ECP.NL
PERSBERICHT
Nederland voorloper in EU met Online Klachtenafhandeling
Den Haag, 14 januari 2004
Vanmiddag is door ECP.NL, het platform voor eNederland, in Nieuwspoort
Den Haag het project Online Klachtenafhandeling gepresenteerd. Het
afgelopen jaar is door ECP.NL en FEDMA (de Europese branchevereniging
voor direct marketing) in Europees verband een model ontwikkeld voor
het online afhandelen van klachten. In de vorm van een pilotproject
zal komend jaar in Nederland de mogelijkheid voor het gebruik en de
toepassing van online klachtenafhandeling onderzocht worden.
In 2003 zijn de e-commerce transacties gestegen tot een recordhoogte
van 1,2 miljard euro. Naar verwachting stijgt dit in 2008 naar een
omzet van 4,5 miljard (onderzoek Jupiter research 2003). Met dit
toenemend aantal transacties neemt ook het aantal klachten
gerelateerd aan online aankopen toe. Zowel de ondernemer als de
consument hebben voordeel bij een goede klachtenafhandeling. Het
aanbieden van één Europese gestandaardiseerde online
klachtenafhandelingsprocedure heeft voor consumenten het voordeel dat
ze bij bedrijven in heel Europa in hun eigen taal klachten naar voren
kunnen brengen en dat er garanties kunnen worden gegeven voor de
kwaliteit van de klachtenafhandeling. Voor ondernemers is het voordeel
dat ze niet hoeven te investeren in het ontwerpen van een
klachtenprocedure, maar gebruik kunnen maken van deze innovatieve
reeds ontwikkelde, meertalige procedure om zo hun klanten beter te
kunnen bedienen. Tevens zorgt een geautomatiseerde klachtenafhandeling
voor arbeidstijdbesparing en draagt daarmee bij aan een efficiëntere
bedrijfsvoering.
Het volledig geautomatiseerde klachtenformulier, Consumer Complaint
Form (CCForm) genaamd, is door FEDMA en ECP.NL in Europees verband
ontwikkeld om het vertrouwen in e-commerce te vergroten en de
grensoverschrijdende handel te bevorderen. ECP.NL zal de implementatie
van het CCForm systeem begeleiden door middel van het opstarten en
monitoren van pilots in binnen- en buitenland. Partijen die
geïnteresseerd zijn in deelname aan de pilots of meer informatie
willen, kunnen contact opnemen met ECP.NL.
ECP.NL, platform voor eNederland, Postbus 262, 2260 AG, Leidschendam
Tel. 070-4190 309
ECP.NL, platform voor eNederland
ECP.NL is een publiek-private non-profitorganisatie die op
professionele en daadkrachtige wijze een bijdrage levert aan de
ontwikkeling van eNederland. Dit doet zij door een objectief en
betrouwbaar platform te bieden waar deelnemende bedrijven en
instellingen worden gestimuleerd om kennis te delen op het gebied van
de ontwikkeling en toepassing van ICT. Onder begeleiding van
enthousiaste en deskundige medewerkers wordt deze kennis in
kennisgroepen gebundeld. In deze kennisgroepen worden door
samenwerking tussen de deelnemers randvoorwaarden ontwikkeld voor het
optimaal benutten van huidige en toekomstige ICT-competenties. ECP.NL
helpt op deze manier het Nederlandse bedrijfsleven om zijn
(internationale) concurrentiepositie te behouden en te verbeteren.
Meer informatie is te vinden op www.ecp.nl
Contactgegevens voor de redactie
Ton Wagemans, ton.wagemans@ecp.nl, 070 4190 309
Joyce Roel, hoofd communicatie & PR , joyce.roel@ecp.nl, 070 4190
309
14 jan 04 15:37