VERENIGING VNO-NCW

Breed verzet tegen bètaplannen OCW

Bedrijfsleven, wetenschap en onderwijs slaan alarm: Breed verzet tegen bètaplannen minister Van der Hoeven

DEN HAAG, 13 januari 2004 - Vijftien organisaties uit wetenschap, onderwijs en bedrijfsleven hebben in een brief aan de Tweede Kamer de noodklok geluid over de plannen van minister Van der Hoeven met het bètaonderwijs in het havo-vwo. De minister verlaagt volgens de organisaties het bètagehalte van de opleidingen en dat bedreigt de toekomst van de kenniseconomie. Om méér leerlingen voor de bètarichting te interesseren is het juist nodig de vakken te vernieuwen door bijvoorbeeld meer nadruk te leggen op de betekenis en het fascinerende van techniek.

De kant die de minister op wil staat haaks op de doelstelling van het kabinet om van ons land een topkenniseconomie te maken. 'Hoe kan het kabinet in zijn Deltaplan Betàtechniek de stelling 'Zonder kenniswerkers geen kenniseconomie' poneren, en acties aankondigen om hier wat aan te doen, en tegelijkertijd in het onderwijs een tegengestelde koers uitzetten,' vragen zij zich af.

Kernvraag in de discussie is hoe leerlingen havo-vwo er toe kunnen worden geprikkeld om voor een bètaprofiel (vakkenpakket) te kiezen en hen dan zodanig boeien dat ze vervolgens in het hoger onderwijs ook de bètatechnische kant opgaan. De organisaties zien de oplossing niet in het aanbieden van bètaprofielen met een lager bètagehalte. 'Daar komen de door de minister voorgestelde keuzemogelijkheden in feite op neer,' zeggen ze.

De minister wil weliswaar wél 4 vakken in de bètaprofielen verplicht stellen. Dat is winst omdat zij daarmee ruimte schept voor een breed en samenhangend vakkenpakket. Echter zo wordt het niet benut. De ruimte voor het 4e vak wordt keuzeruimte. Daarbij laat ze de mogelijkheid open dat als 4e vak ook gekozen kan worden voor aardrijkskunde of lichamelijke oefening. 'Onbegrijpelijk', zeggen de organisaties.

De ondertekenaars van de brief willen niet alleen dat alle vier de vakken in het verplichte deel van de bètaprofielen daadwerkelijk bètavakken zijn en onderling samenhangend. De vakken moeten ook worden geactualiseerd en vernieuwd, om méér leerlingen te interesseren. Het voorstel van de minister om voor de vernieuwing van de bètaprofielen een commissie aan het werk te zetten is dan ook een goede zaak. Het bètaonderwijs inhoudelijk vernieuwen en aantrekkelijker maken zien de ondertekenaars als beste middel om de doelstelling van het kabinet om in 2010 15 procent méér leerlingen met een diploma uit bètatechnische richtingen te hebben, naderbij te brengen.

Deze vernieuwing hoeft niet van nul af te beginnen. Het bedrijfsleven zelf heeft zijn project Jet-Net, waarin inmiddels met 50 scholen intensief wordt samengewerkt om het bètaonderwijs aantrekkelijker te maken. Ook in het onderwijs zijn er al diverse projecten op dat terrein, zoals Techniek 15+ en wiskunde thema's verbonden met kunst, natuur, bouwtechniek etc. Deze projecten kunnen bouwstenen opleveren voor de noodzakelijke vernieuwing. Een geheel nieuw bètavak met grote uitstraling naar potentiële leerlingen zien de ondertekenaars als haalbaar resultaat, in te voeren in 2007.

De brief is ondertekend door:

Mr. J.H. Schraven, Voorzitter Vereniging VNO-NCW Prof.dr. W.J.M. Levelt, President KNAW
Prof.dr. P. Nijkamp, Voorzitter NWO
Ir. J.C. Huis in 't Veld, Voorzitter Raad van Bestuur TNO Mr. E.M. d'Hondt, Voorzitter VSNU
Ir. B. van Nederveen, President KIVI
Ing. Th.A. Ringers Eur Ing., Voorzitter NIRIA
Prof. Dr. M.C.E. van Dam-Mieras, Voorzitter KNCV, Voorzitter Bètafederatie
Prof. Dr. Ir. H.E.A. van den Akker, Voorzitter NNV, Voorzitter NPN Ir. F.L. Gravenberch, Voorzitter NVON
Drs. M.P. Kollenveld, Voorzitter NVVW
Prof. Dr. E.J.N. Looijenga, Voorzitter Koninklijk Wiskundig Genootschap
Drs. A.J. van der Meij, Initiatiefnemer Boze Bèta's.


---


----