LEI

persbericht / nr. 1755

13-januari-2004

Grotere medeverantwoordelijkheid voor natuur door meer betrokkenheid en zeggenschap

Is natuur een domein voor ecologen of voor iedere Nederlander? En over welke natuur hebben we het dan? De overheid wil burgers meer bij de natuur betrekken, maar dat is geen gemakkelijke opgave. Passieve betrokkenheid is mooi, actieve betrokkenheid stuit op allerlei weerstanden, zowel bij burgers als bij natuurbeheerders. Zestien onderzoekers en beleidsexperts met uiteenlopende achtergronden gaven hun visie op de knelpunten en perspectieven voor een op medeverantwoordelijkheid gebaseerde natuur. De visies zijn verzameld in de essaybundel Medeverantwoordelijkheid voor natuur, die werd samengesteld in opdracht van de Directie Natuur van het ministerie van LNV. De redactie berustte bij het LEI, onderdeel van Wageningen UR.

De overheid streeft naar een verdere vermaatschappelijking van de natuur. Dat betekent aan de ene kant dat natuur meer wordt afgestemd op de behoeften van de mensen, maar aan de andere kant dat van burgers wordt gevraagd om actief medeverantwoordelijkheid te dragen. Dat kan betekenen dat zij bepaalde dingen doen of nalaten in het belang van de natuur, maar ook dat zij financieel bijdragen aan de instandhouding ervan. Een grotere medeverantwoordelijkheid kan niet zonder een zekere medezeggenschap. De vermaatschappelijking van de natuur stuit dan ook op weerstanden bij zowel de klassieke natuurbeheerders als bij de burgers die het aangaat. Waar ligt het evenwicht tussen de wensen van ecologen en natuurconsumenten? Welke mechanismen zouden burgers/consumenten er toe kunnen brengen meer geld en aandacht te besteden aan de door hen gewenste (en tot nu toe vaak gratis genoten) natuur?

De bestuurskundigen, filosofen, sociologen, ruimtelijke ordenaars en communicatiedeskundigen die bijdroegen aan deze bundel komen niet alleen met verheven gedachten maar ook met praktische voorstellen. Bijvoorbeeld een tweesporenbeleid voor enerzijds natuur die onder internationale beschermingsregels valt en anderzijds natuur die meer op de emoties en behoeften van burgers en consumenten is gericht. Natuur kan extra toegevoegde waarde betekenen voor producten of diensten die nu al worden vermarkt. Daarbij moet dan het collectieve goed 'natuur' via nieuwe spelregels worden gekoppeld aan de betaling voor individueel genot. Voorbeelden zijn de ontwikkeling van groene keurmerken en het gebruik van goede groene praktijken en groene diensten. Zelfs een groene dienstplicht voor burgers wordt als optie naar voren geschoven. Door het privatiseren of particulariseren van natuur zien mensen eerder de effecten van bijdragen van zichzelf en anderen, en wordt natuur minder een door ecologen gedefinieerde 'ver-van-mijn-bed-show', waar consumenten nauwelijks toegang toe hebben. Dat betekent wel dat de overheid anders moet gaan werken, op een manier die meer ruimte biedt voor het honoreren van lokale wensen, angsten en onzekerheden.

Medeverantwoordelijkheid voor natuur is uitgegeven door Wageningen Academic Publishers
(ISBN 9076998108). U vindt de inhoudsopgave en inleiding op www.WageningenAcademic.com/natuur, www.WageningenAcademic.com/natuur.

Leo Douw
persvoorlichter LEI (Wageningen UR)
Postbus 29703 2502 LS Den Haag
tel 070 - 335 83 38
fax 070 - 335 82 08
leo.douw@wur.nl
www.lei.nl