Persbericht: 13 januari 2004, no. 10
Tweesporenbeleid
Graffiti: aanpakken of aanzien?
Het college van burgemeester en wethouders heeft de beleidsnota
Graffiti: aanpakken of aanzien vastgesteld. In tegenstelling tot veel
andere gemeenten kiest Eindhoven hiermee voor een tweesporenbeleid:
niet alleen overlast aanpakken, maar ook de culturele waarde en de
bijbehorende jongerencultuur erkennen en een plek geven in de stad.
Overlast of culturele uiting
Beleid op het gebied van graffiti richt zich vrijwel altijd en overal
op antigraffiti. De illegale sfeer die om graffiti heen hangt lijkt
dit automatisch met zich mee te brengen. Verschillende vormen van
graffiti worden zo echter over één kam geschoren en de culturele
waarde die bepaalde vormen van graffiti hebben wordt hiermee ontkend.
In de nota Graffiti: aanpakken of aanzien wordt onderscheid gemaakt
tussen de verschillende vormen van graffiti. De betekenis van het
fenomeen en de subcultuur in relatie tot de functie van de stad als
smeltkroes van verschillende culturele activiteiten hebben bij de
totstandkoming van de nota een belangrijke rol gespeeld.
Het nieuwe graffitibeleid zet in op accepteren als onderdeel van de
sociale en culturele geschiedenis van de stad op één of een aantal
vastgestelde locaties en aanpakken op alle andere plekken.
Accepteren en reguleren
Het Insulindeplein (de Berenkuil) is al enkele jaren het bewijs dat
graffiti ook heel smaakmakend kan zijn. De ervaringen op deze plek
bewijzen dat er een duidelijk verschil bestaat tussen de
graffiticultuur en daadwerkelijke overlast door wat ook onder het
verzamelbegrip graffiti wordt verstaan. De subcultuur bewijst hier
zelf zeer goed in staat te zijn dit verschil te onderkennen en waakt
zelf voor de kwaliteit van het werk op deze locatie.
Het college heeft daarom besloten om te laten onderzoeken hoe de
inrichting van de Berenkuil zo kan worden aangepast dat deze plek als
graffitigalerie kan worden bestempeld. Ook wordt onderzoek voorgesteld
naar de noodzaak en mogelijkheid voor andere locaties.
Aanpakken
Een goede aanpak van de echte overlast is daarnaast hard nodig. Het
gericht opsporen van daders en het verhalen van de schade is daarbij
het meest gewenste resultaat, maar blijkt in de praktijk van andere
gemeenten niet altijd tot de gewenste resultaten te leiden hoewel dit
veel energie, capaciteit en geld kost.
Periodieke, snelle verwijdering (lik op stuk) werkt aantoonbaar
ontmoedigend. De gemeente wil daarom in overleg treden met partijen
die eigenaar zijn van een groot aantal objecten in de openbare ruimte
die vaak beklad worden. Doel hiervan is uiteindelijk te komen tot een
convenant waarin de wijze en de financiering van aanpak van graffiti
op deze objecten in de openbare ruimte geregeld worden. Ook wordt
onderzocht in hoeverre particulieren in het bezit van
graffitigevoelige objecten en/of gevels kunnen worden aangespoord hun
bezit te ontdoen van graffiti en plakwerk. Op deze wijze wordt,
conform Samen stad de bestuurlijke visie 2002-2006, de
verantwoordelijkheid gedragen door zowel overheid, bedrijfsleven als
particulieren.
Het college stelt een budget van 15.000 euro beschikbaar voor een
zogenaamde nulbeurt in de binnenstad en een structureel budget van
10.000 euro voor het graffitivrij houden van de binnenstad. De
georganiseerde middenstand heeft toegezegd de andere helft van het
benodigde structurele budget beschikbaar te stellen.
Daarnaast gaat de gemeente Eindhoven locaties aanwijzen buiten de
binnenstad waar proefprojecten worden gestart om inzicht te krijgen in
de aanpak en kosten van een lik op stuk aanpak. Hiervoor wordt
eveneens 10.000 euro beschikbaar gesteld.
© 2004 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven