Datum laatste wijziging: 13 januari 2004
De Raad heeft zijn advies over de verdeelsystematiek voor het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV-II) uitgebracht. De
Raad is van mening dat er aanleiding is de actualisering van de
verdeelsleutel niet te beperken tot een louter technische aanpassing
van de dynamiek maar deze ook te toetsen aan de nieuwe
outputdoelstellingen. Door het oordeel over de verdeling te baseren op
alleen de uitkomsten wordt de discussie vertroebeld. De Raad is van
oordeel dat er aanleiding is de voorgestelde sleutel op onderdelen
enigszins aan te passen. De Raad betreurt het dat voor de module
herstructurering geen nieuwe behoefteraming is opgesteld. Hij is van
mening dat door alleen gebruik te maken van de maatstaf lage inkomens,
de verdeelsleutel onvoldoende aansluit bij de aard van de problemen
van stadsvernieuwing en herstructurering in de oude wijken waarin de
eenzijdige bevolkingssamenstelling een probleem vormt. Hij pleit er
daarom voor om naast de maatstaf lage inkomens ook de maatstaf
minderheden te gebruiken. Op grond van inhoudelijke en technische
overwegingen pleit de Raad ervoor bij het bepalen van het
investeringspotentieel uit te gaan van de WOZ-waarden van onroerend
goed in plaats van verkoopprijzen van het Kadaster. WOZ-waarden worden
al gebruikt bij de verdeling van het gemeentefonds bovendien heeft
deze maatstaf betrekking op zowel huur- als koopwoningen. Verder geeft
de Raad de Minister van VROM in overweging een drempel in te voeren
die er in voorziet dat gemeenten met een zeer klein aandeel in de
sleutel niet meettellen bij de bepaling van het provinciale budget
voor de niet-rechtstreekse gemeenten. Het advies hier te downloaden.
Ook het advies over de verdeelsleutel voor de economische pijler van
het GSB is afgerond. De inhoudelijke samenhang tussen de
outputdoelstellingen en de verdeelsleutel is zwak. Het ontbreekt
hierbij aan een geobjectiveerd beeld waaruit die economische potenties
dan wel achterstanden blijken of een inzicht in de te honoreren
economische prioriteiten. Het gevaar bestaat zo dat wat nu niet in de
verdeling tot uitdrukking komt alsnog achteraf op subjectieve wijze
bij de beoordeling van de lokale prioriteiten van de Meerjarige
OntwikkelingsPlannen (MOP's) tot uitdrukking gebracht zal worden. De
Raad is van mening dat de oude correctiefactor voor de vier grote
steden (G4) onvoldoende aansluiting vindt bij het verschil in de
economische dynamiek tussen die steden. De uitkomst van het
verdeelmodel is, uitgedrukt in euro's per inwoner, voor de meeste
gsb-gemeenten (buiten de grote vier) weinig discriminerend. Zover er
wel relatief grote verschillen in de uitkomsten te zien zijn, vinden
die geen enkele ondersteuning in aanvullende geraadpleegde bronnen. De
herkenbaarheid van de uitkomsten als ook de onderbouwing daarvan is
daarmee in de optiek van de Raad twijfelachtig. Met een relatief
ingewikkelde verdeelsleutel ontstaat een verdeling die globaal ook via
een verdeling per inwoner of bedrijfsvestiging had kunnen worden
bereikt, zonder dat aangeven kan worden waarom die verdeling slechter
zou zijn dan de nu voorgestelde verdeelsleutel. De Raad adviseert dan
ook een verdeling op basis van het aantal bedrijfsvestigingen of
inwoners. Het advies is hier te downloaden.
Inmiddels heeft de Raad ook een adviesaanvraag ontvangen over de
verdeling van de gelden voor de BDU Sociaal, Veiligheid en Inburgering
ontvangen. Het advies zal binnenkort op deze site verschijnen
Bovengenoemde adviezen hangen samen met het eerder door de Raad
uitgebrachte advies over de financieringssystematiek GSB III. Het
voorstel uit de adviesaanvraag was aanleiding tot een positief
kritisch advies van de Raad. In de voorstellen zijn verschillende
elementen uit het advies dat de Raad destijds samen met de Rob
aangaande het GSB-beleid heeft uitgebracht, verwerkt. De Raad vindt
het een positieve ontwikkeling dat meer maatwerk mogelijk is. De Raad
is echter wel kritisch op een aantal punten. De Raad plaatst kritische
kanttekeningen bij de mogelijkheden om te komen tot goed afgebakende
en meetbare prestaties waarop gemeenten daadwerkelijk afgerekend
kunnen worden. Het gevaar is dat het systeem leidt tot grotere
bureaucratische lasten bij het vaststellen, meten en beoordelen van
prestaties. Daarnaast had de Raad graag de minister voor BVK als enige
aanspreekpunt voor de steden gezien. Het advies is hier te downloaden.
De Raad heeft zich uitgesproken voor een actieve betrokkenheid bij de
gevolgen van de modernisering van de AWBZ. De Raad is van mening dat
de (financiële) gevolgen voor de gemeenten zeer verreikend kunnen
zijn. In het voorjaar komt de Raad hier op terug.
De conceptbrief naar aanleiding van de OZB-plannen van het Kabinet is
besproken. De Raad vindt het belangrijk dat de decentrale overheden
een eigen belasting gebied houden. Rekening houdend met het tijdstip
van de behandeling in de Tweede Kamer van de brief over de
OZB-plannen, zal de Raad zijn spontane advies uitbrengen.
Recent verschenen adviezen:
- Advies Periodiek Onderhouds Rapport (POR) 2004
- Advies verdeelmodel voor de exploitatie van het openbaar vervoer
- Wet werk en Bijstand
- Monitoring en evaluatie jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar
- Financiële gevolgen gemeentelijke herindeling
- Terugvorderen artikel 12-steun Geldermalsen
- Advies artikel 12 Boskoop
---
Raad voor het openbaar bestuur