Gemeente Hoogeveen

14 januari 2004

* Gemeenteraad houdt raadhuisdebatten in burgerzaal gemeentehuis *
* Presidium van de raad vergadert *

* Commissie voor bezwaarschriften *

* Collecten *

* Werkzaamheden aan spoor Meppel- Groningen *
* Aanhanger *

* Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart *
* Nieuwe subsidieregeling voor activiteiten ouderen, gehandicapten en zieken *

+ Inspraak Gemeentelijk Rioleringsplan *
+ Meldingen AMVB's *

+ Wet Milieubeheer *

+ Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
+ Bouwvergunningen *
Gemeenteraad houdt raadhuisdebatten in burgerzaal gemeentehuis

Eerste debat over gemeente nieuw stijl: bemoeien of afstand nemen? De gemeenteraad van Hoogeveen houdt op donderdag 22 januari, 19 februari en 18 maart zogeheten Raadhuisdebatten. Hoogeveense instanties en inwoners worden gericht uitgenodigd in discussie te gaan met de raadsleden rondom drie thema's. De vorm van de debatten is afgeleid van beproefde tv-programma's.

Gemeente meer op afstand?

Op donderdag 22 januari is het thema 'De gemeente nieuwe stijl: bemoeien of afstand nemen?' De discussie gaat over de rol van de gemeentelijke overheid als subsidiegever, opdrachtgever en regisseur. Wat kan de gemeente aan verenigingen, instanties en scholen overlaten en wat niet? Vijftien raadsleden gaan in debat met vijftien Hoogeveense gasten, met name uit de wereld van zorg, cultuur, sport en onderwijs, in de vorm van 'Het Lagerhuis'. Marc Veeningen, voorheen presentator van RTV Drenthe, is discussieleider.

Beter economisch klimaat?

Op donderdag 19 februari is de vorm die van het tv-programma 'B&W'. Thema is dan 'Een beter economisch klimaat in Hoogeveen: (on)bereikbaar?' Vooral gasten uit het bedrijfsleven worden hiervoor uitgenodigd. Ook het publiek krijgt gelegenheid zich uit te spreken.

Hoogeveen leefbaar?

'De leefbaarheid in Hoogeveen: top of flop?' is het thema op donderdag 18 maart. Hiervoor gaat de raad inwoners uitnodigen met ervaringen rondom veiligheid, bouwen en wonen, en samenleven in de buurt. Dit laatste Raadhuisdebat heeft de vorm van 'Rondom Tien'.

De raad wil zich goed voorbereiden op de behandeling van de Voorjaarsnota in juni. Hierin komen alle hoofdonderwerpen van het gemeentelijk beleid voor de komende jaren onder de aandacht. Het college van B&W bereidt de Voorjaarsnota voor. De nota staat dit jaar in het kader van grote noodzakelijke bezuinigingen.

De Raadhuisdebatten vinden plaats in de Burgerzaal van het raadhuis en beginnen om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom. Meer informatie is verkrijgbaar bij de griffie van de gemeenteraad, telefoon 291233, en op www.hoogeveen.nl/raadhuisdebatten.

Presidium van de raad vergadert

Het presidium van de raad vergadert maandag 19 januari in de b&w kamer van het gemeentehuis. De vergadering die openbaar is, begint om 16.30 uur.
* Besluitenlijst van de vergadering van 8 december 2003.
* Terugblik op commissievergaderingen.

* Terugblik op raadsvergadering van 18 december 2003.
* Agendavoorstel raadsvergadering van 29 januari 2004.
* Voorstel wijzigen datum raadsvergadering april van 29 in 28 april in verband met koninginnedagweekend.

* Voorstel evaluatie fractieondersteuning en ambtelijke bijstand.
* Stand van zaken renovatie raadszaal.

* Stand van zaken voorbereiding raadhuisdebatten.
* Stand van zaken voortgang structuurvisie.
* Overige werksessies, informatieve bijeenkomsten, cursussen, werkbezoeken, hoorzittingen.

* Stand van zaken inhoudelijke dynamische lange termijnagenda 2004/2005.

De griffier

De bij de agenda behorende stukken liggen tot de vergadering ter inzage bij de griffier en kunnen op verzoek per e-mail worden toegezonden. Zij worden ook zoveel mogelijk bekendgemaakt op de gemeentelijke website www.hoogeveen.nl, onder politiek en bestuur. De Commissie Omgeving vergadert maandag 19 januari in de raadszaal van het gemeentehuis. Dit is een ingelaste vergadering, omdat de geplande vergadering van maandag 12 januari is afgelast. De vergadering die openbaar is, begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere: De Commissie Bestuur vergadert morgen in de raadszaal van het gemeentehuis. De vergadering, die openbaar is, begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder meer:
Commissie voor bezwaarschriften

De Bezwaarschriftencommissie houdt op woensdag 21 januari openbare hoorzittingen in Commissiekamer 2 van het raadhuis.
* 13.40 uur: Wereldwinkel tegen verlening van subsidie in het kader van ontwikkelingssamenwerking.

* 14.10 uur: Europatuin Hoogeveen tegen een aanschrijving tot verwijdering van een reclame-uiting.

* 16.20 uur: D. Scholing tegen verlening van een bouwvergunning aan Buigcentrale Steenbergen B.V. voor het bouwen van een bedrijfshal op het perceel Dr. Anton Philipsstraat 15 te Hoogeveen.

Collecten
Deze week en volgende week wordt er gecollecteerd voor de Stichting 'Red Charissa's toekomst'
Dinsdag 20 januari
Het Spectrum. De kraakperswagen rijdt vanaf 18.30 uur door Hoogeveen-Zuid.
Donderdag 15 januari
PCB de Krullevaar. Het oud papier wordt vanaf 18.30 uur opgehaald. Zaterdag 17 januari
Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u van 9.00 uur tot en met 11.30 uur naar de containers op de parkeerplaats Prieswijk-Oost brengen.
De afdeling Burgerzaken en het Voorlichtingscentrum zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag open van 8.30 uur tot 15.00 uur. Op woensdag zijn beide afdelingen open van 8.30 uur tot 17.00 uur en van 18.30 uur tot 20.00 uur.
Werkzaamheden aan spoor Meppel- Groningen

Strukton Railinfra Noord voert van 17 januari tot 19 januari werkzaamheden uit aan het spoor Meppel-Groningen. De spoorwegovergang Toldijk is daarom op de volgende tijdstippen afgesloten voor het verkeer
* van zaterdag 17 januari op zondag 18 januari van 00.30 tot 08.00 uur

* van zondag 18 op maandag 19 januari van 00.30 tot 6.30 uur

Het verkeer wordt omgeleid via Stuifzandseweg-Middenveldweg.

Aanhanger

Er staat een aanhanger geparkeerd aan de Kerkweg in Tiendeveen ter hoogte van garage Timpen. Wij verzoeken de eigenaar van deze aanhangers zich binnen twee weken bij ons te melden op telefoonnummer 291 244. Meldt de eigenaar zich niet, dan wordt de aanhanger verwijderd.
Het college van Burgemeester en Wethouders is akkoord met de begroting 2004 van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs. Ook heeft het college ingestemd met het voorontwerp bestemmingsplan De Schildhoeve in Fluitenberg.
Kwijtschelding belastingen indienen vanaf 1 maart
In de maanden januari en februari 2004 verstuurt de gemeente de aanslagen rioolrecht,
afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting 2004. Als u door financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke belastingen te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen.

De aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen geldt ook voor aanvraag kwijtschelding verontreinigingsheffing en ingezetenenomslag van het waterschap Reest & Wieden (indien men ingezetene is van dit waterschap).

Minimumloon

Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste lasten en het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het algemeen kunt u kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar inkomen rond het minimumloon ligt. Als u een eigen woning of spaargeld heeft, is kwijtschelding meestal niet mogelijk.

Als u niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, dan heeft u de mogelijkheid de onroerende-zaakbelasting in acht termijnen via automatische incasso te betalen. Hiervoor kunt u een machtigingskaart aanvragen bij de afdeling Financiën.

Informatie

Een aanvraagformulier voor kwijtschelding is vanaf 1 maart 2004 verkrijgbaar bij de voorlichtingcentra van de gemeentelijke gebouwen locatie Raadhuisplein 1, Raadhuisplein 24 en de Vos van Steenwijklaan 75. Een verzoek om algehele kwijtschelding moet voor 31 mei 2004 binnen zijn. Voor meer informatie kunt u op maandag, dinsdag en donderdag contact opnemen met de afdeling Financiën, telefoon 291287.

Nieuwe subsidieregeling voor activiteiten ouderen, gehandicapten en zieken

De regels die de gemeente hanteert voor het verlenen van subsidie aan activiteiten voor ouderen, gehandicapten en zieken worden gewijzigd. Hierdoor wordt het aanvragen van subsidie veel eenvoudiger en worden de subsidiegelden eerlijker over de aanvragers verdeeld. De nieuwe regels leiden tot een andere verdeling van de subsidiegelden. Om organisaties de kans te geven te wennen aan de nieuwe regels is ook een overgangsregeling opgesteld van 2 jaren.De nieuwe subsidie- en overgangsregeling is inmiddels naar alle betrokken instellingen gezonden.

Van 13 januari tot en met 10 februari ligt de nieuwe subsidie- en overgangsregelingregeling ter inzage bij het Voorlichtingscentrum. U vindt het voorlichtingscentrum bij de zij-ingang van het gemeentehuis aan de Prins Bernhardstraat. Eventuele bezwaren en bedenkingen kunt u tot en met 13 februari schriftelijk indienen bij de afdeling Welzijn Onderwijs Cultuur en Sport, t.a.v. de heer A. Overgoor, Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen, telefoonnummer 291467.

Subsidieaanvragen voor activiteiten voor ouderen, gehandicapten en zieken voor 2004 kunnen nog tot 13 februari worden ingediend. U kunt hiervoor een subsidieformulier aanvragen bij de afdeling Welzijn Onderwijs Cultuur en Sport
Inspraak Gemeentelijk Rioleringsplan
Burgemeester en wethouders van Hoogeveen delen mee dat zij een 3^de generatie Gemeentelijk Rioleringsplan hebben opgesteld en voornemens zijn dit plan aan de gemeenteraad ter vaststelling aan te bieden. Voordat zij dit doen krijgen geïnteresseerden de gelegenheid hun zienswijze kenbaar te maken.

Een dergelijk plan is een verplichting krachtens de Wet milieubeheer. Het plan dient een beschrijving te geven van de aanwezige voorzieningen voor de inzameling en het transport van afvalwater (rioleringen), voor het beheer en onderhoud, incl. de noodzakelijke vervanging van deze voorzieningen, voor het nemen van maatregelen om de activiteiten te beperken die de water- (en bodem)kwaliteit ongunstig beïnvloeden, zoals ongezuiverde lozingen en riooloverstortingen. Ook wordt in het plan aangegeven welke kosten hiermee gemoeid zijn en op welke wijze deze kosten kunnen worden betaald.

Het door het college opgestelde plan betreft de periode van 2004 - 2013. Daarnaast is er een langjarig inzicht gegeven in de investeringen voor vervanging van rioleringen en rioleringsonderdelen en in de kosten van beheer en onderhoud.

Het college heeft ervoor gekozen om in de lijn van het huidige beleid door te gaan met het zoveel mogelijk op de riolering aansluiten van percelen die nog geen rioolaansluiting hebben. Van de percelen die om enige reden niet (kunnen) worden aangesloten wordt het afvalwater gezuiverd in een individuele zuiveringsunit, een zgn. IBA (Individuele Behandeling Afvalwatersysteem). Verder gaat de gemeente door met het nemen van maatregelen om de overstortingen vanuit de rioolstelsels op het oppervlaktewater te beperken. Dit kan door verharde oppervlakken af te koppelen en door het bouwen van bergbezinkvoorzieningen achter de overstorten. Riooloverstorten die als zodanig zijn aangemerkt en risico's kunnen opleveren voor mens of dier moeten vòòr 2005 gesaneerd zijn.

De financiële lasten die aan de uitvoering van dit plan verbonden zijn, worden gedekt uit de rioolheffing die geheven wordt van elke woning, pand of gebouw die aangesloten is op de riolering of IBA. De huidige heffing van 135,72 wordt daarvoor jaarlijks met een vast bedrag (excl. indexering) verhoogd om binnen afzienbare tijd een kostendekkend tarief te bereiken.

Het plan ligt vanaf 15 januari 2004 tot en met 13 februari 2004 op werkdagen tijdens de openingsuren (maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 - 12.15 uur en woensdag van 8.30 - 17.00 uur) ter inzage bij de centrale balie van het Compagniehuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Daar is ook een samenvatting van het plan te krijgen. Op verzoek kan het plan buiten de openingsuren worden ingezien. Daarvoor kunt u telefonisch contact opnemen met het nummer (0528) 291771 voor het maken van een afspraak.

Schriftelijk commentaar kunt u tot 13 februari 2004 indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Hoogeveen, Postbus 20 000, 7900 PA Hoogeveen. Tot en met diezelfde datum kan ook mondeling commentaar worden ingebracht.

Meldingen AMVB's

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in artikel 8.41, lid 4 van de Wet Milieubeheer bekend, dat in de periode van 26 september 2003 tot en met 4 december 2003 diverse meldingen zijn ontvangen van inrichtingen die vallen onder een Algemene Maatregel van Bestuur als bedoeld in artikel 8.40 van de Wet Milieubeheer. De navolgende meldingen zijn ingediend:

Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen Milieubeheer:
* Alien Music Cave, Morsestraat 3 te Hoogeveen

Besluit bouw- en houtbedrijven Milieubeheer:

* Bouwbedrijf Fieko, Stephensonstraat 145 te Hoogeveen;
* Van Panhuis Hoogeveen B.V., Stephensonstraat 145 te Hoogeveen;
* Tifa Hoogeveen B.V., Europaweg 10 te Hoogeveen.

Besluit opslag- en transportbedrijven Milieubeheer:
* Heijmans Materieelbeheer B.V., Industrieweg 7 te Hoogeveen;
* Maatschap Koekoek, Dieselstraat 16 te Hoogeveen.

Besluit inrichtingen voor motorvoertuigen Milieubeheer:
* Garagebedrijf Snippe, Joh. Poststraat 51 te Hoogeveen.

Besluit tankstations Milieubeheer:

* TinQ, Alteveerstraat 125 te Hoogeveen.

De meldingen kunt u met vanaf 15 januari 2003 op werkdagen tijdens kantooruren worden inzien bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen.

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij op 12 januari 2004 vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer hebben verleend naar aanleiding van de aanvragen van:
* de heer A. de Jonge, voor het veranderen van de werking van een rijwielhandel annex opslag en verkoop van vuurwerk, gelegen aan de Molenweg 57 te Noordscheschut;

* Hengstenhouderij R. en I. Veninga, voor het veranderen van de werking van een hengstenhouderij en paardenfok- en paardenopfokbedrijf, gelegen aan de Hoofdweg 7 te Stuifzand;
* Slump-fictorie Hoogeveen B.V., voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning voor een metaalbewerkingsbedrijf, gelegen aan Het Haagje 154 te Hoogeveen;

* Natuursteenbedrijf De Willigen B.V., voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning voor een
natuursteenbewerkingsbedrijf, gelegen aan de Grote Kerkstraat 65 te Hoogeveen;

* Betech B.V., voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning voor een metaaldraaierij, gelegen aan de Europaweg 20 te Hoogeveen;

* de heer L.H.J. de Wit, voor het oprichten en in werking hebben van een melkrundvee- en varkenshouderij, gelegen aan de Fluitenbergseweg 87 te Fluitenberg.

De besluiten zijn ten opzichte van de eerder ter inzage gelegde ontwerpen niet gewijzigd. Aan de besluiten zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het milieu.

De besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 15 januari 2004 tot en met 26 februari 2004 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken ook buiten kantooruren worden ingezien, namelijk op woensdagen van 17.00 tot 20.00 uur. Indien u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken dient u hiervoor tijdens kantooruren een afspraak te maken met de afdeling Milieu (telefoonnummer 291603).

Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, lid 1, 20.6 en 20.7 van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet Bestuursrecht staat tot en met 26 februari 2004 beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* a. Degenen die overeenkomstig de artikelen 3:24 of 3:25 van de Algemene Wet Bestuursrecht schriftelijk dan wel mondeling bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
* b. De adviseurs die overeenkomstig artikel 3:23 van de Algemene Wet Bestuursrecht advies hebben uitgebracht over het ontwerp-besluit.

* c. Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.

* d. Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.

De besluiten worden na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan.

Indien de besluiten tevens betrekking hebben op het oprichten of veranderen van een inrichting, dat tevens is aan te merken als bouwen in de zin van de Woningwet, dan worden de vergunningen ingevolge het bepaalde in artikel 20.8 van de Wet Milieubeheer niet eerder van kracht dan nadat de betrokken bouwvergunning is verleend.

Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te 's-Gravenhage.

* Oelen J., uitbreiden van een garage, Leeuweriklaan 24
* Meeters W.J., vervangen van oude berging, Veenmosstraat 1, Hollandscheveld

* Wassen P.H., vernieuwen van een schuur en bijkeuken, Sirius 35
* Strijker Bouw B.V., uitbreiden van een woonkamer, Schelde 38
* Benjamins A.R., verplaatsen, vernieuwen en vergroten van een schuur en het plaatsen van een schutting, Rigel 12
* Morland S.L., uitbreiden van een woning, Barsweg 102,
* Wemmenhove A.J., uitbreiden van een woning, Hoveniersland 56, Noordscheschut

* Bouwbedrijf Fieko, plaatsen van een dakkapel op de woning, Hoveniersland 26, Noordscheschut

* Aldi Ommen B.V., wijzigen van de achtergevel van een winkelpand, De Wielewaal 2

* Aldi Ommen B.V., plaatsen van een reclamezuil, De Wielewaal 2
* Sandeuro Keukens, bouwen van een bedrijfswoning, Abraham Niehuesstraat 1, Hollandscheveld

* Heijmans Vastgoed Realisatie, bouwen van zesendertig woning, Brasem (Erflanden)

* Woonconcept Projectontwikkeling B.V., bouwen van een zorgcomplex met 12 eenheden, Poolster

Sloopaanvraag

* Gemeente Hoogeveen (Ingenieursbureau), slopen van een woonhuis, Het Haagje 254

Nadere informatie over bovengenoemde bouwplannen is verkrijgbaar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24
Bouwvergunningen

* Koopman A.H., uitbreiden van een woning, Herman Bavinckstraat 21
* Praamsma J.J., uitbreiden van de woonkamer, Poolster 21
* Swarts H.E., plaatsen van een carport, Wilgencamp 11
* Kuper J., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 10
* Tips R., uitbreiden van een woning, Vreughdenstraat 8
* Boertien H., plaatsen van een dubbele carport, Veldrus 7, Hollandscheveld

* Sleen van der H., plaatsen van een carport, Veldrus 9
* Schultink D.J., bouwen van een woning en bedrijfshal, Buitenvaart 1810

* Jonge de B.B., (ver)plaatsen van drie vuurwerkbunkers, Molenweg 57, Noordscheschut

* Kramer G.F., bouwen van een garage/berging, Kanaal W.Z.,
* Triest van G.W., uitbreiden van een woning, Nadirlaan 29
* Berg Projecten, bouwen van een kantoorpand, Crerarstraat 6

Reguliere bouwvergunning met instandhoudingtermijn
* Alfa College, tijdelijk plaatsen van vier noodlokalen, Voltastraat 33

* Otten J., tijdelijk plaatsen van een stacaravan, Modderwijk 13, Nieuweroord
Gewijzigde bouwvergunningen

* Barelds J., uitbreiden van een woning, Holtienstraat 1
* Aannemersbedrijf Roosdom Tijhuis, bouwen van vijfendertig woningen type Constanza, Citroenvlinder, Kommavlinder, Aardbeivlinder en Groot Koolwitje (Erflanden)
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Hollandscheveld ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:
* J. Benjamins, voor het bouwen van een erker aan de woning Riegheidestraat 46 te Hollandscheveld.
De bouwaanvraag ligt met ingang van 15 januari 2004 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.