14 januari 2004
* Gemeenteraad houdt raadhuisdebatten in burgerzaal gemeentehuis *
* Presidium van de raad vergadert *
* Commissie voor bezwaarschriften *
* Collecten *
* Werkzaamheden aan spoor Meppel- Groningen *
* Aanhanger *
* Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart *
* Nieuwe subsidieregeling voor activiteiten ouderen, gehandicapten
en zieken *
+ Inspraak Gemeentelijk Rioleringsplan *
+ Meldingen AMVB's *
+ Wet Milieubeheer *
+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
+ Bouwvergunningen *
Gemeenteraad houdt raadhuisdebatten in burgerzaal gemeentehuis
Eerste debat over gemeente nieuw stijl: bemoeien of afstand nemen?
De gemeenteraad van Hoogeveen houdt op donderdag 22 januari, 19
februari en 18 maart zogeheten Raadhuisdebatten. Hoogeveense
instanties en inwoners worden gericht uitgenodigd in discussie te gaan
met de raadsleden rondom drie thema's. De vorm van de debatten is
afgeleid van beproefde tv-programma's.
Gemeente meer op afstand?
Op donderdag 22 januari is het thema 'De gemeente nieuwe stijl:
bemoeien of afstand nemen?' De discussie gaat over de rol van de
gemeentelijke overheid als subsidiegever, opdrachtgever en regisseur.
Wat kan de gemeente aan verenigingen, instanties en scholen overlaten
en wat niet? Vijftien raadsleden gaan in debat met vijftien
Hoogeveense gasten, met name uit de wereld van zorg, cultuur, sport en
onderwijs, in de vorm van 'Het Lagerhuis'. Marc Veeningen, voorheen
presentator van RTV Drenthe, is discussieleider.
Beter economisch klimaat?
Op donderdag 19 februari is de vorm die van het tv-programma 'B&W'.
Thema is dan 'Een beter economisch klimaat in Hoogeveen:
(on)bereikbaar?' Vooral gasten uit het bedrijfsleven worden hiervoor
uitgenodigd. Ook het publiek krijgt gelegenheid zich uit te spreken.
Hoogeveen leefbaar?
'De leefbaarheid in Hoogeveen: top of flop?' is het thema op donderdag
18 maart. Hiervoor gaat de raad inwoners uitnodigen met ervaringen
rondom veiligheid, bouwen en wonen, en samenleven in de buurt. Dit
laatste Raadhuisdebat heeft de vorm van 'Rondom Tien'.
De raad wil zich goed voorbereiden op de behandeling van de
Voorjaarsnota in juni. Hierin komen alle hoofdonderwerpen van het
gemeentelijk beleid voor de komende jaren onder de aandacht. Het
college van B&W bereidt de Voorjaarsnota voor. De nota staat dit jaar
in het kader van grote noodzakelijke bezuinigingen.
De Raadhuisdebatten vinden plaats in de Burgerzaal van het raadhuis en
beginnen om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom. Meer informatie
is verkrijgbaar bij de griffie van de gemeenteraad, telefoon 291233,
en op www.hoogeveen.nl/raadhuisdebatten.
Presidium van de raad vergadert
Het presidium van de raad vergadert maandag 19 januari in de b&w kamer van
het gemeentehuis. De vergadering die openbaar is, begint om 16.30 uur.
* Besluitenlijst van de vergadering van 8 december 2003.
* Terugblik op commissievergaderingen.
* Terugblik op raadsvergadering van 18 december 2003.
* Agendavoorstel raadsvergadering van 29 januari 2004.
* Voorstel wijzigen datum raadsvergadering april van 29 in 28 april
in verband met koninginnedagweekend.
* Voorstel evaluatie fractieondersteuning en ambtelijke bijstand.
* Stand van zaken renovatie raadszaal.
* Stand van zaken voorbereiding raadhuisdebatten.
* Stand van zaken voortgang structuurvisie.
* Overige werksessies, informatieve bijeenkomsten, cursussen,
werkbezoeken, hoorzittingen.
* Stand van zaken inhoudelijke dynamische lange termijnagenda
2004/2005.
De griffier
De bij de agenda behorende stukken liggen tot de vergadering ter
inzage bij de griffier en kunnen op verzoek per e-mail worden
toegezonden. Zij worden ook zoveel mogelijk bekendgemaakt op de
gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur.
De Commissie Omgeving vergadert maandag 19 januari in de raadszaal van het
gemeentehuis. Dit is een ingelaste vergadering, omdat de geplande
vergadering van maandag 12 januari is afgelast. De vergadering die openbaar
is, begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere:
De Commissie Bestuur vergadert morgen in de raadszaal van het
gemeentehuis. De vergadering, die openbaar is, begint om 19.30 uur. Op
de agenda staat onder meer:
Commissie voor bezwaarschriften
De Bezwaarschriftencommissie houdt op woensdag 21 januari openbare
hoorzittingen in Commissiekamer 2 van het raadhuis.
* 13.40 uur: Wereldwinkel tegen verlening van subsidie in het kader
van ontwikkelingssamenwerking.
* 14.10 uur: Europatuin Hoogeveen tegen een aanschrijving tot
verwijdering van een reclame-uiting.
* 16.20 uur: D. Scholing tegen verlening van een bouwvergunning aan
Buigcentrale Steenbergen B.V. voor het bouwen van een bedrijfshal
op het perceel Dr. Anton Philipsstraat 15 te Hoogeveen.
Collecten
Deze week en volgende week wordt er gecollecteerd voor de Stichting
'Red Charissa's toekomst'
Dinsdag 20 januari
Het Spectrum. De kraakperswagen rijdt vanaf 18.30 uur door
Hoogeveen-Zuid.
Donderdag 15 januari
PCB de Krullevaar. Het oud papier wordt vanaf 18.30 uur opgehaald.
Zaterdag 17 januari
Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u van 9.00 uur
tot en met 11.30 uur naar de containers op de parkeerplaats
Prieswijk-Oost brengen.
De afdeling Burgerzaken en het Voorlichtingscentrum zijn op maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag open van 8.30 uur tot 15.00 uur. Op woensdag
zijn beide afdelingen open van 8.30 uur tot 17.00 uur en van 18.30 uur tot
20.00 uur.
Werkzaamheden aan spoor Meppel- Groningen
Strukton Railinfra Noord voert van 17 januari tot 19 januari werkzaamheden
uit aan het spoor Meppel-Groningen. De spoorwegovergang Toldijk is daarom op
de volgende tijdstippen afgesloten voor het verkeer
* van zaterdag 17 januari op zondag 18 januari van 00.30 tot 08.00
uur
* van zondag 18 op maandag 19 januari van 00.30 tot 6.30 uur
Het verkeer wordt omgeleid via Stuifzandseweg-Middenveldweg.
Aanhanger
Er staat een aanhanger geparkeerd aan de Kerkweg in Tiendeveen ter
hoogte van garage Timpen. Wij verzoeken de eigenaar van deze
aanhangers zich binnen twee weken bij ons te melden op telefoonnummer
291 244. Meldt de eigenaar zich niet, dan wordt de aanhanger
verwijderd.
Het college van Burgemeester en Wethouders is akkoord met de begroting
2004 van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs. Ook heeft het
college ingestemd met het voorontwerp bestemmingsplan De Schildhoeve
in Fluitenberg.
Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart
In de maanden januari en februari 2004 verstuurt de gemeente de
aanslagen rioolrecht,
afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting 2004. Als u door
financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke
belastingen te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen.
De aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen geldt ook
voor aanvraag kwijtschelding verontreinigingsheffing en
ingezetenenomslag van het waterschap Reest & Wieden (indien men
ingezetene is van dit waterschap).
Minimumloon
Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het
inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste
lasten en het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het
algemeen kunt u kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar
inkomen rond het minimumloon ligt. Als u een eigen woning of spaargeld
heeft, is kwijtschelding meestal niet mogelijk.
Als u niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, dan heeft u de
mogelijkheid de onroerende-zaakbelasting in acht termijnen via
automatische incasso te betalen. Hiervoor kunt u een machtigingskaart
aanvragen bij de afdeling Financiën.
Informatie
Een aanvraagformulier voor kwijtschelding is vanaf 1 maart 2004
verkrijgbaar bij de voorlichtingcentra van de gemeentelijke gebouwen
locatie Raadhuisplein 1, Raadhuisplein 24 en de Vos van Steenwijklaan
75. Een verzoek om algehele kwijtschelding moet voor 31 mei 2004
binnen zijn. Voor meer informatie kunt u op maandag, dinsdag en
donderdag contact opnemen met de afdeling Financiën, telefoon 291287.
Nieuwe subsidieregeling voor activiteiten ouderen, gehandicapten en zieken
De regels die de gemeente hanteert voor het verlenen van subsidie aan
activiteiten voor ouderen, gehandicapten en zieken worden gewijzigd.
Hierdoor wordt het aanvragen van subsidie veel eenvoudiger en worden
de subsidiegelden eerlijker over de aanvragers verdeeld. De nieuwe
regels leiden tot een andere verdeling van de subsidiegelden. Om
organisaties de kans te geven te wennen aan de nieuwe regels is ook
een overgangsregeling opgesteld van 2 jaren.De nieuwe subsidie- en
overgangsregeling is inmiddels naar alle betrokken instellingen
gezonden.
Van 13 januari tot en met 10 februari ligt de nieuwe subsidie- en
overgangsregelingregeling ter inzage bij het Voorlichtingscentrum. U
vindt het voorlichtingscentrum bij de zij-ingang van het gemeentehuis
aan de Prins Bernhardstraat. Eventuele bezwaren en bedenkingen kunt u
tot en met 13 februari schriftelijk indienen bij de afdeling Welzijn
Onderwijs Cultuur en Sport, t.a.v. de heer A. Overgoor, Postbus
20.000, 7900 PA Hoogeveen, telefoonnummer 291467.
Subsidieaanvragen voor activiteiten voor ouderen, gehandicapten en
zieken voor 2004 kunnen nog tot 13 februari worden ingediend. U kunt
hiervoor een subsidieformulier aanvragen bij de afdeling Welzijn
Onderwijs Cultuur en Sport
Inspraak Gemeentelijk Rioleringsplan
Burgemeester en wethouders van Hoogeveen delen mee dat zij een 3^de
generatie Gemeentelijk Rioleringsplan hebben opgesteld en voornemens
zijn dit plan aan de gemeenteraad ter vaststelling aan te bieden.
Voordat zij dit doen krijgen geïnteresseerden de gelegenheid hun
zienswijze kenbaar te maken.
Een dergelijk plan is een verplichting krachtens de Wet milieubeheer.
Het plan dient een beschrijving te geven van de aanwezige
voorzieningen voor de inzameling en het transport van afvalwater
(rioleringen), voor het beheer en onderhoud, incl. de noodzakelijke
vervanging van deze voorzieningen, voor het nemen van maatregelen om
de activiteiten te beperken die de water- (en bodem)kwaliteit
ongunstig beïnvloeden, zoals ongezuiverde lozingen en
riooloverstortingen. Ook wordt in het plan aangegeven welke kosten
hiermee gemoeid zijn en op welke wijze deze kosten kunnen worden
betaald.
Het door het college opgestelde plan betreft de periode van 2004 -
2013. Daarnaast is er een langjarig inzicht gegeven in de
investeringen voor vervanging van rioleringen en rioleringsonderdelen
en in de kosten van beheer en onderhoud.
Het college heeft ervoor gekozen om in de lijn van het huidige beleid
door te gaan met het zoveel mogelijk op de riolering aansluiten van
percelen die nog geen rioolaansluiting hebben. Van de percelen die om
enige reden niet (kunnen) worden aangesloten wordt het afvalwater
gezuiverd in een individuele zuiveringsunit, een zgn. IBA (Individuele
Behandeling Afvalwatersysteem). Verder gaat de gemeente door met het
nemen van maatregelen om de overstortingen vanuit de rioolstelsels op
het oppervlaktewater te beperken. Dit kan door verharde oppervlakken
af te koppelen en door het bouwen van bergbezinkvoorzieningen achter
de overstorten. Riooloverstorten die als zodanig zijn aangemerkt en
risico's kunnen opleveren voor mens of dier moeten vòòr 2005 gesaneerd
zijn.
De financiële lasten die aan de uitvoering van dit plan verbonden
zijn, worden gedekt uit de rioolheffing die geheven wordt van elke
woning, pand of gebouw die aangesloten is op de riolering of IBA. De
huidige heffing van 135,72 wordt daarvoor jaarlijks met een vast
bedrag (excl. indexering) verhoogd om binnen afzienbare tijd een
kostendekkend tarief te bereiken.
Het plan ligt vanaf 15 januari 2004 tot en met 13 februari 2004 op
werkdagen tijdens de openingsuren (maandag, dinsdag, donderdag en
vrijdag van 8.30 - 12.15 uur en woensdag van 8.30 - 17.00 uur) ter
inzage bij de centrale balie van het Compagniehuis, Raadhuisplein 24
te Hoogeveen. Daar is ook een samenvatting van het plan te krijgen. Op
verzoek kan het plan buiten de openingsuren worden ingezien. Daarvoor
kunt u telefonisch contact opnemen met het nummer (0528) 291771 voor
het maken van een afspraak.
Schriftelijk commentaar kunt u tot 13 februari 2004 indienen bij het
college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen, Postbus 20 000,
7900 PA Hoogeveen. Tot en met diezelfde datum kan ook mondeling
commentaar worden ingebracht.
Meldingen AMVB's
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in artikel 8.41, lid 4 van de Wet Milieubeheer bekend,
dat in de periode van 26 september 2003 tot en met 4 december 2003
diverse meldingen zijn ontvangen van inrichtingen die vallen onder een
Algemene Maatregel van Bestuur als bedoeld in artikel 8.40 van de Wet
Milieubeheer. De navolgende meldingen zijn ingediend:
Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen Milieubeheer:
* Alien Music Cave, Morsestraat 3 te Hoogeveen
Besluit bouw- en houtbedrijven Milieubeheer:
* Bouwbedrijf Fieko, Stephensonstraat 145 te Hoogeveen;
* Van Panhuis Hoogeveen B.V., Stephensonstraat 145 te Hoogeveen;
* Tifa Hoogeveen B.V., Europaweg 10 te Hoogeveen.
Besluit opslag- en transportbedrijven Milieubeheer:
* Heijmans Materieelbeheer B.V., Industrieweg 7 te Hoogeveen;
* Maatschap Koekoek, Dieselstraat 16 te Hoogeveen.
Besluit inrichtingen voor motorvoertuigen Milieubeheer:
* Garagebedrijf Snippe, Joh. Poststraat 51 te Hoogeveen.
Besluit tankstations Milieubeheer:
* TinQ, Alteveerstraat 125 te Hoogeveen.
De meldingen kunt u met vanaf 15 januari 2003 op werkdagen tijdens
kantooruren worden inzien bij de sector Milieu en Openbare Werken,
afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge
toelichting op de stukken worden verkregen.
Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend,
dat zij op 12 januari 2004 vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer
hebben verleend naar aanleiding van de aanvragen van:
* de heer A. de Jonge, voor het veranderen van de werking van een
rijwielhandel annex opslag en verkoop van vuurwerk, gelegen aan de
Molenweg 57 te Noordscheschut;
* Hengstenhouderij R. en I. Veninga, voor het veranderen van de
werking van een hengstenhouderij en paardenfok- en
paardenopfokbedrijf, gelegen aan de Hoofdweg 7 te Stuifzand;
* Slump-fictorie Hoogeveen B.V., voor een nieuwe, de gehele
inrichting omvattende vergunning voor een metaalbewerkingsbedrijf,
gelegen aan Het Haagje 154 te Hoogeveen;
* Natuursteenbedrijf De Willigen B.V., voor een nieuwe, de gehele
inrichting omvattende vergunning voor een
natuursteenbewerkingsbedrijf, gelegen aan de Grote Kerkstraat 65
te Hoogeveen;
* Betech B.V., voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende
vergunning voor een metaaldraaierij, gelegen aan de Europaweg 20
te Hoogeveen;
* de heer L.H.J. de Wit, voor het oprichten en in werking hebben van
een melkrundvee- en varkenshouderij, gelegen aan de
Fluitenbergseweg 87 te Fluitenberg.
De besluiten zijn ten opzichte van de eerder ter inzage gelegde
ontwerpen niet gewijzigd. Aan de besluiten zijn voorschriften
verbonden ter bescherming van het milieu.
De besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken
liggen vanaf 15 januari 2004 tot en met 26 februari 2004 op werkdagen
tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare
Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24
te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge
toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de
stukken ook buiten kantooruren worden ingezien, namelijk op woensdagen
van 17.00 tot 20.00 uur. Indien u van deze mogelijkheid gebruik wilt
maken dient u hiervoor tijdens kantooruren een afspraak te maken met
de afdeling Milieu (telefoonnummer 291603).
Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, lid 1, 20.6 en 20.7
van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet
Bestuursrecht staat tot en met 26 februari 2004 beroep open bij de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* a. Degenen die overeenkomstig de artikelen 3:24 of 3:25 van de
Algemene Wet Bestuursrecht schriftelijk dan wel mondeling
bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
* b. De adviseurs die overeenkomstig artikel 3:23 van de Algemene
Wet Bestuursrecht advies hebben uitgebracht over het
ontwerp-besluit.
* c. Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het
nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn
aangebracht.
* d. Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
De besluiten worden na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij
voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige
voorziening is gedaan.
Indien de besluiten tevens betrekking hebben op het oprichten of
veranderen van een inrichting, dat tevens is aan te merken als bouwen
in de zin van de Woningwet, dan worden de vergunningen ingevolge het
bepaalde in artikel 20.8 van de Wet Milieubeheer niet eerder van
kracht dan nadat de betrokken bouwvergunning is verleend.
Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het
treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk
aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te
's-Gravenhage.
* Oelen J., uitbreiden van een garage, Leeuweriklaan 24
* Meeters W.J., vervangen van oude berging, Veenmosstraat 1,
Hollandscheveld
* Wassen P.H., vernieuwen van een schuur en bijkeuken, Sirius 35
* Strijker Bouw B.V., uitbreiden van een woonkamer, Schelde 38
* Benjamins A.R., verplaatsen, vernieuwen en vergroten van een
schuur en het plaatsen van een schutting, Rigel 12
* Morland S.L., uitbreiden van een woning, Barsweg 102,
* Wemmenhove A.J., uitbreiden van een woning, Hoveniersland 56,
Noordscheschut
* Bouwbedrijf Fieko, plaatsen van een dakkapel op de woning,
Hoveniersland 26, Noordscheschut
* Aldi Ommen B.V., wijzigen van de achtergevel van een winkelpand,
De Wielewaal 2
* Aldi Ommen B.V., plaatsen van een reclamezuil, De Wielewaal 2
* Sandeuro Keukens, bouwen van een bedrijfswoning, Abraham
Niehuesstraat 1, Hollandscheveld
* Heijmans Vastgoed Realisatie, bouwen van zesendertig woning,
Brasem (Erflanden)
* Woonconcept Projectontwikkeling B.V., bouwen van een zorgcomplex
met 12 eenheden, Poolster
Sloopaanvraag
* Gemeente Hoogeveen (Ingenieursbureau), slopen van een woonhuis,
Het Haagje 254
Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij
de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis,
Raadhuisplein 24
Bouwvergunningen
* Koopman A.H., uitbreiden van een woning, Herman Bavinckstraat 21
* Praamsma J.J., uitbreiden van de woonkamer, Poolster 21
* Swarts H.E., plaatsen van een carport, Wilgencamp 11
* Kuper J., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 10
* Tips R., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 8
* Boertien H., plaatsen van een dubbele carport, Veldrus 7,
Hollandscheveld
* Sleen van der H., plaatsen van een carport, Veldrus 9
* Schultink D.J., bouwen van een woning en bedrijfshal, Buitenvaart
1810
* Jonge de B.B., (ver)plaatsen van drie vuurwerkbunkers, Molenweg
57, Noordscheschut
* Kramer G.F., bouwen van een garage/berging, Kanaal W.Z.,
* Triest van G.W., uitbreiden van een woning, Nadirlaan 29
* Berg Projecten, bouwen van een kantoorpand, Crerarstraat 6
Reguliere bouwvergunning met instandhoudingtermijn
* Alfa College, tijdelijk plaatsen van vier noodlokalen, Voltastraat
33
* Otten J., tijdelijk plaatsen van een stacaravan, Modderwijk 13,
Nieuweroord
Gewijzigde bouwvergunningen
* Barelds J., uitbreiden van een woning, Holtienstraat 1
* Aannemersbedrijf Roosdom Tijhuis, bouwen van vijfendertig woningen
type Constanza, Citroenvlinder, Kommavlinder, Aardbeivlinder en
Groot Koolwitje (Erflanden)
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het
voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
Hollandscheveld ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* J. Benjamins, voor het bouwen van een erker aan de woning
Riegheidestraat 46 te Hollandscheveld.
De bouwaanvraag ligt met ingang van 15 januari 2004 gedurende vier
weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector
Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de
aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.
Gemeente Hoogeveen