Woningcorporaties inventariseren klantwensen met de Woonwensenwijzer
13 januari 2004
Met de introductie van de Woonwensenwijzer willen vernieuwende
woningcorporaties klanten en woningzoekenden in de toekomst gerichter
kunnen bedienen. De Woonwensenwijzer is een interactieve vragenlijst
die bestaande huurders en toekomstige klanten sinds half december
kunnen invullen op de website van de woningcorporatie. De
Woonwensenwijzer brengt concrete woonwensen in kaart, inventariseert
wat de klant belangrijk vindt rond 'plezierig wonen' en meet de mate
waarin de huidige woonsituatie daaraan voldoet.
Voor de woonconsument is de Woonwensenwijzer een nuttig hulpmiddel om
persoonlijke woonwensen scherp in beeld te krijgen, zodat hij zich
gerichter kan oriënteren op de woningmarkt. Voor woningcorporaties is
de vergaarde informatie van groot belang om het woningaanbod en de
dienstverlening beter af te stemmen op individuele klantwensen.
De informatie uit de Woonwensenwijzer wordt opgeslagen in een
landelijke, centrale database waarmee voor corporaties een waardevolle
kennisbron over de woonwensen van huidige en toekomstige bewoners
ontstaat. Deze kennis komt goed van pas bij het aanpassen van de
bestaande woningvoorraad, het bouwen van nieuwe woningen, het
verbeteren van de dienstverlening, het aanbieden van nieuwe
(woon)diensten en bij het inrichten van een plezierige woonomgeving.
Tegelijkertijd kan de woonconsument via de Woonwensenwijzer preciezer
aangeven wat hij van de corporatie verwacht.
De Woonwensenwijzer is een gezamenlijk initiatief van zeven
innovatieve corporaties en Aedes vereniging van woningcorporaties. Het
beheer van de Woonwensenwijzer en de database woonbeleving is
ondergebracht bij WoonQuest B.V. (i.o.), een zelfstandige
uitvoeringsorganisatie, gelieerd aan Aedes. WoonQuest faciliteert
corporaties bij het uitwerken van een klantgerichte dienstverlening en
een klantgedreven productontwikkeling.
Met de introductie van de Woonwensenwijzer kiezen de deelnemende
corporaties ervoor de wensen van klanten en woningzoekenden
nadrukkelijk als uitgangspunt van beleid te nemen. In de toekomst moet
de Woonwensenwijzer dan ook leiden tot meer keuzemogelijkheid en
maatwerk op basis van inzicht in individuele klantwensen.
Inmiddels hebben 20 corporaties zich als deelnemer aangemeld.
Binnenkort zal de Woonwensenwijzer ook op de websites van een aantal
samenwerkingsverbanden in de woonruimteverdeling geplaatst worden.
Aedes