Gemeente Sittard-Geleen

PERSBERICHT

Gemeente Sittard-Geleen maakt bezwaar tegen voorgenomen milieuvergunning Mauritsemplacement.

Sittard-Geleen, 12-1-2004 - De Gemeente Sittard-Geleen heeft een bezwaarschrift inge-diend bij de Provincie Limburg tegen het ontwerpbesluit voor het Chemelot rangeer-emplacement. Er wordt ook een bezwaarschrift ingediend tegen het gedoogbesluit. Beide besluiten regelen het verplaatsen van rangeeractiviteiten van het NS-emplace-ment Sittard naar het Mauritsemplacement Geleen. Het gemeentebestuur is van mening dat het ontwerpbesluit van de vergunning onvoldoende is onderbouwd. Zo is niet vastgelegd hoeveel transporten overdag, 's avonds of 's nachts plaatsvinden. Het gemeentebestuur van mening dat er onvoldoende waarborg is ter bescherming van de omgevingsbelangen. Het gemeentebestuur heeft eerder gepleit voor nader onderzoek alvorens over te gaan tot vergunningverlening. Daarnaast vindt het college van B&W dat de bewoners meer betrokken moeten worden bij het vinden van toekomstige oplossingen voor geluidsreductie. De Gemeente Sittard-Geleen wil binnen enkele weken bestuurlijk overleg met de Provincie, Chemelot en Railion. B&W heeft begin januari wethouder Hub Lemmens aangewezen als projectwethouder. Lemmens heeft inmiddels een eerste overleg gehad met vertegenwoordigers van de betrokken bewoners.

Op 15 december 2003 heeft Raillion rangeeractiviteiten van NS station Sittard verplaatst naar het Mauritsemplacement op het bedrijventerrein Chemelot.Tot die tijd werden de DSM/SABIC wagons, waaronder wagons met gevaarlijke stoffen, vanuit het Chemelot terrein vervoerd naar het emplacement in Sittard. Daar werden ze gekoppeld aan wagons van derden en verder vervoerd. Bij aankomende goederentreinen gebeurde het omgekeerde. Deze gemengde treinen bestaan voor 90% uit DSM/SABIC-wagons. Het is daarom efficiënter de koppeling met wagons van derden te laten plaatsvinden op het Mauritsempla-cement te Geleen. Daar komt immers 90% van de wagons vandaan. Daarmee wordt tegelijk een ander belangrijk doel gediend, namelijk een veiligere situatie voor de omgeving van het NS-station Sittard. Ook ontstaan meer mogelijkheden voor de realisatie van de plannen rondom het project Zitterd Revisited. Het verplaatsen van de rangeeractiviteiten van het NS station Sittard naar het Mauritsemplacement van Chemelot past bij het streven van de Gemeente Sittard-Geleen, maar het mag geen verschuiving van problemen worden, zo vindt het gemeentebestuur. Het gemiddelde geluidsniveau op het Mauritsemplacement neemt nauwelijks toe, maar het aantal bewegingen daarentegen wel. Dit leidt tot meer piekgeluiden en daarom tot een toename van de geluidshinderbeleving. Het ontwerpbesluit voor de milieuvergunning regelt nu onvoldoende hoe de transporten zijn verdeeld over een etmaal en welke limieten hieraan zijn verbonden. Ook vindt het gemeentebestuur dat er onvoldoende zicht is op de uiteindelijke geluids- veiligheidssituatie. Zo kan er onvoldoende waarborg worden gegeven voor de belangen van de directe omgeving. Het gemeentebestuur vindt dat er nader onderzoek moet worden gedaan naar geluidsreducerende maatregelen door Chemelot en Railion. De Gemeente Sittard-Geleen vindt verder dat onvoldoende is onderbouwd welke invloed de wijzigingen hebben op de veiligheidsrisico's. Ook dit dient nader te worden onderzocht. Volgens de Gemeente moet de besluitvorming worden uitgesteld totdat meer zicht is op de daadwerkelijke toekomstige situatie en de haalbaarheid van maatregelen.. Het college van B&W vindt verder dat er een open dialoog moet zijn met bewoners over de toekomstige situatie en maatregelen. Een belangrijke rol hierin dicht het college toe aan Chemelot en Railion. 12 januari vindt het eerste gesprek plaats tussen Wethouder H. Lemmens en de bewoners.