PERSBERICHT - 2004-01-13

'Met een jaarthema kun je je onderscheiden en meer bezoek trekken'

Architectuur & Design 2004 officieel van start

Op het Lekker weg in eigen land paviljoen op de Vakantiebeurs in Utrecht is dinsdag officieel het (cultuur)toeristisch jaar Architectuur & Design 2004 van start gegaan. Directeur Marie-Hélène Cornips van de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) en algemeen directeur Hans van Driem van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) knipten gezeten op een reuzenmodel van de beroemde Rietveldstoel heel gewoon een lint door.

Architectuur & Design is de opvolger van Van Gogh 150 jaar, het toeristische thema van 2003, dat meer dan 1,6 miljoen bezoekers heeft getrokken. Veel binnen- en buitenlandse (cultuur)toeristen vierden vorig jaar op de een of andere wijze actief het feit dat Vincent van Gogh anderhalve eeuw geleden werd geboren.

In de meeste gevallen werd een museum bezocht. Publiekstrekkers waren de drie grote exposities in het Van Gogh Museum in Amsterdam en in het Kröller Müller Museum in Otterlo. Het laatste boekte een bezoekersrecord met 400.000 gasten. Druk was het ook in zijn geboortedorp Zundert, dat ruim 175.000 Van Gogh-toeristen op bezoek kreeg.

Met een themajaar kun je je onderscheiden en daardoor meer bezoekers trekken. Voor toeristen is zon thema dan net die extra aanleiding om langs te gaan of er langer blijven. Ook voor congresorganisatoren is zon thema-onderwerp vaak dé reden om naar een bepaald land te gaan, aldus een NBTC-woordvoerder.

En ook de Nederlander zelf zal zon thema-evenement aangrijpen voor een dagje uit of een korte vakantie. Architectuur & Design is dus het (toeristische) thema van het jaar 2004. Dat betekent dat zowel architectonische schatten als design-kunstwerken in Nederland extra in de spotlights komen te staan. Werk van vooral Nederlanders, maar ook van buitenlanders die hier hun sporen nalieten.

Toeristisch houdt dat in dat tal van activiteiten, exposities en evenementen plaatsvinden die binnen dit thema passen. Een deel daarvan is nieuw, een aantal andere is een combinatie van bestaand aanbod, maar dan veelal met een bijzondere invalshoek. Over enkele weken zal de speciale site www.architectuurendesign.nl - ook is te vinden via www.lekkerweg.nl in de lucht gaan.

Het thema architectuur en design is niet zomaar gekozen. Nederland heeft een geheel eigen ontwikkeling op dat gebied. Bekend zijn de 17de eeuwse trap- en klokgevels die in de oud-Hollandse steden te vinden zijn. Maar vanaf het begin van de 20ste eeuw leveren Nederlandse architecten door hun baanbrekende ideeën een grote bijdrage aan de internationale ontwikkelingen op architectuur- en designgebied, aldus de NBTC-woordvoerder.

Berlage maakt aan het begin van de 20ste eeuw een start met strakke geometrische manier van bouwen waarin het gebruik van baksteen het opvallendst is. Een en ander is goed te zien in de Beurs op het Damrak in Amsterdam en het Gemeentemuseum in Den Haag.

In de Amsterdamse School (1910-1940) is er sprake van een opvallend gebruik van de typische Hollandse baksteen. Ook de Stijl heeft een geometrische, strakke manier van bouwen waarbij met name Gerrit Rietveld (Rietveld-Schröder Huis in Utrecht) en Piet Oud (Café de Unie in Rotterdam) toonaangevend zijn.

De architecten van het zogenaamde Nieuwe Bouwen (vanaf ongeveer 1925 tot in de jaren zestig van de vorige eeuw) willen open en ruimtelijk bouwen en benadrukken de nieuwe materialen zoals beton, glas en staal. Voorbeelden daarvan zijn het sanatorium Zonnestraal van Duiker in Hilversum dat dit jaar wordt heropend en de Van Nelle fabriek van Brinkman en Van der Vlugt in Rotterdam.

Genoemde stromingen en architecten hebben ook hun sporen in design nagelaten. Berlage ontwierp glas en servies, Rietveld werd beroemd met zijn meubelen en Brinkman en Van der Vlugt ontwierpen ook straat meubilair zoals telefooncellen. Ook hedendaagse Nederlandse architecten staan internationaal in hoog aanzien. Van Loon tenslotte: De Rotterdamse Erasmusbrug van Ben van Berkel is inmiddels uitgegroeid tot een icoon van Nederland.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en promotie-organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar en in Nederland bevordert. Het hoofdkantoor is gevestigd in Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk van Vestigingen.