Gemeente De Ronde Venen

Gemeente De Ronde Venen scoort voldoende in eerste twee onderzoeken Gemeentelijke Barometer
13-01-2004

De gemeente De Ronde Venen scoort in de eerste twee deelonderzoeken van de Gemeentelijke Barometer een voldoende. Op het onderwerp Dienstverlening scoort de gemeente het hoogst, gemiddeld een 7. Verkeer en Vervoer wordt het laagst beoordeeld, gemiddeld een 5,95. De komende maanden worden nog een aantal deelonderzoeken uitgevoerd.

In 2003 is besloten om het bedrijf Move Research B.V. de Gemeentelijke Barometer te laten uitvoeren. De Gemeentelijke Barometer is een tevredenheidsonderzoek onder de inwoners van De Ronde Venen. In totaal zullen 9 deelonderzoeken plaatsvinden verspreid over circa één jaar. Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de mening van inwoners over het gemeentelijke functioneren met betrekking tot een aantal onderwerpen. De resultaten van de eerste twee deelonderzoeken (Wegbeheer en Dienstverlening) van de Gemeentelijke Barometer zijn inmiddels bekend.

Het eerste deel van elk onderzoek betreft de Barometer: een 8-tal vragen over de waardering van de inwoners met betrekking tot de dienstverlening door de gemeente ten aanzien van: wegbeheer, dienstverlening, groenvoorziening, veiligheid, vrijetijdsbesteding, maatschappelijke participatie, reiniging en milieu en verkeer en vervoer.
Deze 8 bovenstaande onderwerpen worden in de Thematische Monitor verder uitgewerkt. Per onderzoek vindt een Monitor plaats over één van deze onderwerpen. Hierin wordt door middel van tien vragen de tevredenheid over dit specifieke onderwerp onderzocht. Het negende en laatste deelonderzoek is een algemene monitor.

Het is betreft geen representatieve enquête, maar slechts een signaal. In totaal worden per onderzoek 200 inwoners ondervraagd. De Barometer geeft aan het eind een beter beeld omdat dan minimaal 1800 inwoners (9x200) hun oordeel over de 8 onderwerpen hebben gegeven.

Resultaten
De resultaten (rapportcijfer) in de Barometer voor de 8 onderwerpen in de eerste twee deelonderzoeken zijn als volgt:

Onderzoek 1 (Wegbeheer) Onderzoek 2 (Dienstverlening) Wegbeheer 6,4 6,1
Maatschappelijke Participatie 6,4 6,2
Groenvoorziening 6,5 6,6
Veiligheid 6,3 6,1
Vrijetijdsbesteding 6,3 6,0
Dienstverlening 7,1 7.0
Reiniging en Milieu 6,6 6,7
Verkeer en Vervoer 6,1 5,8

Wegbeheer
Uit de Thematische Monitor blijkt onder meer dat 60% van de respondenten (201 in totaal) niet bekend is met de servicelijn- en bus. Het meest tevreden zijn de inwoners over de bebording. Ze hebben weinig last van obstakels als straatmeubilair en zijn best tevreden over de kwaliteit van de wegen. Het minst tevreden zijn zij over de parkeermogelijkheden en de kwaliteit van de stoepen en trottoirs.

Dienstverlening
Over het algemeen wordt de dienstverlening door het gemeentehuis goed beoordeeld. De respondenten zijn het meest tevreden over de telefonische bereikbaarheid en de informatievoorziening. De openingstijden van het gemeentehuis en de snelheid waarmee de dienstverlening wordt uitgevoerd, wordt het minst goed beoordeeld.

Actielijst
Beide onderzoeken hebben naast een algemene indruk over het gemeentelijke functioneren veel losse opmerkingen opgeleverd. Zo wil de één meer en de ander juist minder verkeersdrempels. Een aantal opmerkingen zijn suggesties die meegenomen kunnen worden. Een ander deel van de opmerkingen is niet traceerbaar omdat het een anonieme enquête betreft of zijn zo algemeen dat hierop geen concrete actie kan worden ondernomen. Ten slotte zijn er opmerkingen gemaakt die actie behoeven. Daarom worden de opmerkingen waarop actie ondernomen kan worden, gebundeld in een actielijst. Deze actielijst wordt uitgezet in de gemeentelijke organisatie. De voortgang en afhandeling van deze actielijst zal in de gaten gehouden worden.