Provincie presenteert veiligste types bermverharding
Verhard de bermen langs provinciale wegen, en de veiligheid van
weggebruikers neemt toe. Ruim een derde van alle ongevallen op
provinciale wegen ontstaat namelijk doordat voertuigen van de rijbaan
raken en via de berm een 'schuiver' maken met alle gevolgen van dien.
De provincie Overijssel heeft daarom een grootschalig onderzoek
uitgevoerd naar nieuwe vormen van bermverharding. Het Bermmat-systeem
(betonstenen met hole ruimten) en Flowblock (vierkante blokken van
kunststof) kwamen als beste uit de bus.
In totaal werden acht typen bermverharding getest. Gekeken werd onder
meer naar de mogelijkheden om stuurcorrecties uit te voeren en de
stabiliteit van de verharding. Gedeputeerde Job Klaasen, die
verschillende bermen zelf vanachter het stuur aan een test onderwierp,
toont zich verheugd met de positieve uitkomsten van de test. "Hiermee
maken we Overijssel weer een stap veiliger. Dit intensieve experiment
heeft duidelijk gemaakt hoe we de afloop van dergelijke ongevallen
positief kunnen beïnvloeden."
Een aantal van deze tests is terug te zien in een speciale
videoproductie die bij de provincie is op te vragen. Uit dit
experiment is gebleken dat een aantal materialen goed voldoet voor
gebruik in Overijsselse wegen. Gezien de relatief hoge kosten van het
aanbrengen van het materiaal begint de provincie met het aanbrengen
van de verhardingen op de zogeheten hotspots: de locaties waar
relatief de meeste bermongevallen optreden.
Aanbevelingen
Van de acht onderzochte verhardingen komen er vier vrij goed uit de
bus, waarvan Bermmat het beste (maar ook duurste) resultaat geeft.
Flowblock, dat aanzienlijk goedkoper is, presteert ook onder zware
omstandigheden heel goed. De aanbeveling van het provinciale rapport
luidt dan ook om deze twee soorten verharding aan te merken als meest
geschikt in de bekende ongevallenlocaties langs Overijsselse
gebiedsontsluitingswegen (meestal zijn dit provinciale wegen).
De eerste uitvoering van een dergelijk project is nu gereed: langs de
provinciale weg N348 in het gedeelte tussen Raalte en Ommen ligt er
over een lengte van vijf kilometer de Bermmat. Op dit moment is de
provincie bezig met een inventarisatie van vergelijkbare punten waar
bermongevallen op dit moment veel voorkomen. Gezien de hoge kosten (de
operatie bij de N348 kostte 4 ton euro.) wordt er daarnaast ook een
kosten-baten analyse gemaakt over de zwaarte van de bermbelasting en
de breedte van de verhardingen. Gedeputeerde Klaasen wil de zwaarste
maatregelen inzetten waar dat het hardste nodig is.
Download het onderzoeksrapport hieronder
Lees meer over bermverharding
Meer informatie: nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
Open proef_bermverharding_overijssel.pdf
proef_bermverharding_overijssel.pdf
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel