MARIN

Maritiem Research Instituut Nederland


---


---

PERSBERICHT

Queen Mary 2 Maidentrip bij MARIN in Wageningen

Het grootste cruiseschip ter wereld, de Queen Mary 2, begint vandaag aan haar eerste reis. Het 345 meter lange schip, dat om 17.30 uur uit Southampton richting Ford Lauderdale vertrekt, is voor een belangrijk deel ontworpen en getest in Wageningen bij MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland, topinstituut in de wereld van scheepvaartonderzoek. MARIN heeft onderzoek verricht aan de rompvorm en voortstuwing van het schip.

Snelheid en comfort, klassiek en modern

Voor MARIN zijn de grote uitdagingen in het ontwerp van de QM2 de combinatie van hoge snelheid en optimaal comfort voor de passagiers enerzijds en die van klassieke scheepslijnen en een modern onderwaterschip anderzijds. Hiertoe werd een uitgebreid test- en simulatieprogramma opgesteld om de snelheid van het cruiseschip te optimaliseren, de manoeuvreerbaarheid in havens en op zee aan de eisen te laten voldoen en de veiligheid van het schip in golven te toetsen. Daarnaast is veel aandacht besteed aan het comfort van het schip op de transatlantische reizen in alle weersomstandigheden. Hiertoe zijn uitgebreide vaarsimulaties uitgevoerd.

De QM2 wordt voortgestuwd door middel van een innovatieve opstelling van vier pods (combinatie van schroef en elektromotor buitenboord) onder het achterschip: twee vast opgestelde pods en twee 360 graden draaibare pods. Deze constructie zorgt voor een hoog voortstuwingsrendement en weinig trillingen in het schip.

Om de voortstuwingskarakteristieken te bepalen en de rompvorm te optimaliseren zijn, na een optimalisatie met computerberekeningen, vele proeven uitgevoerd met een model van het schip in de grote Diep Water Tank van MARIN. Dit model van 12 meter lang is bij MARIN zelf gemaakt, evenals het tweede, kleinere scheepsmodel van de QM2 dat is gebruikt voor het manoeuvreer- en zeegangsonderzoek. Een grote uitdaging heeft daarbij gelegen in de combinatie van het door MARIN ontworpen moderne onderwaterschip met de klassieke lijnen van het schip bovenwater.

Op basis van deze proeven zijn de uiteindelijke scheepsschroeven ontworpen en op modelschaal door MARIN nagebouwd en getest, op zowel hun cavitatiegedrag als op de trillingen die de schroeven veroorzaken. Ook hierbij waren vanwege het comfort de eisen erg hoog.

In het nieuwe grote Zeegangs- en Manoeuvreer Bassin is vervolgens het manoeuvreergedrag van het schip getest en waar nodig verbeterd. Dit geldt voor het manoeuvreren op open zee als ook in havens bij het zelfstandig aan- en afmeren van het schip. Zeegangsproeven zijn daarna uitgevoerd in hetzelfde bassin om het gedrag van het cruiseschip in verschillende soorten golven vast te leggen, zowel met als zonder stabilisatievinnen, om daarmee het scheepsgedrag van de QM2 in werkelijkheid te voorspellen. Comfort is van groot belang, zo min mogelijk bewegingen van het schip om het voor de passagiers zo comfortabel mogelijk te maken, maar ook veiligheid speelt hierbij een cruciale rol.
Voor het analyseren van de prestaties van het schip op het gebied van veiligheid en comfort zijn er simulaties uitgevoerd. In deze simulaties heeft de QM2 vijf jaar lang haar transatlantisch lijndienst gevaren in alle weersomstandigheden gedurende deze periode.

MARIN is er trots op dat zij een wezenlijke bijdrage heeft kunnen leveren aan de goede prestaties van de Queen Mary 2 en wenst de Queen Mary 2, haar bemanning en alle toekomstige passagiers een behouden vaart toe.

MARIN

Wageningen , 2004-01-12

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie en illustratiemateriaal:

MARIN / PR & Communicatie
Ellen te Winkel
P.O.Box 28
6700 AA Wageningen
Email info@marin.nl
Internet www.marin.nl
tel. +31.317.493 911
fax +31.317.493 245

12 jan 04 17:03