MARIN
Maritiem Research Instituut Nederland
---
---
PERSBERICHT
Queen Mary 2 Maidentrip bij MARIN in Wageningen
Het grootste cruiseschip ter wereld, de Queen Mary 2, begint vandaag
aan haar eerste reis. Het 345 meter lange schip, dat om 17.30 uur uit
Southampton richting Ford Lauderdale vertrekt, is voor een belangrijk
deel ontworpen en getest in Wageningen bij MARIN, het Maritiem
Research Instituut Nederland, topinstituut in de wereld van
scheepvaartonderzoek. MARIN heeft onderzoek verricht aan de rompvorm
en voortstuwing van het schip.
Snelheid en comfort, klassiek en modern
Voor MARIN zijn de grote uitdagingen in het ontwerp van de QM2 de
combinatie van hoge snelheid en optimaal comfort voor de passagiers
enerzijds en die van klassieke scheepslijnen en een modern
onderwaterschip anderzijds. Hiertoe werd een uitgebreid test- en
simulatieprogramma opgesteld om de snelheid van het cruiseschip te
optimaliseren, de manoeuvreerbaarheid in havens en op zee aan de eisen
te laten voldoen en de veiligheid van het schip in golven te toetsen.
Daarnaast is veel aandacht besteed aan het comfort van het schip op de
transatlantische reizen in alle weersomstandigheden. Hiertoe zijn
uitgebreide vaarsimulaties uitgevoerd.
De QM2 wordt voortgestuwd door middel van een innovatieve opstelling
van vier pods (combinatie van schroef en elektromotor buitenboord)
onder het achterschip: twee vast opgestelde pods en twee 360 graden
draaibare pods. Deze constructie zorgt voor een hoog
voortstuwingsrendement en weinig trillingen in het schip.
Om de voortstuwingskarakteristieken te bepalen en de rompvorm te
optimaliseren zijn, na een optimalisatie met computerberekeningen,
vele proeven uitgevoerd met een model van het schip in de grote Diep
Water Tank van MARIN. Dit model van 12 meter lang is bij MARIN zelf
gemaakt, evenals het tweede, kleinere scheepsmodel van de QM2 dat is
gebruikt voor het manoeuvreer- en zeegangsonderzoek. Een grote
uitdaging heeft daarbij gelegen in de combinatie van het door MARIN
ontworpen moderne onderwaterschip met de klassieke lijnen van het
schip bovenwater.
Op basis van deze proeven zijn de uiteindelijke
scheepsschroeven ontworpen en op modelschaal door MARIN nagebouwd en
getest, op zowel hun cavitatiegedrag als op de trillingen die de
schroeven veroorzaken. Ook hierbij waren vanwege het comfort de eisen
erg hoog.
In het nieuwe grote Zeegangs- en Manoeuvreer Bassin is vervolgens het
manoeuvreergedrag van het schip getest en waar nodig verbeterd. Dit
geldt voor het manoeuvreren op open zee als ook in havens bij het
zelfstandig aan- en afmeren van het schip. Zeegangsproeven zijn daarna
uitgevoerd in hetzelfde bassin om het gedrag van het cruiseschip in
verschillende soorten golven vast te leggen, zowel met als zonder
stabilisatievinnen, om daarmee het scheepsgedrag van de QM2 in
werkelijkheid te voorspellen. Comfort is van groot belang, zo min
mogelijk bewegingen van het schip om het voor de passagiers zo
comfortabel mogelijk te maken, maar ook veiligheid speelt hierbij een
cruciale rol.
Voor het analyseren van de prestaties van het schip op het gebied van
veiligheid en comfort zijn er simulaties uitgevoerd. In deze
simulaties heeft de QM2 vijf jaar lang haar transatlantisch lijndienst
gevaren in alle weersomstandigheden gedurende deze periode.
MARIN is er trots op dat zij een wezenlijke bijdrage heeft kunnen
leveren aan de goede prestaties van de Queen Mary 2 en wenst de Queen
Mary 2, haar bemanning en alle toekomstige passagiers een behouden
vaart toe.
MARIN
Wageningen , 2004-01-12
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie en illustratiemateriaal:
MARIN / PR & Communicatie
Ellen te Winkel
P.O.Box 28
6700 AA Wageningen
Email info@marin.nl
Internet www.marin.nl
tel. +31.317.493 911
fax +31.317.493 245
12 jan 04 17:03