PERSBERICHT - 2004-01-06

Uitreiking ToerNed Attractie-Award op vakdag Vakantiebeurs

ToerNed is een federatie waar een 50 tal Nederlandse dagrecreatiebedrijven bij zijn aangesloten. ToerNed kent onder andere attractieparken, musea, binnenspeeltuinen, rondvaartbedrijven en organisatoren van buitenactiviteiten als leden. ToerNed heeft als doel de bekendheid van haar leden onder het Nederlands publiek te vergroten en fungeert als platform voor kennisuitwisseling. De federatie is in 1970 opgericht.

Op 13 januari 2004 zal ToerNed voor de derde keer de ToerNed Attractie Award uitreiken aan een organisatie die het afgelopen jaar door een vakjury is beoordeeld als "beste" attractie van Nederland.

Doel van deze Award is het goede kwaliteitsniveau van de Nederlandse attracties te onderstrepen en tevens een extra impuls te geven aan de kwaliteit en attractiviteit van de Nederlandse dagrecreatiebedrijven.

De jury, onder voorzitterschap van drs. Jean Janssen, secretaris van het bestuur van ToerNed, Reinout van Assendelft de Koning van het gelijknamige bureau, Gre Beekers van ZKA, Ben van Gool van Impact en Bert van der Stoep, voorzitter van ToerNed, heeft bij het vaststellen van de genomineerden op de volgende aspecten gelet:


- Originaliteit en aantrekkelijkheid van de attractie
- Vernieuwende aspecten in het productconcept (produktontwikkeling)
- Wijze van promotie, publieksbenadering

- Algeheel kwaliteitsniveau van de exploitatie

Heineken Experience uit Amsterdam en Het Land van Ooit uit Drunen wonnen de Award eerder.

Genomineerden voor de Award 2003 zijn:


- Snowworld, Landgraaf

- Linnaeushof, Bennebroek

- Ouwehands Dierenpark, Rhenen

- Aviodrome, Lelystad

De Award winnaar wordt op 13 januari 2004 om 12.00 uur bekend gemaakt tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht, direct na de TRN presentatie op het Pannenkoekenplein in het "Lekker weg in eigen land"-paviljoen (hal 8 Jaarbeurscomplex).

De prijs bestaat onder meer uit een kunstwerk van de Maastrichtse beeldend kunstenaar Ton Freens. De bronzen plaquette geldt als wisselprijs.


---

----------

Samenvatting Juryrapport ToerNed Award 2003

Snowworld, Landgraaf
De wijze waarop Snowworld Landgraaf zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld verdient respect. In een sterk competitieve markt is een product neergezet dat in Nederland geen gelijke kent en wellicht uniek is voor Europa.. De marketing van de attractie is op zijn minst opvallend te noemen. Niemand had verwacht dat in Nederland ooit een worldcupwedstrijd Snowbord gehouden zou worden. Snowworld Landgraaf haalde dit evenement naar Nederland. Het is gelukt de bezoeker, ondanks de enorme grootte van het complex op iedere plaats een wintersportgevoel te geven. Thematisering is efficiënt doorgevoerd, het personeel is vriendelijk en behulpzaam. Dit alles staat garant voor enkele uren onvervalst wintersportplezier.

Opmerkelijk is bovendien de creatieve wijze van financiering van de uitbreiding die in 2004 is opgeleverd. Hiervoor zijn aandelen uitgegeven. Deze emissie was in korte tijd overtekend. Met al deze aspecten verdient Snowworld Landgraaf van harte de nominatie voor de ToerNed Attractie Award 2003.

Linaeushof, Bennebroek
De Linnaeushof in Bennebroek staat al jaren garant voor ouderwets kinderplezier. Vanaf 1963 is Linnaeushof uitgegroeid tot de grootste en meest complete speeltuin van Europa. De speeltuin wordt met veel creativiteit en liefde voor het vak geleid, nu al in de derde generatie. De afgelopen jaren zijn steeds nieuwe elementen in de speeltuin ingebracht waarvan de bijvoorbeeld recent gerealiseerde waterspeeltuin door de jury als zeer creatief werd beoordeeld. Door deze toevoeging is Linnaeushof ook een aantrekkelijke bestemming op hete dagen. Een verdere opmerking gaf de jury over de veiligheid van de speeltuin, een onderwerp waar de directie bijzonder consciëntieus mee bezig is en in Nederland een voortrekkersrol in vervult. Het ruim 40 jarig bestaan van Linnaeushof en de enorme aantallen (tevreden) bezoekers tonen aan dat zelfs een als relatief eenvoudig geziene attractie als een speeltuin, door een met ziel gedreven management kan uitgroeien tot een van de toonaangevende dagrecreatiebedrijven van Nederland.

Ouwehands Dierenpark, Rhenen
Ouwehands Dierenpark in Rhenen is een middelgrote, ruim 70 jaar oude dierentuin die de laatste jaren steeds meer van zich doet spreken. Grote bekendheid heeft Ouwehands ondermeer verkregen door haar berenbos dat een belangrijke functie heeft gekregen als opvangadres voor mishandelde beren uit Oost Europa. Ouwehands vervult hiermee een voorbeeldrol in de steeds belangrijkere functie die dierentuinen nemen in de bescherming van (bedreigde) diersoorten. Ouwehands heeft er echter ook gezorgd dat een dierentuinbezoek een leuk dagje uit is voor de hele familie. De onlangs in Ouwehands geopende overdekte speeltuin "RavotAapia" is hierin een goede aanvulling op het traditionele dierentuinaanbod. De speeltuin is avontuurlijk aangelegd, zelfs educatief en garandeert ook een plezierig verblijf voor ouders. Met de bovengenoemde elementen en de goede promotie onderscheidt Ouwehands Dierenpark zich positief in het Nederlandse dagrecreatieaanbod.

Aviodrome, Lelystad
Het Aviodrome in Lelystad is pas enkele maanden open maar heeft haar nominatie voor de ToerNed Attractie Award welverdiend. Het Nationaal Luchtvaart Museum Aviodome is dit jaar verhuisd van Schiphol naar Lelystad. Het betrof echter niet enkel een gewone verhuizing maar een volledige vernieuwing van haar concept. De collectie wordt momenteel op een aantrekkelijke, aansprekende en dynamische wijze gepresenteerd. Buiten het bekijken van de uitgebreide collectie is er voor de bezoeker nog veel meer te beleven zo is er een grootbeeld filmtheater, een uitgebreid luchtvaart kenniscentrum en organiseert Aviodrome zelfs Dinnershows. Terecht spreekt Aviodrome dan ook niet meer van een luchtvaartmuseum maar van een luchtvaartthemapark. Aviodrome is hiermee volgens de jury een trendsetter in de Nederlandse museumwereld.

Aviodrome presteert het bovendien al jaren om haar activiteiten opvallend in de publiciteit te zetten. Geen gelegenheid wordt hiertoe onbenut gelaten. Als voorbeeld mag hier de publiciteit rondom de verwerving van een Lockheed Constellation worden genoemd. Door haar activiteiten op dit vlak brengt Aviodrome niet enkel zichzelf, maar de gehele Nederlandse museumwereld (en daarmee de dagrecreatie) positief onder de aandacht.