BedrijfsautoRAI

14-01-2004

Tijdens Parijs-Dakar is elke tweede assistentietruck een MAN

Voor de loodzware rally Parijs-Dakar stellen fabrieksteams van topmerken al jarenlang het volste vertrouwen in MAN. Dit jaar bestaat de helft van de 60 assistentietrucks uit MANs.

Op 1 januari 2004 is de 26ste editie van de rally Parijs-Dakar van start gegaan. Circa 200 motoren, 160 terreinvoertuigen en 60 op alle wielen aangedreven trucks dingen dan mee naar de titel in deze legendarische rally. De tocht voert hen van het Franse Clermont-Ferrand naar de finish in de Senegalese hoofdstad Dakar: een rit van bijna 10.000 kilometer, die voor een groot deel over onverharde wegen door de Noord-Afrikaanse woestijn loopt. Onderweg krijgen de deelnemers logistieke steun van 80 terreinwagens en 60 trucks, waaronder 30 MANs.

Just-in-time
Als er tijdens de klassementsritten technische problemen optreden, zorgen 15 van deze MAN assistentietrucks ervoor dat de benodigde reserveonderdelen en gereedschappen just-in-time aanwezig zijn. Zonder deze voorzorgsmaatregel is deelname aan de klassementsritten zo goed als zinloos. De overige 15 MANs rijden in het konvooi van servicewagens naar de verschillende controleposten langs de route. Al met al vertrouwen motor- en autofabrikanten zoals KTM, Volkswagen, BMW, Mitsubishi, Toyota en Hyundai op de kwaliteiten van deze 30 MANs. Achter het stuur van de Touareg, X5, Pajero, LandCruiser of Terracan terreinwagens is een illustere groep deelnemers te vinden, samengesteld uit professionals en amateurs uit de racesport, maar ook uit leden van het Europarlement en een aantal ambachtslieden. Daaronder zijn Jutta Kleinschmidt, boegbeeld van de lange-afstandrallysport en algemeen winnaar van Parijs-Dakar 2001, en Jean-Marie Pfaff, voormalig topkeeper van FC Bayern-München.

Betrouwbaar
Rondom aangedreven MANs van het type ME2000 en FE2000, waarvan er vele duizenden dagelijks op de proef gesteld worden, bewijzen ook onder de extreme omstandigheden van een monsterrit zoals de rally Parijs-Dakar hoe robuust en betrouwbaar ze zijn. Als servicetruck worden naast LE2000s ook MANs van het type SX2000 ingezet, een terreinvoertuig van het zuiverste water. Zij vormen de logistieke ruggengraat van een groot aantal teams. Het merendeel van deze MANs is op hun taak voorbereid door contractpartner Toni Maurer uit het Beierse Türkheim. Met behulp van originele MAN onderdelen heeft hij ervoor gezorgd dat de trucks aan de strenge normen van de racesport en aan alle veiligheidseisen voldoen.