Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 13 januari 2004

De Raad heeft zijn advies over de verdeelsystematiek voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV-II) uitgebracht. De Raad is van mening dat er aanleiding is de actualisering van de verdeelsleutel niet te beperken tot een louter technische aanpassing van de dynamiek maar deze ook te toetsen aan de nieuwe outputdoelstellingen. Door het oordeel over de verdeling te baseren op alleen de uitkomsten wordt de discussie vertroebeld. De Raad is van oordeel dat er aanleiding is de voorgestelde sleutel op onderdelen enigszins aan te passen. De Raad betreurt het dat voor de module herstructurering geen nieuwe behoefteraming is opgesteld. Hij is van mening dat door alleen gebruik te maken van de maatstaf lage inkomens, de verdeelsleutel onvoldoende aansluit bij de aard van de problemen van stadsvernieuwing en herstructurering in de oude wijken waarin de eenzijdige bevolkingssamenstelling een probleem vormt. Hij pleit er daarom voor om naast de maatstaf lage inkomens ook de maatstaf minderheden te gebruiken. Op grond van inhoudelijke en technische overwegingen pleit de Raad ervoor bij het bepalen van het investeringspotentieel uit te gaan van de WOZ-waarden van onroerend goed in plaats van verkoopprijzen van het Kadaster. WOZ-waarden worden al gebruikt bij de verdeling van het gemeentefonds bovendien heeft deze maatstaf betrekking op zowel huur- als koopwoningen. Verder geeft de Raad de Minister van VROM in overweging een drempel in te voeren die er in voorziet dat gemeenten met een zeer klein aandeel in de sleutel niet meettellen bij de bepaling van het provinciale budget voor de niet-rechtstreekse gemeenten. Het advies hier te downloaden.

Ook het advies over de verdeelsleutel voor de economische pijler van het GSB is afgerond. De inhoudelijke samenhang tussen de outputdoelstellingen en de verdeelsleutel is zwak. Het ontbreekt hierbij aan een geobjectiveerd beeld waaruit die economische potenties dan wel achterstanden blijken of een inzicht in de te honoreren economische prioriteiten. Het gevaar bestaat zo dat wat nu niet in de verdeling tot uitdrukking komt alsnog achteraf op subjectieve wijze bij de beoordeling van de lokale prioriteiten van de Meerjarige OntwikkelingsPlannen (MOP's) tot uitdrukking gebracht zal worden. De Raad is van mening dat de oude correctiefactor voor de vier grote steden (G4) onvoldoende aansluiting vindt bij het verschil in de economische dynamiek tussen die steden. De uitkomst van het verdeelmodel is, uitgedrukt in euro's per inwoner, voor de meeste gsb-gemeenten (buiten de grote vier) weinig discriminerend. Zover er wel relatief grote verschillen in de uitkomsten te zien zijn, vinden die geen enkele ondersteuning in aanvullende geraadpleegde bronnen. De herkenbaarheid van de uitkomsten als ook de onderbouwing daarvan is daarmee in de optiek van de Raad twijfelachtig. Met een relatief ingewikkelde verdeelsleutel ontstaat een verdeling die globaal ook via een verdeling per inwoner of bedrijfsvestiging had kunnen worden bereikt, zonder dat aangeven kan worden waarom die verdeling slechter zou zijn dan de nu voorgestelde verdeelsleutel. De Raad adviseert dan ook een verdeling op basis van het aantal bedrijfsvestigingen of inwoners. Het advies is hier te downloaden.

Inmiddels heeft de Raad ook een adviesaanvraag ontvangen over de verdeling van de gelden voor de BDU Sociaal, Veiligheid en Inburgering ontvangen. Het advies zal binnenkort op deze site verschijnen

Bovengenoemde adviezen hangen samen met het eerder door de Raad uitgebrachte advies over de financieringssystematiek GSB III. Het voorstel uit de adviesaanvraag was aanleiding tot een positief kritisch advies van de Raad. In de voorstellen zijn verschillende elementen uit het advies dat de Raad destijds samen met de Rob aangaande het GSB-beleid heeft uitgebracht, verwerkt. De Raad vindt het een positieve ontwikkeling dat meer maatwerk mogelijk is. De Raad is echter wel kritisch op een aantal punten. De Raad plaatst kritische kanttekeningen bij de mogelijkheden om te komen tot goed afgebakende en meetbare prestaties waarop gemeenten daadwerkelijk afgerekend kunnen worden. Het gevaar is dat het systeem leidt tot grotere bureaucratische lasten bij het vaststellen, meten en beoordelen van prestaties. Daarnaast had de Raad graag de minister voor BVK als enige aanspreekpunt voor de steden gezien. Het advies is hier te downloaden.

De Raad heeft zich uitgesproken voor een actieve betrokkenheid bij de gevolgen van de modernisering van de AWBZ. De Raad is van mening dat de (financiële) gevolgen voor de gemeenten zeer verreikend kunnen zijn. In het voorjaar komt de Raad hier op terug.

De conceptbrief naar aanleiding van de OZB-plannen van het Kabinet is besproken. De Raad vindt het belangrijk dat de decentrale overheden een eigen belasting gebied houden. Rekening houdend met het tijdstip van de behandeling in de Tweede Kamer van de brief over de OZB-plannen, zal de Raad zijn spontane advies uitbrengen.

Recent verschenen adviezen:


- Advies Periodiek Onderhouds Rapport (POR) 2004
- Advies verdeelmodel voor de exploitatie van het openbaar vervoer
- Wet werk en Bijstand

- Monitoring en evaluatie jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar
- Financiële gevolgen gemeentelijke herindeling
- Terugvorderen artikel 12-steun Geldermalsen
- Advies artikel 12 Boskoop


---