verschenen op: 14-01-2004
Leijnse wil andere aanpak innovatiebeleid
Frans Leijnse, voorzitter van de HBO-raad, heeft vanmiddag in zijn
nieuwjaarsrede kritiek geuit op de manier waarop het kabinet de
Nederlandse kennissamenleving wil stimuleren. De achterblijvende
innovatiekracht van onze economie vormt een bedreiging voor de ambitie
Nederland in 2010 te laten behoren tot de top drie van Europese
succesvolle economieën. De innovatieve kracht van Nederland is anno
2004 minder dan elders in de Europese Unie. Daarom hebben de
hogescholen besloten een innovatieagenda op te stellen.
Het Kabinet denkt teveel vanuit bestaande kaders. De tot nu toe
gekozen aanpak is verouderd en bovendien elitair. Voorbeeld daarvan is
het voornemen tot selectie in het hoger onderwijs van staatssecretaris
Nijs. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst presenteerde Leijnse de
innovatieagenda van de hogescholen. Het Kabinet gaat uit van een
belegen opvatting over kennis en innovatie. Kennisontwikkeling,
kennisoverdracht en een hoog opgeleide beroepsbevolking worden als
afzonderlijke beleidsthema?s behandeld. De versterking van onze
innovatieve kracht behoeft een eigentijdse visie op de
kennissamenleving. De innovatiekracht van Nederlandse bedrijven en
instellingen moet versterkt worden door integratie van
kennisontwikkeling en -toepassing. Hiervoor is een in de volle breedte
hoog opgeleide bevolking noodzakelijk.
In de Innovatieagenda hogescholen: maximale participatie en
kenniscirculatie hebben de hogescholen hun visie geformuleerd op de
gewenste koers voor het hoger onderwijs. Allereerst moet selectieve
deelname aan het hoger onderwijs vervangen worden door maximale
deelname. Vanaf 2012 moet de helft van alle jongeren een diploma in
het hoger onderwijs hebben behaald. Het aantal werkenden dat studeert
moet in 2008 zijn verdubbeld.
In de tweede plaats willen hogescholen een sterke partner zijn in de
regionale kennisinfrastructuur. Hogescholen willen voor de
MKB-bedrijven de motor voor innovatie kunnen zijn.
De hogescholen doen een beroep op de overheid tot steun bij het
realiseren van hun innovatieagenda.
De publicatie 'Innovatieagenda hogescholen: Maximale participatie en
kenniscirculatie' is downloadbaar via deze website. U kunt daarvoor de
rubriek 'Publicaties' raadplegen, (sub)thema 'Innovatie / lector'.