CDA

13-01-04
Pex bepleit snelle invoering strafrechtelijke sancties tegen illegale lozingen op zee

CDA-Europarlementariër Peter Pex vindt dat de Europese regeringsleiders nu snel actie moeten nemen om alsnog een snelle invoering van strafrechtelijke sancties tegen alle illegale lozingen op binnenwater en zee, zowel binnen als buiten de territoriale wateren, mogelijk te maken.

Peter Pex is rapporteur voor de ontwerprichtlijn over verontreiniging vanaf schepen. Vandaag heeft het Europees Parlement zijn rapport aangenomen. Naar aanleiding van de ramp met de olietanker Prestige heeft de Europese Raad van staats- en regeringsleiders om Europese maatregelen gevraagd.

Peter Pex: 'Terwijl regeringsleiders om maatregelen vragen werken de ministers tegen vanwege principiële redenen over bevoegdheden. Ik verwacht dan ook nog lange onderhandelingen tussen Parlement en Raad om dit probleem op te lossen tenzij de regeringsleiders hun eigen ministers tot de orde roepen.'

Volgens Pex dienen alle overtredingen het karakter van delicten te krijgen, die ook strafrechtelijk moeten kunnen worden vervolgd. Daarbij is het niet alleen belangrijk kritisch te zijn naar de scheepsbemanning, 'maar vooral ook naar de eigenaren van de schepen en de autoriteiten aan de wal.'

'In de schaarse gevallen van opsporing van lozingen komt het niet vaak tot vervolging en bijna nooit tot bestraffing. Dit is een verbijsterende situatie,' aldus Peter Pex. 'Internationaal zijn er genoeg regels om de situatie aan te pakken. Het probleem is echter dat de lidstaten die regels, waaraan ze zich middels verdragen hebben gecommitteerd, niet handhaven.' De oplossing hiervoor is de geldende internationale lozingsvoorschriften op te nemen in het gemeenschapsrecht en voorzieningen te treffen voor regeles ter handhaving. Dit maakt de nieuwe ontwerp richtlijn mogelijk.

Europese kustwacht
Om het beter opsporen van lozingen en het sneller en adequater optreden van de overheid mogelijk te maken, is volgens Peter Pex een gezamenlijke Europese kustwacht wenselijk. 'Zowel voor die kustwacht als voor het reeds opgerichte opgerichte maritieme agentschap EMSA is het van belang om voldoende bevoegdheden te hebben om de maritieme veiligheid te vergroten.'

Volgens de ontwerp richtlijn moet de Europese Commissie binnen zes maanden na de inwerkingtreding van de richtlijn met een uitgewerkt plan voor een Europese kustwacht komen.