BedrijfsautoRAI

14-01-2004

Citröen vernieuwt succesvolle Jumpy

Citroën presenteert de nieuwe Jumpy op het Salon van Brussel (13-25 januari 2004). Deze nieuwe versie krijgt een nieuwe voorzijde, waarbij met name het nieuwe front opvalt. Ook werd het comfort dankzij aanpassingen aan de stoelen en geluidsisolatie verbeterd. Bovendien werd de veiligheidsuitrusting op het hoogste niveau gebracht met onder andere grotere schijfremmen vóór.

De nieuwe Jumpy zal worden geleverd met drie verschillende dieselmotoren: 1.9 D, 2.0 HDi/95 pk en 2.0 HDi/110 pk. In totaal komen vier carrosserievarianten beschikbaar: gesloten bestelwagen voor goederentransport, een dubbele cabine-uitvoering, Combi Comfort voor personenvervoer en Plancher Cabine, een chassis voor ombouw. Met uitzondering van de Combi Comfort kunnen alle modellen op grijs kenteken worden gezet. De Jumpy wordt leverbaar in twee uitrustingsniveaus (Comfort of Leader) en met twee verschillende wielbases (2,82 m of 3,22 m).

Het laadvermogen bedraagt minimaal 500 kg tot maximaal 954 kg en het laadvolume is minimaal 4 m3 tot maximaal 5 m3. De Jumpy Combi Comfort wordt geleverd op geel kenteken met 8 of 9 zitplaatsen. De bagageruimte heeft een inhoud van 600 liter en het laadvermogen bedraagt 1.034 kg.

Productieproces geoptimaliseerd
De nieuwe Citroën Jumpy zal worden gefabriceerd in de fabriek Sevelnord in Valenciennes, Noord-Frankrijk. Dankzij de assemblage op dezelfde productielijn als de Citroën C8 profiteert de nieuwe Jumpy van dezelfde technische productiemiddelen en industriële innovaties als de MPV uit het topsegment. De commerciële toekomst van de nieuwe Citroën Jumpy is gefundeerd op het succes van zijn voorganger. In de eerste negen maanden van 2003 behoorde het model tot de vijf best verkochte lichte bedrijfswagens in Europa. In vergelijking met het jaar daarvoor won hij marktaandeel (+ 0,4%) en de verkopen stegen met bijna 10%.

Uiterlijke veranderingen
In het nieuwe uiterlijk van de Citroën Jumpy gaan degelijkheid en gevoel voor esthetiek goed samen. Meest opvallend is de neus met de opnieuw vormgegeven koplampen van helder glas met geïntegreerde knipperlichten. De opvallende nerf in de motorkap draagt bij aan de algehele uitstraling van kwaliteit en degelijkheid. In de bumper is plaats voor mistlampen (optie) en in de nieuwe grille neemt het grotere double chevron-logo een prominente plaats in. Aan beide zijden van de auto is flankbescherming aangebracht die in combinatie met voor- en achterbumper kleine parkeerschades voorkomt. Citroën introduceert vijf nieuwe carrosseriekleuren voor de nieuwe Jumpy: Jaune Carioca, Bleu Line en de metalliclakken Rouge Lucifer, Gris Fer en Bleu de Chine.

Nieuwe stoelen
Net als het uiterlijk heeft Citroën het zitmeubilair stevig onder handen genomen en daarbij stonden ergonomie en comfort centraal: nieuwe bekleding én een verbeterde geluidsisolatie. De wijzigingen aan de stoelen betreffen de verlenging van de zittingen en verhoging van rugleuningen en dankzij hogere zijwangen bieden de stoelen betere zijdelingse steun. Het verbeterde zitcomfort is mede te danken aan een nieuw fabricageproces waarbij de bekleding en vulling worden geïntegreerd voor een betere vormvastheid en langere levensduur. De verbeteringen leiden al met al tot een zitcomfort dat vergelijkbaar is met het comfort van een personenauto. Beide stoelen kunnen over een grotere lengte (220 mm) worden versteld en ook de zithoek is verstelbaar. De bestuurdersstoel is bovendien in hoogte (45 mm) verstelbaar en in combinatie met de hoogteverstelling van het stuur is voor elke bestuurder de ideale zitpositie in te stellen. In alle versies van de nieuwe Jumpy die een separate passagiersstoel hebben, is de bestuurdersstoel voorzien van een armsteun. Die versies kunnen bovendien als optie worden voorzien van zij-airbags.

Op de Combi-versies van de nieuwe Citroën Jumpy dragen bovendien bij aan gebruiksgemak en comfort:


* Hoofdsteunen op de achterbank met openingen om het zicht naar achter te verbeteren.

* Verbeterde ontgrendeling van de tweede zitrij voor een betere toegankelijkheid van de derde rij.

* Nieuw systeem voor vergrendeling Ball Fix voor de driepersoons banken.

Voor alle versies worden nieuwe bekledingsmaterialen geïntroduceerd, waarmee de Jumpy een moderner en lichter interieur krijgt.

Verbeterde geluidsisolatie
Aan het geluidscomfort van de nieuwe Citroën Jumpy is veel zorg besteed. De gemaakte progressie is te danken aan:


* Een PVC-coating die met een nieuw procédé wordt gespoten op de bodemplaat en in de wielkasten. De nieuwe Jumpy is het eerste model dat met deze nieuwe techniek van PSA Peugeot Citroën wordt bewerkt. Daartoe werden drie nieuwe robots aan de productielijn toegevoegd die de coating aanbrengen pal vóór de auto de laatste laklaag krijgt.

* Het aanbrengen van geluidsabsorberend materiaal in de luchttoevoerkanalen (op bestelwagenversies).
* In de bodemplaat worden ter hoogte van het voetencompartiment golfpanelen aangebracht die geluid reduceren dat onder de auto vandaan komt.

* Verbetering van de afdichting van de portieren, onder andere met nieuwe portierrubbers voor de achterportieren.

Uitgebreide uitrusting
Met uitzondering van de 1.9 D krijgt de nieuwe Citroën Jumpy op alle versies de geventileerde schijfremmen van de Citroën C8, waarmee dit model onder alle omstandigheden beschikt over krachtige remmen. ABS gecombineerd met elektronische remkrachtverdeling is standaard op de Combi Comfort-versies en als optie leverbaar op de bestelwagenversies en de Plancher Cabine. Bij de grotere dimensies van de schijven horen ook een grotere velg- (15 inch) en bandenmaat (205/65 R15). Alleen de versies die worden geleverd met de 1.9 D dieselmotor krijgen 14 inch wielen en bijpassende bandenmaat (195/70 R14). De krik is verhuisd naar een positie onder de bestuurdersstoel en is zodoende altijd bij de hand, ongeacht de lading.

Verbeterde passieve veiligheid
Met het oog op de bescherming van inzittenden werd ook het uitrustingsniveau van veiligheidsvoorzieningen verhoogd. Een bestuurdersairbag is standaard en in combinatie met de passagiersairbag zijn ook zijairbags voor de voorpassagiers als optie leverbaar op modellen met separate voorstoelen. Alle zitplaatsen zijn voorzien van driepunts veiligheidsgordels. De gordels vóór zijn voorzien van spanners en krachtbegrenzers.

Comfort en rijgemak
De nieuwe Citroën Jumpy profiteert van een aantal voorzieningen die bijdragen aan comfort en rijgemak:


* Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (m.u.v. 1.9 D).
* Snelheidsregelaar met bediening links aan de stuurkolom (optie op HDi-modellen).

* Standaard elektrische hoogtecorrectie van de koplampen bij belading.

* Automatische versnellingsbak op 2.0I 16v Combi Comfort
* Additionele verwarming op HDi-versies

* Linker en rechter zijschuifdeur

* Pack Look met mistlampen voor

* Comfort- en Leader-uitvoering