Ingezonden persbericht


Intermediair Intermediair brengt hoger opgeleiden en werkgevers op de meest effectieve manier met elkaar in contact. Door de combinatie van het weekblad, de site, het Jaarboek, de Loopbaangids en trainingen genereert Intermediair een hoog bereik onder zowel startende hoger opgeleiden als hoger opgeleiden met werkervaring (al dan niet actief op zoek).
Datum: Haarlem, 13 januari 2004

Enquête weekblad Intermediair:
Door recessie meer tevreden over baas


Mensen kunnen in een recessie meer hebben van hun baas dan in tijden van economische voorspoed. Dat is een van de uitkomsten van de leiderschapsenquête die het weekblad Intermediair dit keer voor de vierde achtereenvolgende keer onder meer dan twintigduizend mensen heeft gehouden.
Werknemers oordeelden over de hele linie opvallend milder over hun baas dan voorgaande jaren. Ze vinden hun managers minder autoritair en betrouwbaarder. Zeventig procent van de bazen komt volgens de medewerkers zijn afspraken na, in 2000 deed nog geen zestig procent dit. Bazen geven betere feedback (55 procent doet dat nu goed, tegen 41 procent in 2000), ze kunnen beter omgaan met kritiek (61 kan dat nu, tegen 48 procent in 2000) en luisteren een stuk beter (72 tegen 59 procent).
Werknemers die niet voor hun baan hoeven te vrezen, oordelen beduidend positiever over hun baas dan medewerkers die een reorganisatie of ontslag boven het hoofd hangt. De eerste groep medewerkers honoreert het functioneren van hun leidinggevende gemiddeld met een 6,7, terwijl de tweede groep een magere 5,7 geeft.
Toch is nog wel veertig procent van de werknemers van mening dat hun baas geen enkel positief effect heeft op het werk. Dat is aanzienlijk, maar toch een stuk gunstiger dan vier jaar geleden, toen meer dan vijftig procent er zo over dacht.

Managers vinden zelf ook dat ze het beter doen, al steekt hun zelfbeeld wel erg positief af bij het oordeel van hun medewerkers. Slechts twee procent van de managers geeft zijn eigen functioneren een vijf of lager. De medewerkers geven 22 procent van de bazen een dikke onvoldoende. Bijna negentig procent van de managers vindt dat ze goed luistert en de afdeling naar behoren vertegenwoordigt. De medewerkers vinden dat dertig procent in beide taken tekortschiet. Bijna tachtig procent van de managers vindt dat hij goede feedback geeft, maar volgens de medewerkers slaagt slechts 55 procent daarin. Complimentjes komen ook niet altijd over. Ruim driekwart van de managers zegt geregeld complimenten uit te delen, maar medewerkers klagen erover dat er bij ruim eenderde van de managers nooit een complimentje af kan.


Voor de redactie: Het volledige artikel staat vanaf 12.00 uur op onze site www.intermediair.nl.
Meer informatie bij de auteur: Chris van de Wetering : 023-5463890 of 0641464294


Intermediair
Postbus 4020
2003 EA Haarlem t (023) 5463890
f (023) 5465530
e info@intermediair.nl