Gemeente Dongen


Matrixbord confronteert weggebruikers met hun snelheid 14-01-2004 14:30
Speedvisor geplaatst aan Hoofdstraat s Gravenmoer Hardrijders afremmen. Met dat doel wordt in Dongen De Speedvisor ingezet. Dit Dynamische Snelheidsinformatie-systeem (DSI) is een matrixbord dat de exacte snelheid van verkeer weergeeft. Door de weggebruiker te confronteren met het verschil tussen zijn actuele snelheid en de toegestane snelheid, moet de actuele rijsnelheid op het wegvak omlaag gaan. Dat verhoogt de verkeersveiligheid in Dongen. Op 13 november 2003 keurde de gemeenteraad de aanschaf van De Speedvisor goed. Op vrijdag 9 januari 2004 is De Speedvisor geplaatst aan de Hoofdstraat in s Gravenmoer.
De Hoofdstraat, ter hoogte van het kantoor van het Waterschap De Dongestroom, is de eerste locatie waar het matrixbord is geplaatst. Doordat het displaybord van De Speedvisor verplaatsbaar is, kan het daar worden aangebracht waar de behoefte bestaat. In Dongen wordt op een groot aantal locaties de snelheidslimiet overschreden. Het bord zal dan ook in de toekomst op meerdere locaties te vinden zijn. In principe blijft het bord ongeveer drie maanden in de Hoofdstraat staan. Na deze periode wordt bekeken in welke volgende straat De Speedvisor een snelheidremmende werking gaat hebben.

Snelheidsremmende werking blijkt uit meting
Want De Speedvisor heeft een snelheidsremmende werking. Dat blijkt uit een meting van de provincie Noord-Brabant. Gedurende zeven weken plaatste zij het bord op zes locaties in Noord-Brabant. De eerste week nadat de borden waren geplaatst was een gemiddelde snelheidsreductie 11,50 procent behaald. Het effect van DSI werd wel minder in de weken nadat deze was geplaatst, maar na zeven weken is er op verschillende locaties nog steeds een snelheidsreductie van ongeveer acht procent gemeten.

Hoe werkt De Speedvisor?
De radar van de Speedvisor kan vanaf 300 meter afstand meten. Vervolgens ziet de bestuurder zijn snelheid. Deze confrontatie moet, zo nodig, snelheidsremmend werken. En een lagere snelheid van weggebruikers heeft een afname van het aantal verkeersslachtoffers tot gevolg. De waarnemingen die het verkeersinformatiesysteem doet, hebben geen juridische gevolgen. De Speedvisor dient in eerste instantie puur als informatiebron voor de weggebruiker. Wel worden de metingen geregistreerd. Zo wordt inzichtelijk waar op welk tijdstip te hard wordt gereden. Deze gegevens bieden de mogelijkheid eventueel gerichter te gaan verbaliseren.

Ondersteuning van fysieke maatregelen
Deze nieuwe manier om de snelheid van verkeer af te remmen, is een aanvulling op andere maatregelen uit het verkeersbeleidsplan. De Speedvisor ondersteunt de fysieke snelheidsreducerende maatregelen aan de weg, zoals plateaus en drempels.

DVM
De Speedvisor is een instrument van de filosofie van het Dynamisch Verkeersmanagementsysteem (DVM), maar is een aanschaf van de gemeente Dongen zelf. Het DVM is een project van de provincie Noord-Brabant. Dit project heeft als doel de toepassing van technologie in het verkeer bij te laten dragen aan bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. In het kader van dit project zal de provinciale weg de Heistraat, die ligt tussen Oosterhout en Dongen, binnen afzienbare tijd onderdeel uitmaken van het project Interactieve weg.

Wethouder Ad van Beek: Via De Speedvisor bereiken we weggebruikers die onbewust te hard rijden. Doordat we tegenwoordig met vele gebruik maken van de Nederlandse weg, moeten bestuurders op honderd en één dingen letten. Hierdoor schiet het in de gaten houden van de kilometerteller er makkelijk bij in. De Speedvisor faciliteert de bestuurder hierbij. Hopelijk gaan we in Dongen dezelfde, of nog betere, resultaten als de provincie meten, zodat ook bij ons de verkeersveiligheid verbetert.