Gemeente De Ronde Venen
Gemeente De Ronde Venen scoort voldoende in eerste twee onderzoeken
Gemeentelijke Barometer
13-01-2004
De gemeente De Ronde Venen scoort in de eerste twee deelonderzoeken
van de Gemeentelijke Barometer een voldoende. Op het onderwerp
Dienstverlening scoort de gemeente het hoogst, gemiddeld een 7.
Verkeer en Vervoer wordt het laagst beoordeeld, gemiddeld een 5,95. De
komende maanden worden nog een aantal deelonderzoeken uitgevoerd.
In 2003 is besloten om het bedrijf Move Research B.V. de Gemeentelijke
Barometer te laten uitvoeren. De Gemeentelijke Barometer is een
tevredenheidsonderzoek onder de inwoners van De Ronde Venen. In totaal
zullen 9 deelonderzoeken plaatsvinden verspreid over circa één jaar.
Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mening van
inwoners over het gemeentelijke functioneren met betrekking tot een
aantal onderwerpen. De resultaten van de eerste twee deelonderzoeken
(Wegbeheer en Dienstverlening) van de Gemeentelijke Barometer zijn
inmiddels bekend.
Het eerste deel van elk onderzoek betreft de Barometer: een 8-tal
vragen over de waardering van de inwoners met betrekking tot de
dienstverlening door de gemeente ten aanzien van: wegbeheer,
dienstverlening, groenvoorziening, veiligheid, vrijetijdsbesteding,
maatschappelijke participatie, reiniging en milieu en verkeer en
vervoer.
Deze 8 bovenstaande onderwerpen worden in de Thematische Monitor
verder uitgewerkt. Per onderzoek vindt een Monitor plaats over één van
deze onderwerpen. Hierin wordt door middel van tien vragen de
tevredenheid over dit specifieke onderwerp onderzocht. Het negende en
laatste deelonderzoek is een algemene monitor.
Het is betreft geen representatieve enquête, maar slechts een signaal.
In totaal worden per onderzoek 200 inwoners ondervraagd. De Barometer
geeft aan het eind een beter beeld omdat dan minimaal 1800 inwoners
(9x200) hun oordeel over de 8 onderwerpen hebben gegeven.
Resultaten
De resultaten (rapportcijfer) in de Barometer voor de 8 onderwerpen in
de eerste twee deelonderzoeken zijn als volgt:
Onderzoek 1 (Wegbeheer) Onderzoek 2 (Dienstverlening)
Wegbeheer 6,4 6,1
Maatschappelijke Participatie 6,4 6,2
Groenvoorziening 6,5 6,6
Veiligheid 6,3 6,1
Vrijetijdsbesteding 6,3 6,0
Dienstverlening 7,1 7.0
Reiniging en Milieu 6,6 6,7
Verkeer en Vervoer 6,1 5,8
Wegbeheer
Uit de Thematische Monitor blijkt onder meer dat 60% van de
respondenten (201 in totaal) niet bekend is met de servicelijn- en
bus. Het meest tevreden zijn de inwoners over de bebording. Ze hebben
weinig last van obstakels als straatmeubilair en zijn best tevreden
over de kwaliteit van de wegen. Het minst tevreden zijn zij over de
parkeermogelijkheden en de kwaliteit van de stoepen en trottoirs.
Dienstverlening
Over het algemeen wordt de dienstverlening door het gemeentehuis goed
beoordeeld. De respondenten zijn het meest tevreden over de
telefonische bereikbaarheid en de informatievoorziening. De
openingstijden van het gemeentehuis en de snelheid waarmee de
dienstverlening wordt uitgevoerd, wordt het minst goed beoordeeld.
Actielijst
Beide onderzoeken hebben naast een algemene indruk over het
gemeentelijke functioneren veel losse opmerkingen opgeleverd. Zo wil
de één meer en de ander juist minder verkeersdrempels.
Een aantal opmerkingen zijn suggesties die meegenomen kunnen worden.
Een ander deel van de opmerkingen is niet traceerbaar omdat het een
anonieme enquête betreft of zijn zo algemeen dat hierop geen concrete
actie kan worden ondernomen. Ten slotte zijn er opmerkingen gemaakt
die actie behoeven. Daarom worden de opmerkingen waarop actie
ondernomen kan worden, gebundeld in een actielijst. Deze actielijst
wordt uitgezet in de gemeentelijke organisatie. De voortgang en
afhandeling van deze actielijst zal in de gaten gehouden worden.