VERENIGING VNO-NCW
Breed verzet tegen bètaplannen OCW
Bedrijfsleven, wetenschap en onderwijs slaan alarm:
Breed verzet tegen bètaplannen minister Van der Hoeven
DEN HAAG, 13 januari 2004 - Vijftien organisaties uit wetenschap,
onderwijs en bedrijfsleven hebben in een brief aan de Tweede Kamer de
noodklok geluid over de plannen van minister Van der Hoeven met het
bètaonderwijs in het havo-vwo. De minister verlaagt volgens de
organisaties het bètagehalte van de opleidingen en dat bedreigt de
toekomst van de kenniseconomie. Om méér leerlingen voor de
bètarichting te interesseren is het juist nodig de vakken te
vernieuwen door bijvoorbeeld meer nadruk te leggen op de betekenis en
het fascinerende van techniek.
De kant die de minister op wil staat haaks op de doelstelling van het
kabinet om van ons land een topkenniseconomie te maken. 'Hoe kan het
kabinet in zijn Deltaplan Betàtechniek de stelling 'Zonder
kenniswerkers geen kenniseconomie' poneren, en acties aankondigen om
hier wat aan te doen, en tegelijkertijd in het onderwijs een
tegengestelde koers uitzetten,' vragen zij zich af.
Kernvraag in de discussie is hoe leerlingen havo-vwo er toe kunnen
worden geprikkeld om voor een bètaprofiel (vakkenpakket) te kiezen en
hen dan zodanig boeien dat ze vervolgens in het hoger onderwijs ook de
bètatechnische kant opgaan. De organisaties zien de oplossing niet in
het aanbieden van bètaprofielen met een lager bètagehalte. 'Daar komen
de door de minister voorgestelde keuzemogelijkheden in feite op neer,'
zeggen ze.
De minister wil weliswaar wél 4 vakken in de bètaprofielen verplicht
stellen. Dat is winst omdat zij daarmee ruimte schept voor een breed
en samenhangend vakkenpakket. Echter zo wordt het niet benut. De
ruimte voor het 4e vak wordt keuzeruimte. Daarbij laat ze de
mogelijkheid open dat als 4e vak ook gekozen kan worden voor
aardrijkskunde of lichamelijke oefening. 'Onbegrijpelijk', zeggen de
organisaties.
De ondertekenaars van de brief willen niet alleen dat alle vier de
vakken in het verplichte deel van de bètaprofielen daadwerkelijk
bètavakken zijn en onderling samenhangend. De vakken moeten ook worden
geactualiseerd en vernieuwd, om méér leerlingen te interesseren. Het
voorstel van de minister om voor de vernieuwing van de bètaprofielen
een commissie aan het werk te zetten is dan ook een goede zaak. Het
bètaonderwijs inhoudelijk vernieuwen en aantrekkelijker maken zien de
ondertekenaars als beste middel om de doelstelling van het kabinet om
in 2010 15 procent méér leerlingen met een diploma uit bètatechnische
richtingen te hebben, naderbij te brengen.
Deze vernieuwing hoeft niet van nul af te beginnen. Het bedrijfsleven
zelf heeft zijn project Jet-Net, waarin inmiddels met 50 scholen
intensief wordt samengewerkt om het bètaonderwijs aantrekkelijker te
maken. Ook in het onderwijs zijn er al diverse projecten op dat
terrein, zoals Techniek 15+ en wiskunde thema's verbonden met kunst,
natuur, bouwtechniek etc. Deze projecten kunnen bouwstenen opleveren
voor de noodzakelijke vernieuwing. Een geheel nieuw bètavak met grote
uitstraling naar potentiële leerlingen zien de ondertekenaars als
haalbaar resultaat, in te voeren in 2007.
De brief is ondertekend door:
Mr. J.H. Schraven, Voorzitter Vereniging VNO-NCW
Prof.dr. W.J.M. Levelt, President KNAW
Prof.dr. P. Nijkamp, Voorzitter NWO
Ir. J.C. Huis in 't Veld, Voorzitter Raad van Bestuur TNO
Mr. E.M. d'Hondt, Voorzitter VSNU
Ir. B. van Nederveen, President KIVI
Ing. Th.A. Ringers Eur Ing., Voorzitter NIRIA
Prof. Dr. M.C.E. van Dam-Mieras, Voorzitter KNCV, Voorzitter
Bètafederatie
Prof. Dr. Ir. H.E.A. van den Akker, Voorzitter NNV, Voorzitter NPN
Ir. F.L. Gravenberch, Voorzitter NVON
Drs. M.P. Kollenveld, Voorzitter NVVW
Prof. Dr. E.J.N. Looijenga, Voorzitter Koninklijk Wiskundig
Genootschap
Drs. A.J. van der Meij, Initiatiefnemer Boze Bèta's.
---
----