Programmabureau Advies Overheid.nl
Uitbreiding Delftse digitale diensten
De gemeente Delft blijft voorop lopen bij het bieden van diensten via
haar website www.gemeentedelft.info. Opnieuw introduceert de gemeente
een aantal nieuwe digitale diensten. Zo kan er digitaal gemeld,
aangevraagd en betaald kan worden.
Digitaal melden
Via de gemeentelijke website kunnen adreswijzigingen worden
doorgegeven, kan grofvuil worden aangemeld en kan worden gemeld waar
bijvoorbeeld graffiti of hondenpoep moet worden verwijderd.
Betalen
Voorlopig alleen nog via de creditcard, maar binnenkort ook op andere
betalingswijzen kunnen alle gemeentelijke belastingen worden betaald.
De betalingen verlopen uiteraard via een beveiligde manier. Denk
hierbij aan bijvoorbeeld OZB, reinigingsrecht en parkeerboetes.
Uittreksels aanvragen
Een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie voor o.a. het
rijexamen, inschrijving als woningzoekende of bewijs van inschrijving
kan voortaan via het internet worden aangevraagd en betaald.
Statusinformatie vergunningen
Via de functie statusinformatie kan vanachter de computer worden
gezien wat de stand van zaken is bij de aanvraag van bijvoorbeeld een
bouwvergunning of een terrasvergunning.
Afspraak maken Lange wachttijden voor het aanvragen van een paspoort
of rijbewijs behoren mogelijk tot de verleden tijd. Via de website is
het mogelijk om voor het aanvragen van een paspoort, identiteitkaart
of rijbewijs een afspraak te maken op een geschikt tijdstip.
Formulieren
Allerhande formulieren zijn via www.gemeentedelft.info
www.gemeentedelft.info> te downloaden. Zo kan een aanvraagformulier
voor bijzondere bijstand, een kiezerspas of een kapvergunning via
internet worden gedownload, geprint, ingevuld en opgestuurd naar de
gemeente.
Op de website zijn alle digitale diensten gemakkelijk te bereiken door
de zoekfunctie te gebruiken of te kijken in de producten en diensten
top tien. Bij de Publieksbalie aan de Phoenixstraat 16 ligt een
brochure van alle digitale diensten van de gemeente Delft.
Gemiddeld bezoeken per maand 10.000 mensen de website van de gemeente.
Zo'n 15% van de verhuisberichten komt via internet binnen en
maandelijks melden circa 500 mensen hun grofvuil digitaal aan. Circa
75% van de inwoners heeft thuis de beschikking over internet en dus
over de digitale diensten van de gemeente. Voor mensen die geen
internetaansluiting hebben zijn er Wijk Informatie Punten ingericht
waar gebruik van internet kan worden gemaakt.
In de komende maanden zullen steeds meer producten en diensten via de
website worden ontsloten en worden de functionaliteiten uitgebreid.
Met het aanbieden van een uitgebreid pakket aan digitale diensten
werkt de gemeente aan een goede bereikbaarheid en klantvriendelijke
dienstverlening.
(Persbericht gemeente Delft)
www.ictu.nl