Provincie Noord-Holland

Amsterdam 'Tourist' ook naar Noord-Holland
Dames en heren,

Welkom.

Ik ben blij met deze gezamenlijke stand Noord-Holland, waar we samen onze mooie provincie promoten. En met we bedoel ik: Toerisme Noord-Holland en de regio-VVVs.

Jammer dat de IJmondregio zich een beetje gemangeld voelt tussen twee regio-VVVs. Het is goed dat Heemskerk en Beverwijk/Wijk aan Zee nu ook hun andere, hun toeristische gezicht laat zien. Maar ik denk dat het voor de toekomst raadzaam is als de promotie van de IJmond samen met de regio-VVVs wordt besproken.

Die regio-VVVs staan onder grote druk om beter uit te komen met hun budgetten. Ik vind het dus verheugend dat er dit jaar initiatieven zullen worden uitgewerkt die moeten leiden tot meer en betere samenwerking.

Dank voor de beide cadeautjes die ik net heb mogen ontvangen: de nieuwe brochure van de Sitra (over industrieel toerisme) en het rapport Amsterdam Plus (door het Amsterdam Tourist Board).

De Stichting Industrieel Toerisme Regio Amsterdam wil stimuleren dat mensen een kijkje nemen achter de schermen van gerenommeerde bedrijven. Industrieel toerisme is een nog betrekkelijk nieuwe manier om bezoekers te trekken. De activiteiten van Sitra sluiten uitstekend aan bij wat de provincie Noord-Holland wil. Wij hebben dat opgeschreven in onze Agenda Recreatie en Toerisme. Wij willen onze cultuurhistorie toegankelijk maken en tegelijk de regionale economie stimuleren. Een mooi voorbeeld is de Industrieel Erfgoedroute Noordzeekanaalgebied die we willen ontwikkelen.

Activiteiten die goed aansluiten bij het Amsterdam Plusverhaal. Het is des te meer nodig om ernst te maken met Amsterdam Plus, omdat het toeristische klimaat in 2003 matig was en ook de vooruitzichten voor dit jaar niet florissant zijn. Er kwamen het afgelopen jaar minder toeristen naar Noord-Holland en ook het aantal museumbezoekers liep terug. Hoog tijd dus voor een antwoord. Met Amsterdam Plus wil de provincie op de ontstane situatie inspelen.

Amsterdam Plus is wat je noemt een groot verhaal. Als je de grenzen ruim trekt, beslaat het bijna heel Noord- en Zuid-Holland en een deel van Utrecht. Het rapport trekt de grenzen voor de Europese markten in het noorden bij Edam, Volendam en Marken, in het zuiden bij de Keukenhof, in het oosten bij Almere, en in het westen bij de kust. Om u een idee te geven.

Op 22 januari hoop ik tijdens mijn werkbezoek Amsterdam Plus een nog completer beeld van de mogelijkheden te krijgen.

Het rapport geeft adviezen voor promotie en marketing van Amsterdam Plus en voor verbetering van het toeristisch product. Daar ben ik blij mee.

Uit dit rapport blijkt dat er volop mogelijkheden zijn om de toerist de provincie in te trekken.

Prima, want voor bezoekers moet een dagje Noord-Holland in de komende jaren steeds meer een onderdeel worden van de stedentrip Amsterdam. Als dat gebeurt, kan dat leiden tot 6 miljoen euro extra bestedingen in Noord-Holland door buitenlandse toeristen en tot 80 extra arbeidsplaatsen.

Amsterdam Plus verkopen als hoofdbestemming van een stedentrip dat is dus de opgave. Het Amsterdam Plusverhaal als onderdeel van de Noord-Holland-promotie.

Richt je met Amsterdam Plus voor de intercontinentale markten op Noord-Amerika, Japan en China. Want het rapport zegt dat van die markten het meeste rendement kan worden verwacht qua bezoekers en bestedingen.

Er is veel potentie. We moeten onze kwaliteiten alleen nog en beetje beter verkopen. Meer gebruik maken dus van de aantrekkingskracht van Amsterdam. We blijven ons richten op de traditioneel sterke markten, maar we zouden de accenten een klein beetje moeten verleggen naar nieuwe markten. En hier en daar moeten we het aanbod versterken en aan elkaar koppelen. ( zie volgende pagina)

Zoals gezegd: de grenzen van Amsterdam Plus houden niet op bij Noord-Holland. Dat betekent dat ook de samenwerking van Toerisme Noord-Holland met andere partijen zich niet beperkt tot alleen onze provincie. Er is meer samenwerking nodig, en dat juich ik toe.

Om Amsterdam Plus te kunnen promoten in de nieuwe markten (zoals bijvoorbeeld Scandinavië), is aansluiting van promotionele partners gewenst. Partners met aanvullende producten. Gelukkig zijn er voldoende potentiële partners voor gezamenlijke promotie. Bijvoorbeeld: de Gouden Cirkel, het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme, en de Keukenhof.

Het aanbod aan musea en attracties in Noord-Holland is qua kwaliteit en hoeveelheid op peil. Maar er is nog winst te behalen. Het advies in het rapport is om op korte termijn de promotie door toeristische aanbieders te versterken en om het excursieaanbod te vernieuwen.

Het doet me deugd dat het rapport afsluit met een activiteitenprogramma. Dat sluit aan bij mijn wens om vooral uit te voeren, om dingen te doen.

Daar komt bij dat de plannen in het rapport stroken met onze Agenda Recreatie en Toerisme. U zult dus begrijpen dat ik de door ATB gevraagde bijdrage met een positief advies zal voorleggen aan GS.

Ik wens de standwerkers van de regio-VVVs en van Toerisme Noord-Holland de komende dagen, maar ook natuurlijk daarna, alle succes bij de promotie van Noord-Holland, én bij de verkoop van de regio als onderdeel van een stedentrip naar Amsterdam. 13 januari 2004