Gemeente Eindhoven

Persbericht: 13 januari 2004, no. 10

Tweesporenbeleid

Graffiti: aanpakken of aanzien?

Het college van burgemeester en wethouders heeft de beleidsnota Graffiti: aanpakken of aanzien vastgesteld. In tegenstelling tot veel andere gemeenten kiest Eindhoven hiermee voor een tweesporenbeleid: niet alleen overlast aanpakken, maar ook de culturele waarde en de bijbehorende jongerencultuur erkennen en een plek geven in de stad.

Overlast of culturele uiting
Beleid op het gebied van graffiti richt zich vrijwel altijd en overal op antigraffiti. De illegale sfeer die om graffiti heen hangt lijkt dit automatisch met zich mee te brengen. Verschillende vormen van graffiti worden zo echter over één kam geschoren en de culturele waarde die bepaalde vormen van graffiti hebben wordt hiermee ontkend.

In de nota Graffiti: aanpakken of aanzien wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende vormen van graffiti. De betekenis van het fenomeen en de subcultuur in relatie tot de functie van de stad als smeltkroes van verschillende culturele activiteiten hebben bij de totstandkoming van de nota een belangrijke rol gespeeld.

Het nieuwe graffitibeleid zet in op accepteren als onderdeel van de sociale en culturele geschiedenis van de stad op één of een aantal vastgestelde locaties en aanpakken op alle andere plekken.

Accepteren en reguleren
Het Insulindeplein (de Berenkuil) is al enkele jaren het bewijs dat graffiti ook heel smaakmakend kan zijn. De ervaringen op deze plek bewijzen dat er een duidelijk verschil bestaat tussen de graffiticultuur en daadwerkelijke overlast door wat ook onder het verzamelbegrip graffiti wordt verstaan. De subcultuur bewijst hier zelf zeer goed in staat te zijn dit verschil te onderkennen en waakt zelf voor de kwaliteit van het werk op deze locatie.

Het college heeft daarom besloten om te laten onderzoeken hoe de inrichting van de Berenkuil zo kan worden aangepast dat deze plek als graffitigalerie kan worden bestempeld. Ook wordt onderzoek voorgesteld naar de noodzaak en mogelijkheid voor andere locaties.

Aanpakken
Een goede aanpak van de echte overlast is daarnaast hard nodig. Het gericht opsporen van daders en het verhalen van de schade is daarbij het meest gewenste resultaat, maar blijkt in de praktijk van andere gemeenten niet altijd tot de gewenste resultaten te leiden hoewel dit veel energie, capaciteit en geld kost.

Periodieke, snelle verwijdering (lik op stuk) werkt aantoonbaar ontmoedigend. De gemeente wil daarom in overleg treden met partijen die eigenaar zijn van een groot aantal objecten in de openbare ruimte die vaak beklad worden. Doel hiervan is uiteindelijk te komen tot een convenant waarin de wijze en de financiering van aanpak van graffiti op deze objecten in de openbare ruimte geregeld worden. Ook wordt onderzocht in hoeverre particulieren in het bezit van graffitigevoelige objecten en/of gevels kunnen worden aangespoord hun bezit te ontdoen van graffiti en plakwerk. Op deze wijze wordt, conform Samen stad de bestuurlijke visie 2002-2006, de verantwoordelijkheid gedragen door zowel overheid, bedrijfsleven als particulieren.

Het college stelt een budget van 15.000 euro beschikbaar voor een zogenaamde nulbeurt in de binnenstad en een structureel budget van
10.000 euro voor het graffitivrij houden van de binnenstad. De georganiseerde middenstand heeft toegezegd de andere helft van het benodigde structurele budget beschikbaar te stellen.

Daarnaast gaat de gemeente Eindhoven locaties aanwijzen buiten de binnenstad waar proefprojecten worden gestart om inzicht te krijgen in de aanpak en kosten van een lik op stuk aanpak. Hiervoor wordt eveneens 10.000 euro beschikbaar gesteld.

© 2004 Gemeente Eindhoven