PERSBERICHT - 2004-01-06
Uitreiking ToerNed Attractie-Award op vakdag Vakantiebeurs
ToerNed is een federatie waar een 50 tal Nederlandse
dagrecreatiebedrijven bij zijn aangesloten. ToerNed kent onder andere
attractieparken, musea, binnenspeeltuinen, rondvaartbedrijven en
organisatoren van buitenactiviteiten als leden. ToerNed heeft als doel
de bekendheid van haar leden onder het Nederlands publiek te vergroten
en fungeert als platform voor kennisuitwisseling. De federatie is in
1970 opgericht.
Op 13 januari 2004 zal ToerNed voor de derde keer de ToerNed Attractie
Award uitreiken aan een organisatie die het afgelopen jaar door een
vakjury is beoordeeld als "beste" attractie van Nederland.
Doel van deze Award is het goede kwaliteitsniveau van de Nederlandse
attracties te onderstrepen en tevens een extra impuls te geven aan de
kwaliteit en attractiviteit van de Nederlandse dagrecreatiebedrijven.
De jury, onder voorzitterschap van drs. Jean Janssen, secretaris van
het bestuur van ToerNed, Reinout van Assendelft de Koning van het
gelijknamige bureau, Gre Beekers van ZKA, Ben van Gool van Impact en
Bert van der Stoep, voorzitter van ToerNed, heeft bij het vaststellen
van de genomineerden op de volgende aspecten gelet:
- Originaliteit en aantrekkelijkheid van de attractie
- Vernieuwende aspecten in het productconcept (produktontwikkeling)
- Wijze van promotie, publieksbenadering
- Algeheel kwaliteitsniveau van de exploitatie
Heineken Experience uit Amsterdam en Het Land van Ooit uit Drunen
wonnen de Award eerder.
Genomineerden voor de Award 2003 zijn:
- Snowworld, Landgraaf
- Linnaeushof, Bennebroek
- Ouwehands Dierenpark, Rhenen
- Aviodrome, Lelystad
De Award winnaar wordt op 13 januari 2004 om 12.00 uur bekend gemaakt
tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht, direct na de TRN
presentatie op het Pannenkoekenplein in het "Lekker weg in eigen
land"-paviljoen (hal 8 Jaarbeurscomplex).
De prijs bestaat onder meer uit een kunstwerk van de Maastrichtse
beeldend kunstenaar Ton Freens. De bronzen plaquette geldt als
wisselprijs.
---
----------
Samenvatting Juryrapport ToerNed Award 2003
Snowworld, Landgraaf
De wijze waarop Snowworld Landgraaf zich de afgelopen jaren heeft
ontwikkeld verdient respect. In een sterk competitieve markt is een
product neergezet dat in Nederland geen gelijke kent en wellicht uniek
is voor Europa.. De marketing van de attractie is op zijn minst
opvallend te noemen. Niemand had verwacht dat in Nederland ooit een
worldcupwedstrijd Snowbord gehouden zou worden. Snowworld Landgraaf
haalde dit evenement naar Nederland. Het is gelukt de bezoeker,
ondanks de enorme grootte van het complex op iedere plaats een
wintersportgevoel te geven. Thematisering is efficiënt doorgevoerd,
het personeel is vriendelijk en behulpzaam. Dit alles staat garant
voor enkele uren onvervalst wintersportplezier.
Opmerkelijk is bovendien de creatieve wijze van financiering van de
uitbreiding die in 2004 is opgeleverd. Hiervoor zijn aandelen
uitgegeven. Deze emissie was in korte tijd overtekend. Met al deze
aspecten verdient Snowworld Landgraaf van harte de nominatie voor de
ToerNed Attractie Award 2003.
Linaeushof, Bennebroek
De Linnaeushof in Bennebroek staat al jaren garant voor ouderwets
kinderplezier. Vanaf 1963 is Linnaeushof uitgegroeid tot de grootste
en meest complete speeltuin van Europa. De speeltuin wordt met veel
creativiteit en liefde voor het vak geleid, nu al in de derde
generatie. De afgelopen jaren zijn steeds nieuwe elementen in de
speeltuin ingebracht waarvan de bijvoorbeeld recent gerealiseerde
waterspeeltuin door de jury als zeer creatief werd beoordeeld. Door
deze toevoeging is Linnaeushof ook een aantrekkelijke bestemming op
hete dagen. Een verdere opmerking gaf de jury over de veiligheid van
de speeltuin, een onderwerp waar de directie bijzonder consciëntieus
mee bezig is en in Nederland een voortrekkersrol in vervult. Het ruim
40 jarig bestaan van Linnaeushof en de enorme aantallen (tevreden)
bezoekers tonen aan dat zelfs een als relatief eenvoudig geziene
attractie als een speeltuin, door een met ziel gedreven management kan
uitgroeien tot een van de toonaangevende dagrecreatiebedrijven van
Nederland.
Ouwehands Dierenpark, Rhenen
Ouwehands Dierenpark in Rhenen is een middelgrote, ruim 70 jaar oude
dierentuin die de laatste jaren steeds meer van zich doet spreken.
Grote bekendheid heeft Ouwehands ondermeer verkregen door haar
berenbos dat een belangrijke functie heeft gekregen als opvangadres
voor mishandelde beren uit Oost Europa. Ouwehands vervult hiermee een
voorbeeldrol in de steeds belangrijkere functie die dierentuinen nemen
in de bescherming van (bedreigde) diersoorten. Ouwehands heeft er
echter ook gezorgd dat een dierentuinbezoek een leuk dagje uit is voor
de hele familie. De onlangs in Ouwehands geopende overdekte speeltuin
"RavotAapia" is hierin een goede aanvulling op het traditionele
dierentuinaanbod. De speeltuin is avontuurlijk aangelegd, zelfs
educatief en garandeert ook een plezierig verblijf voor ouders. Met de
bovengenoemde elementen en de goede promotie onderscheidt Ouwehands
Dierenpark zich positief in het Nederlandse dagrecreatieaanbod.
Aviodrome, Lelystad
Het Aviodrome in Lelystad is pas enkele maanden open maar heeft haar
nominatie voor de ToerNed Attractie Award welverdiend. Het Nationaal
Luchtvaart Museum Aviodome is dit jaar verhuisd van Schiphol naar
Lelystad. Het betrof echter niet enkel een gewone verhuizing maar een
volledige vernieuwing van haar concept. De collectie wordt momenteel
op een aantrekkelijke, aansprekende en dynamische wijze gepresenteerd.
Buiten het bekijken van de uitgebreide collectie is er voor de
bezoeker nog veel meer te beleven zo is er een grootbeeld filmtheater,
een uitgebreid luchtvaart kenniscentrum en organiseert Aviodrome zelfs
Dinnershows. Terecht spreekt Aviodrome dan ook niet meer van een
luchtvaartmuseum maar van een luchtvaartthemapark. Aviodrome is
hiermee volgens de jury een trendsetter in de Nederlandse
museumwereld.
Aviodrome presteert het bovendien al jaren om haar activiteiten
opvallend in de publiciteit te zetten. Geen gelegenheid wordt hiertoe
onbenut gelaten. Als voorbeeld mag hier de publiciteit rondom de
verwerving van een Lockheed Constellation worden genoemd. Door haar
activiteiten op dit vlak brengt Aviodrome niet enkel zichzelf, maar de
gehele Nederlandse museumwereld (en daarmee de dagrecreatie) positief
onder de aandacht.