14-01-2004
Citröen vernieuwt succesvolle Jumpy
Citroën presenteert de nieuwe Jumpy op het Salon van Brussel (13-25
januari 2004). Deze nieuwe versie krijgt een nieuwe voorzijde, waarbij
met name het nieuwe front opvalt. Ook werd het comfort dankzij
aanpassingen aan de stoelen en geluidsisolatie verbeterd. Bovendien
werd de veiligheidsuitrusting op het hoogste niveau gebracht met onder
andere grotere schijfremmen vóór.
De nieuwe Jumpy zal worden geleverd met drie verschillende
dieselmotoren: 1.9 D, 2.0 HDi/95 pk en 2.0 HDi/110 pk. In totaal komen
vier carrosserievarianten beschikbaar: gesloten bestelwagen voor
goederentransport, een dubbele cabine-uitvoering, Combi Comfort voor
personenvervoer en Plancher Cabine, een chassis voor ombouw. Met
uitzondering van de Combi Comfort kunnen alle modellen op grijs
kenteken worden gezet. De Jumpy wordt leverbaar in twee
uitrustingsniveaus (Comfort of Leader) en met twee verschillende
wielbases (2,82 m of 3,22 m).
Het laadvermogen bedraagt minimaal 500 kg tot maximaal 954 kg en het
laadvolume is minimaal 4 m3 tot maximaal 5 m3. De Jumpy Combi Comfort
wordt geleverd op geel kenteken met 8 of 9 zitplaatsen. De
bagageruimte heeft een inhoud van 600 liter en het laadvermogen
bedraagt 1.034 kg.
Productieproces geoptimaliseerd
De nieuwe Citroën Jumpy zal worden gefabriceerd in de fabriek
Sevelnord in Valenciennes, Noord-Frankrijk. Dankzij de assemblage op
dezelfde productielijn als de Citroën C8 profiteert de nieuwe Jumpy
van dezelfde technische productiemiddelen en industriële innovaties
als de MPV uit het topsegment. De commerciële toekomst van de nieuwe
Citroën Jumpy is gefundeerd op het succes van zijn voorganger. In de
eerste negen maanden van 2003 behoorde het model tot de vijf best
verkochte lichte bedrijfswagens in Europa. In vergelijking met het
jaar daarvoor won hij marktaandeel (+ 0,4%) en de verkopen stegen met
bijna 10%.
Uiterlijke veranderingen
In het nieuwe uiterlijk van de Citroën Jumpy gaan degelijkheid en
gevoel voor esthetiek goed samen. Meest opvallend is de neus met de
opnieuw vormgegeven koplampen van helder glas met geïntegreerde
knipperlichten. De opvallende nerf in de motorkap draagt bij aan de
algehele uitstraling van kwaliteit en degelijkheid. In de bumper is
plaats voor mistlampen (optie) en in de nieuwe grille neemt het
grotere double chevron-logo een prominente plaats in. Aan beide zijden
van de auto is flankbescherming aangebracht die in combinatie met
voor- en achterbumper kleine parkeerschades voorkomt. Citroën
introduceert vijf nieuwe carrosseriekleuren voor de nieuwe Jumpy:
Jaune Carioca, Bleu Line en de metalliclakken Rouge Lucifer, Gris Fer
en Bleu de Chine.
Nieuwe stoelen
Net als het uiterlijk heeft Citroën het zitmeubilair stevig onder
handen genomen en daarbij stonden ergonomie en comfort centraal:
nieuwe bekleding én een verbeterde geluidsisolatie. De wijzigingen aan
de stoelen betreffen de verlenging van de zittingen en verhoging van
rugleuningen en dankzij hogere zijwangen bieden de stoelen betere
zijdelingse steun. Het verbeterde zitcomfort is mede te danken aan een
nieuw fabricageproces waarbij de bekleding en vulling worden
geïntegreerd voor een betere vormvastheid en langere levensduur. De
verbeteringen leiden al met al tot een zitcomfort dat vergelijkbaar is
met het comfort van een personenauto. Beide stoelen kunnen over een
grotere lengte (220 mm) worden versteld en ook de zithoek is
verstelbaar. De bestuurdersstoel is bovendien in hoogte (45 mm)
verstelbaar en in combinatie met de hoogteverstelling van het stuur is
voor elke bestuurder de ideale zitpositie in te stellen. In alle
versies van de nieuwe Jumpy die een separate passagiersstoel hebben,
is de bestuurdersstoel voorzien van een armsteun. Die versies kunnen
bovendien als optie worden voorzien van zij-airbags.
Op de Combi-versies van de nieuwe Citroën Jumpy dragen bovendien bij
aan gebruiksgemak en comfort:
* Hoofdsteunen op de achterbank met openingen om het zicht naar
achter te verbeteren.
* Verbeterde ontgrendeling van de tweede zitrij voor een betere
toegankelijkheid van de derde rij.
* Nieuw systeem voor vergrendeling Ball Fix voor de driepersoons
banken.
Voor alle versies worden nieuwe bekledingsmaterialen geïntroduceerd,
waarmee de Jumpy een moderner en lichter interieur krijgt.
Verbeterde geluidsisolatie
Aan het geluidscomfort van de nieuwe Citroën Jumpy is veel zorg
besteed. De gemaakte progressie is te danken aan:
* Een PVC-coating die met een nieuw procédé wordt gespoten op de
bodemplaat en in de wielkasten. De nieuwe Jumpy is het eerste
model dat met deze nieuwe techniek van PSA Peugeot Citroën wordt
bewerkt. Daartoe werden drie nieuwe robots aan de productielijn
toegevoegd die de coating aanbrengen pal vóór de auto de laatste
laklaag krijgt.
* Het aanbrengen van geluidsabsorberend materiaal in de
luchttoevoerkanalen (op bestelwagenversies).
* In de bodemplaat worden ter hoogte van het voetencompartiment
golfpanelen aangebracht die geluid reduceren dat onder de auto
vandaan komt.
* Verbetering van de afdichting van de portieren, onder andere met
nieuwe portierrubbers voor de achterportieren.
Uitgebreide uitrusting
Met uitzondering van de 1.9 D krijgt de nieuwe Citroën Jumpy op alle
versies de geventileerde schijfremmen van de Citroën C8, waarmee dit
model onder alle omstandigheden beschikt over krachtige remmen. ABS
gecombineerd met elektronische remkrachtverdeling is standaard op de
Combi Comfort-versies en als optie leverbaar op de bestelwagenversies
en de Plancher Cabine. Bij de grotere dimensies van de schijven horen
ook een grotere velg- (15 inch) en bandenmaat (205/65 R15). Alleen de
versies die worden geleverd met de 1.9 D dieselmotor krijgen 14 inch
wielen en bijpassende bandenmaat (195/70 R14). De krik is verhuisd
naar een positie onder de bestuurdersstoel en is zodoende altijd bij
de hand, ongeacht de lading.
Verbeterde passieve veiligheid
Met het oog op de bescherming van inzittenden werd ook het
uitrustingsniveau van veiligheidsvoorzieningen verhoogd. Een
bestuurdersairbag is standaard en in combinatie met de
passagiersairbag zijn ook zijairbags voor de voorpassagiers als optie
leverbaar op modellen met separate voorstoelen. Alle zitplaatsen zijn
voorzien van driepunts veiligheidsgordels. De gordels vóór zijn
voorzien van spanners en krachtbegrenzers.
Comfort en rijgemak
De nieuwe Citroën Jumpy profiteert van een aantal voorzieningen die
bijdragen aan comfort en rijgemak:
* Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (m.u.v. 1.9 D).
* Snelheidsregelaar met bediening links aan de stuurkolom (optie op
HDi-modellen).
* Standaard elektrische hoogtecorrectie van de koplampen bij
belading.
* Automatische versnellingsbak op 2.0I 16v Combi Comfort
* Additionele verwarming op HDi-versies
* Linker en rechter zijschuifdeur
* Pack Look met mistlampen voor
* Comfort- en Leader-uitvoering
BedrijfsautoRAI