Gemeente Dongen
Matrixbord confronteert weggebruikers met hun snelheid 14-01-2004
14:30
Speedvisor geplaatst aan Hoofdstraat s Gravenmoer
Hardrijders afremmen. Met dat doel wordt in Dongen De Speedvisor
ingezet. Dit Dynamische Snelheidsinformatie-systeem (DSI) is een
matrixbord dat de exacte snelheid van verkeer weergeeft. Door de
weggebruiker te confronteren met het verschil tussen zijn actuele
snelheid en de toegestane snelheid, moet de actuele rijsnelheid op het
wegvak omlaag gaan. Dat verhoogt de verkeersveiligheid in Dongen. Op
13 november 2003 keurde de gemeenteraad de aanschaf van De Speedvisor
goed. Op vrijdag 9 januari 2004 is De Speedvisor geplaatst aan de
Hoofdstraat in s Gravenmoer.
De Hoofdstraat, ter hoogte van het kantoor van het Waterschap De
Dongestroom, is de eerste locatie waar het matrixbord is geplaatst.
Doordat het displaybord van De Speedvisor verplaatsbaar is, kan het
daar worden aangebracht waar de behoefte bestaat. In Dongen wordt op
een groot aantal locaties de snelheidslimiet overschreden. Het bord
zal dan ook in de toekomst op meerdere locaties te vinden zijn. In
principe blijft het bord ongeveer drie maanden in de Hoofdstraat
staan. Na deze periode wordt bekeken in welke volgende straat De
Speedvisor een snelheidremmende werking gaat hebben.
Snelheidsremmende werking blijkt uit meting
Want De Speedvisor heeft een snelheidsremmende werking. Dat blijkt uit
een meting van de provincie Noord-Brabant. Gedurende zeven weken
plaatste zij het bord op zes locaties in Noord-Brabant. De eerste week
nadat de borden waren geplaatst was een gemiddelde snelheidsreductie
11,50 procent behaald. Het effect van DSI werd wel minder in de weken
nadat deze was geplaatst, maar na zeven weken is er op verschillende
locaties nog steeds een snelheidsreductie van ongeveer acht procent
gemeten.
Hoe werkt De Speedvisor?
De radar van de Speedvisor kan vanaf 300 meter afstand meten.
Vervolgens ziet de bestuurder zijn snelheid. Deze confrontatie moet,
zo nodig, snelheidsremmend werken. En een lagere snelheid van
weggebruikers heeft een afname van het aantal verkeersslachtoffers tot
gevolg. De waarnemingen die het verkeersinformatiesysteem doet, hebben
geen juridische gevolgen. De Speedvisor dient in eerste instantie puur
als informatiebron voor de weggebruiker. Wel worden de metingen
geregistreerd. Zo wordt inzichtelijk waar op welk tijdstip te hard
wordt gereden. Deze gegevens bieden de mogelijkheid eventueel
gerichter te gaan verbaliseren.
Ondersteuning van fysieke maatregelen
Deze nieuwe manier om de snelheid van verkeer af te remmen, is een
aanvulling op andere maatregelen uit het verkeersbeleidsplan. De
Speedvisor ondersteunt de fysieke snelheidsreducerende maatregelen aan
de weg, zoals plateaus en drempels.
DVM
De Speedvisor is een instrument van de filosofie van het Dynamisch
Verkeersmanagementsysteem (DVM), maar is een aanschaf van de gemeente
Dongen zelf. Het DVM is een project van de provincie Noord-Brabant.
Dit project heeft als doel de toepassing van technologie in het
verkeer bij te laten dragen aan bereikbaarheid, veiligheid en
leefbaarheid. In het kader van dit project zal de provinciale weg de
Heistraat, die ligt tussen Oosterhout en Dongen, binnen afzienbare
tijd onderdeel uitmaken van het project Interactieve weg.
Wethouder Ad van Beek: Via De Speedvisor bereiken we weggebruikers die
onbewust te hard rijden. Doordat we tegenwoordig met vele gebruik
maken van de Nederlandse weg, moeten bestuurders op honderd en één
dingen letten. Hierdoor schiet het in de gaten houden van de
kilometerteller er makkelijk bij in. De Speedvisor faciliteert de
bestuurder hierbij. Hopelijk gaan we in Dongen dezelfde, of nog
betere, resultaten als de provincie meten, zodat ook bij ons de
verkeersveiligheid verbetert.