14-01-2004
Tijdens Parijs-Dakar is elke tweede assistentietruck een MAN
Voor de loodzware rally Parijs-Dakar stellen fabrieksteams van
topmerken al jarenlang het volste vertrouwen in MAN. Dit jaar bestaat
de helft van de 60 assistentietrucks uit MANs.
Op 1 januari 2004 is de 26ste editie van de rally Parijs-Dakar van
start gegaan. Circa 200 motoren, 160 terreinvoertuigen en 60 op alle
wielen aangedreven trucks dingen dan mee naar de titel in deze
legendarische rally. De tocht voert hen van het Franse
Clermont-Ferrand naar de finish in de Senegalese hoofdstad Dakar: een
rit van bijna 10.000 kilometer, die voor een groot deel over
onverharde wegen door de Noord-Afrikaanse woestijn loopt. Onderweg
krijgen de deelnemers logistieke steun van 80 terreinwagens en 60
trucks, waaronder 30 MANs.
Just-in-time
Als er tijdens de klassementsritten technische problemen optreden,
zorgen 15 van deze MAN assistentietrucks ervoor dat de benodigde
reserveonderdelen en gereedschappen just-in-time aanwezig zijn. Zonder
deze voorzorgsmaatregel is deelname aan de klassementsritten zo goed
als zinloos. De overige 15 MANs rijden in het konvooi van
servicewagens naar de verschillende controleposten langs de route. Al
met al vertrouwen motor- en autofabrikanten zoals KTM, Volkswagen,
BMW, Mitsubishi, Toyota en Hyundai op de kwaliteiten van deze 30 MANs.
Achter het stuur van de Touareg, X5, Pajero, LandCruiser of Terracan
terreinwagens is een illustere groep deelnemers te vinden,
samengesteld uit professionals en amateurs uit de racesport, maar ook
uit leden van het Europarlement en een aantal ambachtslieden.
Daaronder zijn Jutta Kleinschmidt, boegbeeld van de
lange-afstandrallysport en algemeen winnaar van Parijs-Dakar 2001, en
Jean-Marie Pfaff, voormalig topkeeper van FC Bayern-München.
Betrouwbaar
Rondom aangedreven MANs van het type ME2000 en FE2000, waarvan er vele
duizenden dagelijks op de proef gesteld worden, bewijzen ook onder de
extreme omstandigheden van een monsterrit zoals de rally Parijs-Dakar
hoe robuust en betrouwbaar ze zijn. Als servicetruck worden naast
LE2000s ook MANs van het type SX2000 ingezet, een terreinvoertuig van
het zuiverste water. Zij vormen de logistieke ruggengraat van een
groot aantal teams. Het merendeel van deze MANs is op hun taak
voorbereid door contractpartner Toni Maurer uit het Beierse Türkheim.
Met behulp van originele MAN onderdelen heeft hij ervoor gezorgd dat
de trucks aan de strenge normen van de racesport en aan alle
veiligheidseisen voldoen.
BedrijfsautoRAI