaat tevens in op onderwerpen die (nog) niet geregeld zijn in hoofdstuk 7, zoals regionaal bestuur en zelfstandige bestuursorganen. Het advies zal worden gecompleteerd met een 'Proeve' van hoofdstuk 7 op basis van de voorstellen van de Raad. Het advies zal in december 2003 worden gepubliceerd.

Pre-advies Laag voor laag
In maart 2003 publiceerde de Raad voor het openbaar bestuur twee adviezen die betrekking hebben op de verdergaande regionalisering van het openbaar bestuur. Het eerste advies heeft betrekking op de toekomst van de kaderwet bestuur in stedelijke regio's en draagt de titel Legio voor de regio. Bestuurlijke antwoorden op regionale vraagstukken. Het tweede advies gaat in op de gewenste bestuurlijke inbedding van de voorgenomen veiligheidsregio's en heeft als titel Veiligheid op niveau. Een bestuurlijk perspectief op de toekomst van de veiligheidsregio's. In beide adviezen staat de relatie tussen de regionale schaal en de bestuurlijke hoofdstructuur centraal. Bij de voorbereiding van deze adviezen is in eerste instantie dan ook gekozen voor een gecombineerde aanpak. In deze bundel is het achtergrondmateriaal gebundeld dat een rol heeft gespeeld bij de levendige discussies in de werkgroep die beide adviezen voorbereidde. Met deze bundel wordt niet meer beoogd dan het geven van een eerste zicht op relevante aspecten van bestuur in de regio, dit in de verwachting dat de discussie over de bestuurlijke hulpstructuren voorlopig nog niet voorbij zal zijn. De verschillende hoofdstukken zijn geschreven door adviseurs van de Raad voor het openbaar bestuur en de Raad voor de financiële verhoudingen.

U kunt het pre-advies hier downloaden.

Crisis en vernieuwing, Verslag van de eerste Rob-lezing Op 11 september 2003 organiseerde de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) voor de eerste maal de zogenaamde Rob-lezing, voor ruim tachtig belangstellenden. De lezing werd gehouden door prof. dr. James C. Kennedy, sinds 1 september 2003 hoogleraar Nieuwste geschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Het thema va de lezing betrof de spanning tussen - voorgenomen - staatkundige vernieuwingen zoals de invoering van de gekozen burgemeester, en de Nederlandse bestuurscultuur, die van oudsher gekenmerkt wordt door collegiaal bestuur, coöperatie, consensus en coalitievorming. Mr. Arthur W.H. Docters van Leeuwen, voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten, hield een co-referaat bij de lezing van de heer Kennedy.

Deze publicatie bevat de tekst van de lezing van de heer Kennedy en van het co-referaat van de heer Docters van Leeuwen, voorafgegaan door het openingswoord van Rob-vooriztter de heer J.A. van Kemenade en gevolgd door een weergave van de discussie.

De Raad voor het openbaar bestuur meent met zijn eerste Rob-lezing een zinnige bijdrage te hebben geleverd aan het voortdurende maatschappelijke en politiek-bestuurlijke debat over de inrichting en het functioneren van de Nederlandse overheid en gaat ervan uit dat deze eerste Rob-lezing het begin van een lange traditie van jaarlijkse Rob-lezingen even voor Prinsjesdag, over thema's die betrekking hebben op de werking en de organisatie van ons politiek-bestuurlijk stelsel en die 'de waan van de dag' te boven gaan.


---