Gemeente Westervoort

Vergaderingen

Commissie Maatschappelijke Zorg

Maandag 19 januari 2004, aanvang 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. De volgende onderwerpen zullen onder andere worden besproken:

* Plan van aanpak Wijkgericht Werken 2004 en volgend
* Verordening Algemene bijstandsnormen

De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage in de tervisiekamer van het gemeentehuis.

Gezamenlijke vergadering commissies Beheer en Leefmilieu

Op woensdag 21 januari 2004, aanvang 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. De volgende onderwerpen zullen onder andere worden besproken:

* Wijziging Verordening op het correctief raadgevend referendum
* Schoolagent Candea College Wijziging Verordening op de raadscommissies 2002 en de Reglement van Orde Gemeenteraad Westervoort 2002

* Samenstelling raadscommissies en benoeming voorzitters en plaatsvervangers

* Bespreken reserves

* Algemene plaatselijke verordening 2003 - vervolg
* Partiële herziening van de voorschriften van diverse bestemmingsplannen betreffende terrassen.

De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage in de tervisiekamer van het gemeentehuis.

Geboren!

Op 27 december 2003 is geboren: Elija Jimmy Nicolaas Michel Nigel, zoon van J.J. Salamur en J. Payer.

Aanvragen & vergunningen

Bouwaanvragen:

* Dorpsplein 6, plaatsen 3 vlaggenmasten

* Emmerik 56, plaatsen dakkapel

* Berghof 34, wijzigen zijgevel

Verleende bouwvergunningen:

* Kaeltjes Hofstee 45, plaatsen dakkapel

* Santacker 14, aanbrengen overkapping

* 't Biezenweitje 96, uitbreiden woning

Vergadering welstand:

Wordt gehouden op dinsdag 20 januari 2004 om 13:30 uur. De agenda is op 19 januari 2004 in te zien bij de afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers dienen zich aan te melden bij genoemde afdeling, telefoonnummer 026-3179531.

Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de bekendmakingen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531.

Heeft u bezwaar? Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

Bekendmaking inspraak 'Beleidsnotitie omtrent toepassing van artikel 19, lid 3 WRO'

I. Inleiding

Per 3 april 2000 is de wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) in werking getreden. De voor de gemeente en de inwoners meest belangrijke verandering is de wijziging van artikel 19, het vrijstellingsartikel.
Het nieuwe artikel 19 omvat drie leden:
lid 1: de zogenaamde zelfstandige projectprocedure (ZPP); lid 2: de aangewezen projectprocedure;
lid 3: de algemene vrijstellingsregeling voor kruimelgevallen welke zijn genoemd in artikel 20 van het Besluit op de ruimtelijke ordening (Bro).

Met name de vrijstelling op basis van art.19, lid 3 van de WRO wordt regelmatig toegepast in Westervoort bij bouwactiviteiten die niet passen binnen het bestemmingsplan of de daarin opgenomen binnenplanse vrijstellingsmogelijkheden. De vrijstellingsmogelijkheden zoals die zijn genoemd in artikel 20 Bro zijn echter dermate ruim dat er stedenbouwkundig en ruimtelijk ongewenste bouwactiviteiten plaats kunnen vinden. Gemeenten hebben de mogelijkheid om beleidsregels op te stellen voor de toepassing van artikel 19, lid 3 WRO juncto artikel 20 Bro. De gemeente Westervoort heeft deze beleidsregels in de nu ter inzage liggende ontwerpbeleidsnotitie verwoord. Deze notitie is de goed leesbare versie voor het onderdeel artikel 19, lid 3 van de notitie die in het voorjaar van 2002 al een keer terinzage heeft gelegen. In deze beleidsnotitie is met name invulling gegeven aan de (nu) ongelimiteerde uitbreidingsmogelijk-heid bij woningen, die gelegen zijn binnen de bebouwde kom. Het is wenselijk en noodzakelijk om hieraan toch enige sturing te geven. Daarbij moet u denken aan regels voor wat betreft oppervlakte-maten, hoogten en de plaatsbepaling. Voorts zijn hierin andere aspecten (gebruik en bouwmogelijkheden buiten de bebouwde kom) nader geregeld.

In het kader van de Algemene inspraakverordening en afdeling 3.4 de Algemene Wet Bestuursrecht krijgt u de mogelijkheid om uw reactie te geven op het ontwerp van de beleidsnotitie.

II. De inspraakprocedure.

Het ontwerp van de 'Beleidsnotitie omtrent toepassing van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening' ligt met ingang van 15 januari 2004 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Ruimte & Samenleving, Dorpsplein 1 te Westervoort. Inzage kan worden verkregen op het gemeentehuis:
* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van 14.00 uur - 16.00 uur;

* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur

Tegen betaling van de kosten op grond van de legesverordening kunt u een kopie van de stukken ver-krijgen. Gedurende bovengenoemde termijn kan een ieder schriftelijk en gemotiveerd zijn/haar reactie op het ontwerp van de beleidsnotitie geven. U kunt uw reactie indienen bij burgemeester en wethouders van Westervoort, Postbus 40 te 6930 AA Westervoort. Indien gewenst kunt u gebruik maken van de mogelijkheid om mondeling te reageren. De zakelijke inhoud van uw mondelinge reactie wordt vervolgens beknopt voor u op schrift gesteld. Een in-spraakavond maakt geen deel uit van de procedure.

III. Verslaglegging/klachtrecht inspraakprocedure.

Van de inspraakprocedure wordt een verslag opgesteld. Zo mogelijk kan dat er toe leiden dat de be-leidsregels worden aangepast. Het einde van de inspraakprocedure maken wij weer bekend via de ter-inzagelegging van dit verslag.

IV. Vervolgprocedure.

Na afloop van de inspraakprocedure worden de (aangepaste) beleidsregels vastgesteld en bekend ge-maakt. Pas dan treden zij in werking. Voor nadere inlichtingen en/of voor het maken van een afspraak (tijdens of buiten de kantooruren) kunt u contact opnemen met mw. Evelyn Simonse van de afdeling Ruimte & Samenleving, telefonisch bereikbaar onder nummer 026 - 31 79 311.

Gewijzigde verordening algemene bijstandsnormen

In de vergadering van 9 februari 2004 wordt de gewijzigde Verordening algemene bijstandsnormen ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.

In deze Verordening is het toeslagen- en verlagingsbeleid Algemene bijstandswet (Abw) vastgelegd.

De Verordening is inhoudelijk niet gewijzigd. Er heeft slechts een technische wijziging plaatsgevonden, aangezien de Abw per 1 januari 2004 komt te vervallen en vervangen wordt door de Wet werk en bijstand (Wwb). Voor een goede invoering van de Wwb wordt gebruik gemaakt van het overgangsjaar 2004 om nieuw beleid te ontwikkelen. Er zal dan tevens worden bezien of de Verordening algemene bijstandsnormen een inhoudelijke wijziging behoeft.

Alvorens de Verordening algemene bijstandsnormen door de gemeenteraad zal worden vastgesteld ligt deze met ingang van maandag 13 januari 2004 tot en met vrijdag 7 februari 2004 ter inzage. Gedurende deze termijn is het mogelijk om schriftelijke reacties in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 40, 6930 AA Westervoort.

De Verordening algemene bijstandsnormen ligt ter inzage op de afdeling Sociale Zaken van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur en buiten deze uren op afspraak..

Vorst en uw container

De winter is ingetreden en dat betekent dat bij vriezend weer de inhoud van uw groene container kan vastvriezen. Dit kan problemen opleveren bij het ledigen van de container.

Als u een container bij vriezend weer aanbiedt loopt u de kans dat er niets of nauwelijks iets uitkomt, terwijl uw container wel geregistreerd wordt en u dus betaalt voor deze "lediging". U kunt proberen bevriezing te voorkomen door: · de container op een beschutte plaats te zetten; · de container donderdagavond zo mogelijk in de berging of garage te zetten; · een krant of lege eierdoos op de bodem van de container te leggen.

Het beste advies dat we u kunnen geven is: biedt bij vastgevroren inhoud de groene container niet aan, wacht tot de vorstperiode voorbij is. Gebruik in géén geval zout of antivriesvloeistoffen in het gft-afval, deze stoffen verstoren het composteringsproces. Slaan op de container helpt evenmin, u loopt daarmee het risico dat de container kapot gaat.