Ingezonden persbericht


EIM Onderzoeksberichten
13 Jan 2004


MKB ziet brancheorganisaties als informatie- en ontmoetingspunt


Middelgrote bedrijven zijn vaker aangesloten bij een brancheorganisatie dan kleine en startende ondernemingen. Van de eerste groep bedrijven heeft 82% een lidmaatschap, terwijl dit percentage bij de tweede groep bedrijven bij 56 blijft steken. De belangrijkste reden om lid te zijn van een brancheorganisatie is de klankbord- en adviesfunctie die deze vervult. Daarnaast is de mogelijkheid tot samenwerking met collega-ondernemers een reden om het lidmaatschap aan te gaan. Dit blijkt uit een recente meting onder het MKB-Beleidspanel, waaraan ruim 1.600 ondernemers deelnemen.

De 'traditionele' functie van de brancheorganisaties, te weten de collectieve belangenbehartiging, wordt door MKB-ondernemers blijkbaar niet meer aangegeven als de hoofdreden om zich aan te sluiten bij een dergelijke organisatie. Dit is ook niet zo vreemd, omdat veel brancheorganisaties in de loop der jaren hun dienstenpakket aan de leden hebben uitgebreid met informatieverstrekking, individuele advisering en een aanbod van (goedkope) producten. Blijkbaar slaat die koerswijziging aan, gezien het grote belang van informatie en advies voor MKB-ondernemers.

Een andere belangrijke rol die de brancheorganisaties vervullen is die van intermediair. Hiermee bieden zij aan MKB-ondernemers de gelegenheid om collega-ondernemers te ontmoeten, elkaar aan te vullen en (informele) samenwerkingsverbanden aan te gaan. Met name kleinere bedrijven grijpen deze gelegenheid aan om hun kennis aan te vullen en om te zetten in succesvolle bedrijfsactiviteiten.


U heeft dit bericht ontvangen als abonnee op de nieuwsbrief Onderzoeksberichten van EIM. U kunt rapporten van EIM downloaden op de Kennissite MKB en Ondernemerschap.

Ga voor meer informatie over EIM naar eim.nl.


© 1999 - 2003 | EIM