AutoRai

13-1-2004

Daewoo Lacetti beleeft Benelux première

Het 82e Internationale Auto- & Motosalon van Brussel staat voor Daewoo vooral in het teken van de nieuwe Lacetti, die zijn Benelux showdebuut beleeft.

Met de nieuwe, sportieve Lacetti hatchback, die in maart in geheel Europa op de markt zal komen, voegt GM Daewoo een aantrekkelijk nieuw model toe aan haar productreeks in de populaire klasse van de compact cars.

De moderne contouren van de Lacetti werden getekend door Italdesign, de studio die werd opgericht door de beroemde ontwerper Giorgetto Giugiaro. Dit getalenteerde team was ook verantwoordelijk voor de vormgeving van de Matiz en Kalos van Daewoo. Amandelvormige koplampen met helder glas en een nieuwe, pronte radiatorgrille met het in de chromen strip geïntegreerde embleem, domineren de voorkant van de compacte Lacetti (lengte/breedte/hoogte: 4.295/1.725/1.445 millimeter).

De lange wielbasis (2.600 mm) met een korte overhang vóór en achter, de wielkasten met een forse uitstraling en de naar achteren oplopende flanklijn accentueren de dynamiek van de zijkant. De achterzijde is niet minder atletisch: de opvallende, horizontale achterlichtunits zorgen voor een kleurrijke aantrekkingskracht, terwijl de brede achterpartij van de carrosserie doorloopt onder de achterruit.

De nieuwe Lacetti is alleen compact waar het de buitenmaten betreft. Dankzij de optimale benutting van de beschikbare ruimte neemt de binnenruimte genereuze proporties aan voor een auto uit deze categorie. Hij heeft 932 millimeter beenruimte achterin, waarmee de Lacetti aan de top staat in zijn klasse. De inhoud van de kofferruimte is volgens de VDA normen 275 liter en neemt, met neergeklapte achterbank, toe tot 1.045 liter.

De Lacetti op maat voor Europese behoeftes
Met zon 2,6 miljoen nieuwe registraties per jaar en een actueel marktaandeel van 16,4 procent is de klasse van compacte autos één van de belangrijkste marktsegmenten in West en Centraal Europa. Door het grote aantal nieuwe modellen voorspellen marktonderzoekbureaus stijgende verkopen voor dit segment op de middenlange termijn. Het is een tendens waar Daewoos nieuwste product ongetwijfeld van zal profiteren. Het is cruciaal voor onze groeiplannen in de toekomst dat wij met de Lacetti een attractieve hatchback in dit populaire C-segment hebben, verklaart Erhard L. (Hardy) Spranger, Executive in Charge van GM Daewoo Europe. Onze bijna volledig vernieuwde modellijn met de succesvol gelanceerde Kalos-, Evanda- en Nubira-series heeft de basis gelegd voor het consolideren van onze onderneming. Vanaf nu hebben wij de Lacetti, die een zelfs nog grotere doelgroep zal aanspreken van jonge, prijsbewuste kopers in Europa.

De nieuwe vijfdeurs Daewoo sluit naadloos aan bij de wensen van deze groep kopers. Meer dan 62 procent van alle benzinemotoren in dit segment bijvoorbeeld hebben een motorinhoud tussen de 1.4 en 1.8 liter, en de drie beschikbare motoren voor de Lacetti passen precies in deze reeks.

Krachtige, economische motoren; wendbaar, veilig chassis Kopers van de nieuwe Lacetti hebben de keuze uit een behoorlijk aantal krachtbronnen. Er komen drie viercilinder Euro 3 benzinemotoren beschikbaar, alledrie met dubbele, bovenliggende, tandriem aangedreven nokkenassen. De basiskrachtbron in de Lacetti 1.4 levert 68 kW/92 pk bij 6.000 tpm uit een motorinhoud van 1.399 cm3. Hij accelereert van 0 tot 100 km/h in 11,6 seconden en heeft een topsnelheid van 172 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik volgens de MVEG normen is 7,2 liter per 100 km (voorlopige gegevens).

De volgende in de reeks is de 1.6-liter motor van 80 kW/109 pk. Het meervermogen zorgt voor een topsnelheid van 187 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 10,7 sec. De Lacetti 1.6 heeft een gemiddeld MVEG brandstofverbruik van 7,1 liter benzine per 100 kilometer, waardoor de actieradius met de 60 liter tank maar liefst ruim 840 kilometer bedraagt.

De snelste en meest sportieve Lacetti is de 1.8-liter versie met 90 kW/122 pk. Dit topmodel binnen de Lacetti-reeks sprint van 0 tot 100 km/h in slechts 9,5 seconden en heeft een topsnelheid van 194 km/h. Ondanks deze uitstekende prestaties bedraagt het gemiddelde MVEG brandstofverbruik slechts 7,5 liter per 100 km. Als alternatief voor de handgeschakelde vijfversnellingsbak is er voor de sterkste motor ook een moderne, adaptieve viertraps automaat verkrijgbaar.

Het chassis van de nieuwe Daewoo Lacetti is onderworpen aan gruwelijk zware testen, waarbij in totaal bijna twee miljoen kilometer werd afgelegd. In combinatie met de torsie-stijve body staat het chassis garant voor een excellente handling en voor een actieve veiligheid, die op hoog niveau ligt. Het nieuwe model heeft een verfijnde, onafhankelijke wielophanging van het type McPherson op de voor- en achteras. De wielgeleiding aan de voorzijde wordt verzorgd door een A-vormige wieldraagarm, terwijl deze functies aan de achterzijde geschieden dankzij een langsarm in combinatie met twee dwarsdraagarmen. Vier schijfremmen en een standaard vierkanaals ABS-systeem zorgen voor een uitstekend en adequaat reagerend remsysteem. Voor- en zijairbags alsmede vijf driepunts veiligheidsgordels waarvan de voorste zijn voorzien van een spankrachtbegrenzer worden standaard geleverd voor de bescherming van de inzittenden.

Hoewel het nieuwe Daewoo-model wordt gebouwd in Gunsan in Zuid Korea, was de invloed van Europa bij de ontwikkeling aanzienlijk. Met het stijlvolle, Italiaanse ontwerp van Giugiaro en de grondig gewijzigde chassisafstelling, zoals ontwikkeld op de MIRA testbaan in de buurt van Coventry, Engeland, is de Lacetti specifiek afgesteld voor de eisen en behoeften van de Europese automobilist. Veel technische componenten zijn afkomstig van bekende leveranciers uit Duitsland Bosch, bijvoorbeeld, levert het ABS systeem, Siemens Automotive was de ontwikkelingspartner voor de ontwikkeling van de airbags en het emissiecontrolesysteem, terwijl ZF en Aisin Warner de automatische transmissies zullen produceren.