Aedes

Woningcorporaties inventariseren klantwensen met de Woonwensenwijzer

13 januari 2004

Met de introductie van de Woonwensenwijzer willen vernieuwende woningcorporaties klanten en woningzoekenden in de toekomst gerichter kunnen bedienen. De Woonwensenwijzer is een interactieve vragenlijst die bestaande huurders en toekomstige klanten sinds half december kunnen invullen op de website van de woningcorporatie. De Woonwensenwijzer brengt concrete woonwensen in kaart, inventariseert wat de klant belangrijk vindt rond 'plezierig wonen' en meet de mate waarin de huidige woonsituatie daaraan voldoet.

Voor de woonconsument is de Woonwensenwijzer een nuttig hulpmiddel om persoonlijke woonwensen scherp in beeld te krijgen, zodat hij zich gerichter kan oriënteren op de woningmarkt. Voor woningcorporaties is de vergaarde informatie van groot belang om het woningaanbod en de dienstverlening beter af te stemmen op individuele klantwensen.

De informatie uit de Woonwensenwijzer wordt opgeslagen in een landelijke, centrale database waarmee voor corporaties een waardevolle kennisbron over de woonwensen van huidige en toekomstige bewoners ontstaat. Deze kennis komt goed van pas bij het aanpassen van de bestaande woningvoorraad, het bouwen van nieuwe woningen, het verbeteren van de dienstverlening, het aanbieden van nieuwe (woon)diensten en bij het inrichten van een plezierige woonomgeving. Tegelijkertijd kan de woonconsument via de Woonwensenwijzer preciezer aangeven wat hij van de corporatie verwacht.

De Woonwensenwijzer is een gezamenlijk initiatief van zeven innovatieve corporaties en Aedes vereniging van woningcorporaties. Het beheer van de Woonwensenwijzer en de database woonbeleving is ondergebracht bij WoonQuest B.V. (i.o.), een zelfstandige uitvoeringsorganisatie, gelieerd aan Aedes. WoonQuest faciliteert corporaties bij het uitwerken van een klantgerichte dienstverlening en een klantgedreven productontwikkeling.

Met de introductie van de Woonwensenwijzer kiezen de deelnemende corporaties ervoor de wensen van klanten en woningzoekenden nadrukkelijk als uitgangspunt van beleid te nemen. In de toekomst moet de Woonwensenwijzer dan ook leiden tot meer keuzemogelijkheid en maatwerk op basis van inzicht in individuele klantwensen.

Inmiddels hebben 20 corporaties zich als deelnemer aangemeld. Binnenkort zal de Woonwensenwijzer ook op de websites van een aantal samenwerkingsverbanden in de woonruimteverdeling geplaatst worden.