Ingezonden persbericht

Introductie van nieuwe werknemers kan veel effectiever

Promovendus Joost Ardts publiceert boek over introductiebeleid

NIJMEGEN, 20040113 -- "De introductie van nieuwe medewerkers kan effectiever", concludeert Joost Ardts in zijn nieuwe boek Introductiebeleid - Vorm geven aan de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers. "Maar al te vaak zie ik dat organisaties het introductieprogramma niet goed afstemmen op de doelgroep. Ze gebruiken bijvoorbeeld een introductieprogramma van het type 'tell-and-sell', terwijl dit gegeven de nieuwe medewerkers niet past. Bovendien hebben veel bedrijven niet helder wat ze nieuwe medewerkers mee willen geven en bouwen ze het introductiebeleid niet op vanuit de centrale boodschap van het bedrijf. Dat kan vele malen beter", stelt Joost Ardts, onderzoeker en adviseur bij GITP International BV.


Ardts promoveerde onlangs op het onderwerp en heeft zijn proefschrift om- en bijgewerkt tot een handzaam boek waarin adviezen worden aangedragen voor de aanpak en verbetering van de introductie van nieuwe medewerkers. Kort samengevat biedt het boek managers, personeelsadviseurs, opleiders en andere HRM-functionarissen bouwstenen om de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers vorm te geven of te verbeteren.

Achtergrond
Het huidige ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een constante dynamiek: er wordt vaker gewisseld van strategie. Er vinden steeds meer veranderingen plaats op het gebied van techniek en markt en er worden bedrijfsonderdelen opgestart of juist afgestoten. Tegelijkertijd staan werknemers kritischer ten opzichte van hun werk. Dit gaat gepaard met een grotere mobiliteit op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen stellen organisaties voor nieuwe kosten-batendilemma's: investeren we in werving, selectie en introductie van nieuwe werknemers of nemen we het risico dat mensen op de verkeerde plek belanden en de organisatie weer vroegtijdig verlaten?

Goed introductiebeleid is juist nu een must
Tegen deze achtergrond stelt de auteur dat een goed introductiebeleid juist nu een must is. Het geeft de nieuwe medewerker een gevoel van zekerheid. Het bevordert de binding en de identificatie met de organisatie en het waarborgt het aanleren van het normen- en waardenstelsel. Een doordacht introductieprogramma voorkomt vroegtijdig verloop, ziekteverzuim, motivatieproblemen en, in het algemeen, suboptimale werkprestaties. Bij vroegtijdig vertrek komt dit qua kosten neer op ongeveer driekwart van een jaarsalaris. Reden genoeg om aan de introductie van nieuwe werknemers serieus aandacht te besteden. Kortom: een goed begin is het halve werk.

Het boek is te verkrijgen via de boekhandel: Ardts, J.C.A. (2003). Introductiebeleid - Vorm geven aan de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers. Assen: Van Gorcum. ISBN 90 232 3947 4. Prijs ¤ 17,90



Ingezonden persbericht