CAP GEMINI ERNST & YOUNG
Utrecht, 15 januari 2004
Cap Gemini Ernst & Young presenteert resultaten Trends in Energy
2004:
Volledige opening energiemarkt in juli: een hete administratieve zomer?
De liberalisering van de energiemarkt zal in juli van dit jaar
voltooid zijn. Met het uitbreken van de slag om de klant, ontstaat
voor alle consumenten wellicht een eenmalige kans om hun voordeel te
doen met de liberalisering van de energiesector. Onderzoek geeft
namelijk aan dat de energieprijzen in Europa een stijgende tendens
vertonen door de geleidelijke vermindering van de reservecapaciteit in
de electriciteitsproductie. Als echter meer dan 5% van de ruim 6
miljoen huishoudens en kleine zakelijke klanten besluit om in juli
over te stappen naar een andere leverancier van gas en/of
elektriciteit, voorspelt Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) een zeer
aanzienlijke belasting voor de administratieve organisatie van de
energiebedrijven om dit in goede banen te leiden. Dit levert een
dilemma op voor de energiebedrijven: agressief campagne voeren om
marktaandeel te winnen of kiezen voor 'rust in de tent' om de
administratieve belasting binnen de perken te houden? Dit zijn enkele
van de conclusies uit Trends in Energy 2004. CGE&Y presenteert vandaag
voor de zesde keer de resultaten van dit onderzoek naar de
ontwikkelingen in de energiesector.
Liberalisering afgerond
Op 1 juli as. wordt de laatste stap gezet in de liberalisering van de
Nederlandse energiesector. Huishoudens en kleine bedrijven kunnen dan
vrij kiezen welke energieleverancier hun electriciteit en/of gas mag
leveren. De vraag is hoe de energiebedrijven en de consumenten met
deze vrijheid zullen omgaan. Zullen de energiebedrijven vooral hun
groene of betrouwbare imago blijven uitdragen en hun bestaande klanten
proberen te behouden of zal er in de energiesector een veldslag
uitbreken die vergelijkbaar is met de thans woedende supermarktoorlog?
De plannen worden goed geheim gehouden, maar het lijkt een redelijk
veilige voorspelling dat nieuwe leveranciers met prijsaanbiedingen en
marketingacties als gratis camera's e.d. zullen proberen de klanten te
winnen die zij nodig hebben om te overleven. De gevestigde
leveranciers hebben het meeste belang bij behoud van bestaande klanten
en zullen op hun beurt proberen deze klanten met aantrekkelijke
aanbiedingen aan zich te binden. Hoe het ook zij, voor de consument
breekt een belangrijk keuzemoment aan, omdat dit voorlopig wel eens de
enige kans zou kunnen zijn om voordeel te halen uit de liberalisering
van de energiemarkt.
Stijgende energieprijzen
Uit een Europa-breed onderzoek dat in 2003 door CGE&Y is uitgevoerd
tekent zich een oplopende electriciteitsprijs af. De uitzonderlijk
warme zomer en stroomstoringen in Italië en Zuid-Zweden hebben ons met
de neus op de feiten gedrukt: stroom is geen vanzelfsprekendheid. De
toenemende marktwerking en scherpere bedrijfseconomische eisen van
aandeelhouders laten de reservecapaciteit die tot nu toe ruim
voorhanden was in rap tempo afnemen. Dit uit zich in oplopende prijzen
op de Europese stroombeurzen. Dit reeds eerder voorspelde effect is in
2003 voor het eerst ook in de cijfers zichtbaar. Op zich is dit een
normaal en zelfs wenselijk resultaat van marktwerking: bij (dreigende)
schaarste gaan de prijzen omhoog waardoor weer nieuwe investeringen in
productiecapaciteit worden uitgelokt. Voor de middellange termijn
ontstaat uit deze situatie echter wel het vooruitzicht dat de
energieprijzen eerder een stijgende dan een dalende trend zullen laten
zien.
Administratieve verwerking kritisch
De informatievoorziening in de gehele energiebranche is nog verre van
optimaal, hetgeen leidt tot langere verwerkingstijden en hogere
operationele kosten dan gewenst. CGE&Y verwacht dat tot een percentage
van ca. 5% leverancierswisselingen per 1 juli as. de administratieve
verwerking nog hanteerbaar is voor de energiesector. Gaat dit
percentage hier aanzienlijk bovenuit dan zijn grote administratieve
problemen te verwachten. Trends in Energy 2004 toont aan dat deze
informatievoorziening veel efficiënter georganiseerd kan worden. Het
centraal onderbrengen van alle klant- en meetgegevens op één plaats,
met beveiligde en rolgebonden toegang voor alle spelers in de
energieketen, vermindert de foutgevoeligheid, waardoor er bijvoorbeeld
minder kans is op foute rekeningen. Een dergelijke inrichting versnelt
en vergemakkelijkt processen als het wisselen van leverancier. De
kosten van de onderliggende administratie gaan dan omlaag en de
kwaliteit van de informatie wordt verbeterd. Dit leidt op den duur tot
lagere energiekosten voor de klant. En was dat niet het doel van de
liberalisering?
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is één van de grootste aanbieders ter
wereld op het gebied van consultancy, technologie en outsourcing
diensten. De onderneming helpt bedrijven voortdurend nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 53.000
medewerkers in dienst en realiseerde in 2002 een omzet van 7.04
miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening,
kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.
EINDE PERSBERICHT