PERSBERICHT - 2004-01-13
'Met een jaarthema kun je je onderscheiden en meer bezoek trekken'
Architectuur & Design 2004 officieel van start
Op het Lekker weg in eigen land paviljoen op de Vakantiebeurs in
Utrecht is dinsdag officieel het (cultuur)toeristisch jaar
Architectuur & Design 2004 van start gegaan. Directeur Marie-Hélène
Cornips van de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) en algemeen
directeur Hans van Driem van het Nederlands Bureau voor Toerisme &
Congressen (NBTC) knipten gezeten op een reuzenmodel van de beroemde
Rietveldstoel heel gewoon een lint door.
Architectuur & Design is de opvolger van Van Gogh 150 jaar, het
toeristische thema van 2003, dat meer dan 1,6 miljoen bezoekers heeft
getrokken. Veel binnen- en buitenlandse (cultuur)toeristen vierden
vorig jaar op de een of andere wijze actief het feit dat Vincent van
Gogh anderhalve eeuw geleden werd geboren.
In de meeste gevallen werd een museum bezocht. Publiekstrekkers waren
de drie grote exposities in het Van Gogh Museum in Amsterdam en in het
Kröller Müller Museum in Otterlo. Het laatste boekte een
bezoekersrecord met 400.000 gasten. Druk was het ook in zijn
geboortedorp Zundert, dat ruim 175.000 Van Gogh-toeristen op bezoek
kreeg.
Met een themajaar kun je je onderscheiden en daardoor meer bezoekers
trekken. Voor toeristen is zon thema dan net die extra aanleiding om
langs te gaan of er langer blijven. Ook voor congresorganisatoren is
zon thema-onderwerp vaak dé reden om naar een bepaald land te gaan,
aldus een NBTC-woordvoerder.
En ook de Nederlander zelf zal zon thema-evenement aangrijpen voor een
dagje uit of een korte vakantie. Architectuur & Design is dus het
(toeristische) thema van het jaar 2004. Dat betekent dat zowel
architectonische schatten als design-kunstwerken in Nederland extra in
de spotlights komen te staan. Werk van vooral Nederlanders, maar ook
van buitenlanders die hier hun sporen nalieten.
Toeristisch houdt dat in dat tal van activiteiten, exposities en
evenementen plaatsvinden die binnen dit thema passen. Een deel daarvan
is nieuw, een aantal andere is een combinatie van bestaand aanbod,
maar dan veelal met een bijzondere invalshoek. Over enkele weken zal
de speciale site www.architectuurendesign.nl - ook is te vinden via
www.lekkerweg.nl in de lucht gaan.
Het thema architectuur en design is niet zomaar gekozen. Nederland
heeft een geheel eigen ontwikkeling op dat gebied. Bekend zijn de 17de
eeuwse trap- en klokgevels die in de oud-Hollandse steden te vinden
zijn. Maar vanaf het begin van de 20ste eeuw leveren Nederlandse
architecten door hun baanbrekende ideeën een grote bijdrage aan de
internationale ontwikkelingen op architectuur- en designgebied, aldus
de NBTC-woordvoerder.
Berlage maakt aan het begin van de 20ste eeuw een start met strakke
geometrische manier van bouwen waarin het gebruik van baksteen het
opvallendst is. Een en ander is goed te zien in de Beurs op het Damrak
in Amsterdam en het Gemeentemuseum in Den Haag.
In de Amsterdamse School (1910-1940) is er sprake van een opvallend
gebruik van de typische Hollandse baksteen. Ook de Stijl heeft een
geometrische, strakke manier van bouwen waarbij met name Gerrit
Rietveld (Rietveld-Schröder Huis in Utrecht) en Piet Oud (Café de Unie
in Rotterdam) toonaangevend zijn.
De architecten van het zogenaamde Nieuwe Bouwen (vanaf ongeveer 1925
tot in de jaren zestig van de vorige eeuw) willen open en ruimtelijk
bouwen en benadrukken de nieuwe materialen zoals beton, glas en staal.
Voorbeelden daarvan zijn het sanatorium Zonnestraal van Duiker in
Hilversum dat dit jaar wordt heropend en de Van Nelle fabriek van
Brinkman en Van der Vlugt in Rotterdam.
Genoemde stromingen en architecten hebben ook hun sporen in design
nagelaten. Berlage ontwierp glas en servies, Rietveld werd beroemd met
zijn meubelen en Brinkman en Van der Vlugt ontwierpen ook straat
meubilair zoals telefooncellen. Ook hedendaagse Nederlandse
architecten staan internationaal in hoog aanzien. Van Loon tenslotte:
De Rotterdamse Erasmusbrug van Ben van Berkel is inmiddels uitgegroeid
tot een icoon van Nederland.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en
promotie-organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar
en in Nederland bevordert. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk van Vestigingen.