Programmabureau Advies Overheid.nl

Uitbreiding Delftse digitale diensten

De gemeente Delft blijft voorop lopen bij het bieden van diensten via haar website www.gemeentedelft.info. Opnieuw introduceert de gemeente een aantal nieuwe digitale diensten. Zo kan er digitaal gemeld, aangevraagd en betaald kan worden.

Digitaal melden
Via de gemeentelijke website kunnen adreswijzigingen worden doorgegeven, kan grofvuil worden aangemeld en kan worden gemeld waar bijvoorbeeld graffiti of hondenpoep moet worden verwijderd.

Betalen
Voorlopig alleen nog via de creditcard, maar binnenkort ook op andere betalingswijzen kunnen alle gemeentelijke belastingen worden betaald. De betalingen verlopen uiteraard via een beveiligde manier. Denk hierbij aan bijvoorbeeld OZB, reinigingsrecht en parkeerboetes.

Uittreksels aanvragen
Een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie voor o.a. het rijexamen, inschrijving als woningzoekende of bewijs van inschrijving kan voortaan via het internet worden aangevraagd en betaald.

Statusinformatie vergunningen
Via de functie statusinformatie kan vanachter de computer worden gezien wat de stand van zaken is bij de aanvraag van bijvoorbeeld een bouwvergunning of een terrasvergunning.

Afspraak maken Lange wachttijden voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs behoren mogelijk tot de verleden tijd. Via de website is het mogelijk om voor het aanvragen van een paspoort, identiteitkaart of rijbewijs een afspraak te maken op een geschikt tijdstip.

Formulieren
Allerhande formulieren zijn via www.gemeentedelft.info www.gemeentedelft.info> te downloaden. Zo kan een aanvraagformulier voor bijzondere bijstand, een kiezerspas of een kapvergunning via internet worden gedownload, geprint, ingevuld en opgestuurd naar de gemeente.

Op de website zijn alle digitale diensten gemakkelijk te bereiken door de zoekfunctie te gebruiken of te kijken in de producten en diensten top tien. Bij de Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 ligt een brochure van alle digitale diensten van de gemeente Delft. Gemiddeld bezoeken per maand 10.000 mensen de website van de gemeente. Zo'n 15% van de verhuisberichten komt via internet binnen en maandelijks melden circa 500 mensen hun grofvuil digitaal aan. Circa 75% van de inwoners heeft thuis de beschikking over internet en dus over de digitale diensten van de gemeente. Voor mensen die geen internetaansluiting hebben zijn er Wijk Informatie Punten ingericht waar gebruik van internet kan worden gemaakt.
In de komende maanden zullen steeds meer producten en diensten via de website worden ontsloten en worden de functionaliteiten uitgebreid. Met het aanbieden van een uitgebreid pakket aan digitale diensten werkt de gemeente aan een goede bereikbaarheid en klantvriendelijke dienstverlening.
(Persbericht gemeente Delft)

www.ictu.nl