Ingezonden persbericht


Persbericht 13 januari 2004

Applix TM1 uitgeroepen tot de best presterende analysesoftware in The OLAP Survey 3

Gebruikers zijn het meest tevreden over Applix TM1 inzake de mate waarin bedrijfdoelstellingen zijn gerealiseerd.

Leusden, 13 januari ­ Aexis Nederland, distributeur en integrator van Business Intelligence en (IT) Service Management oplossingen, kondigt aan dat in The OLAP Survey 3 (www.survey.com/olap), uitgevoerd door de onafhankelijke analist en OLAP goeroe Nigel Pendse, Applix TM1 door gebruikers wordt beoordeeld als best presterende analysesoftware waar het gaat om responstijd op opvragingen, laadtijd van data en voorcalculaties en implementatietijd. De OLAP Survey 3 brengt verder aan het licht dat TM1 gebruikers de mate waarin de bedrijfsdoelstellingen zijn gerealiseerd (significant) hoger beoordelen dan gebruikers van andere leveranciers. De recentste uitgave van de OLAP Survey 3 wijst TM1 aan als de absolute top wat betreft de snelheid voor het uitvoeren van opvragingen, het laden en de voorcalculatie van data. Zestig procent van de respondenten meldt een typische responstijd bij opvragingen van minder dan vijf seconden; 80 procent laat weten dat de responstijd minder dan tien seconden bedraagt. Wat de gemiddelde snelheid voor het laden en berekenen van data ­ een ander wezenlijk aspect van de productprestatie ­ betreft, scoort TM1 meer dan 8 maal beter dan het eerstvolgende snelste product. Dat gebruikers dit als een zeer belangrijk gegeven ervaren blijkt ook uit het onderzoek. Responstijd wordt aangeduid als het technische aandachtsgebied dat de meeste zorg vereist. "Nigel Pendse's OLAP survey bevestigt en kwantificeert wat wij dagelijks van onze klanten horen", aldus Henk Scholten, directeur Aexis Nederland. "Organisaties ­ inclusief hun financiële planners, analisten, lijnmanagers en directie ­ beschouwen TM1 als de best presterende analyse toepassing voor strategische planning en analyse. De snelle responstijden garanderen dat gebruikers binnen enkele seconden nieuwe gegevens op het scherm hebben, waardoor zij zo vaak als nodig herberekeningen kunnen uitvoeren in het strategische planningsproces".

Over OLAP Survey 3
De OLAP Survey 3, de grootste en meest gedetailleerde studie naar OLAP producten tot op heden, is een kwantificeerbaar onderzoek van de OLAP markt die een waarde van $3,5 miljard vertegenwoordigt. De Survey, georganiseerd door Nigel Pendse en Survey.com, analyseerde data van 1047 OLAP sites in 48 landen. Bij het opstellen van de vragenlijst zijn geen leveranciers betrokken. Evenmin komen zij in aanmerking voor het sponsoren van het onderzoek. Dit laat de Survey toe om een betrouwbaar en onpartijdig onderzoek in te stellen naar de OLAP markt.

"Onderzoek naar OLAP-producten vindt doorgaans plaats in het ruimere kader van studies naar warehouse en

bedrijfsintelligentie. Wij zijn ervan overtuigd dat deze studie het enige onafhankelijke onderzoek is waarbij grote groepen OLAP gebruikers zo uitvoerig worden geïnterviewd," verklaart Nigel Pendse. "Het rapport werpt een omvattende blik op OLAP tools, het gebruik, technische kwesties en het algemene succespercentage op de site van de klant. Afgezien van het erkende gebruiksgemak en de alom bejubelde prestaties, scoort Applix TM1 in het onderzoek van dit jaar bijzonder sterk in sleuteldomeinen die aan de basis liggen van de succesvolle verwezenlijking van bedrijfsdoelstellingen."
Volgens de OLAP Survey 3, wordt Applix TM1 gekenmerkt door:
· De snelste tijd voor het laden en de voorcalculatie van data en het uitvoeren van zoekopdrachten
· Een opmerkelijk hoog "win"-percentage, zodra TM1 op de short list verschijnt
· Het hoogste percentage klanten dat bij projecten de bedrijfsdoelstellingen realiseert
· De snelste implementatietijd

· Met 9% het laagste shelfware percentage ­ ver onder het gemiddelde.

Henk Scholten: "Deze studie toont verder aan dat de bedrijfsdoelstellingen het vaakst worden verwezenlijkt wanneer de projecten worden geleid door gespecialiseerde BI/OLAP ondernemingen. De kans dat de bedrijfsdoelstellingen worden verwezenlijkt, is bovendien het grootst bij projecten die Applix TM1 gebruiken. Dit bevestigt dat onze klanten het grootst mogelijke voordeel halen uit onze bedrijfsstrategie: een klantgericht en doorgewinterd consultingteam levert hun immers de beste producten inzake Business Intelligence."

Voor meer informatie over het onderzoek, surf naar http://www.survey.com/olap.

Over Aexis
Aexis Nederland is distributeur en integrator van beleidsondersteunende oplossingen. Deze omvatten Business Intelligence oplossingen en (IT) Service Management toepassingen. Deze oplossingen richten zich zowel op General Managers, Financieel Managers en Controllers, Verkoop en Marketing Managers, Operationele Managers als op IT Managers en Helpdesk- verantwoordelijken. Aexis Nederland heeft distributieovereenkomsten met Applix en iET Solutions. Aexis is meer dan 25 jaar actief in dit domein, heeft tevens kantoren in België, Frankrijk en Luxemburg en telt meer dan 450 klanten. Meer informatie over Aexis is te vinden op www.aexis.nl

Over Applix
Applix (NASDAQ: APLX) is wereldwijd aanbieder van bedrijfsbrede oplossingen voor Business Performance Management. Deze oplossingen stellen ondernemingen in staat om continu de prestaties van zowel organisatieonderdelen als van de organisatie als geheel te managen en te monitoren. Wereldwijd gebruiken meer dan 2.600 klanten, waaronder meer dan de helft van de Fortune 500, de flexibele, schaalbare en real-time oplossingen van Applix om prestaties te managen en direct op veranderingen in de markt te reageren. Applix, Inc. (NASDAQ: APLX) is gevestigd in Westborough, Massachusetts, in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft wereldwijd 4 vestigingen in Europa, Noord-Amerika en de Pacific Rim. Meer informatie over Applix is te vinden op www.applix.com