CAP GEMINI ERNST & YOUNG

Utrecht, 15 januari 2004

Cap Gemini Ernst & Young presenteert resultaten Trends in Energy 2004:

Volledige opening energiemarkt in juli: een hete administratieve zomer?

De liberalisering van de energiemarkt zal in juli van dit jaar voltooid zijn. Met het uitbreken van de slag om de klant, ontstaat voor alle consumenten wellicht een eenmalige kans om hun voordeel te doen met de liberalisering van de energiesector. Onderzoek geeft namelijk aan dat de energieprijzen in Europa een stijgende tendens vertonen door de geleidelijke vermindering van de reservecapaciteit in de electriciteitsproductie. Als echter meer dan 5% van de ruim 6 miljoen huishoudens en kleine zakelijke klanten besluit om in juli over te stappen naar een andere leverancier van gas en/of elektriciteit, voorspelt Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) een zeer aanzienlijke belasting voor de administratieve organisatie van de energiebedrijven om dit in goede banen te leiden. Dit levert een dilemma op voor de energiebedrijven: agressief campagne voeren om marktaandeel te winnen of kiezen voor 'rust in de tent' om de administratieve belasting binnen de perken te houden? Dit zijn enkele van de conclusies uit Trends in Energy 2004. CGE&Y presenteert vandaag voor de zesde keer de resultaten van dit onderzoek naar de ontwikkelingen in de energiesector.

Liberalisering afgerond
Op 1 juli as. wordt de laatste stap gezet in de liberalisering van de Nederlandse energiesector. Huishoudens en kleine bedrijven kunnen dan vrij kiezen welke energieleverancier hun electriciteit en/of gas mag leveren. De vraag is hoe de energiebedrijven en de consumenten met deze vrijheid zullen omgaan. Zullen de energiebedrijven vooral hun groene of betrouwbare imago blijven uitdragen en hun bestaande klanten proberen te behouden of zal er in de energiesector een veldslag uitbreken die vergelijkbaar is met de thans woedende supermarktoorlog? De plannen worden goed geheim gehouden, maar het lijkt een redelijk veilige voorspelling dat nieuwe leveranciers met prijsaanbiedingen en marketingacties als gratis camera's e.d. zullen proberen de klanten te winnen die zij nodig hebben om te overleven. De gevestigde leveranciers hebben het meeste belang bij behoud van bestaande klanten en zullen op hun beurt proberen deze klanten met aantrekkelijke aanbiedingen aan zich te binden. Hoe het ook zij, voor de consument breekt een belangrijk keuzemoment aan, omdat dit voorlopig wel eens de enige kans zou kunnen zijn om voordeel te halen uit de liberalisering van de energiemarkt.

Stijgende energieprijzen
Uit een Europa-breed onderzoek dat in 2003 door CGE&Y is uitgevoerd tekent zich een oplopende electriciteitsprijs af. De uitzonderlijk warme zomer en stroomstoringen in Italië en Zuid-Zweden hebben ons met de neus op de feiten gedrukt: stroom is geen vanzelfsprekendheid. De toenemende marktwerking en scherpere bedrijfseconomische eisen van aandeelhouders laten de reservecapaciteit die tot nu toe ruim voorhanden was in rap tempo afnemen. Dit uit zich in oplopende prijzen op de Europese stroombeurzen. Dit reeds eerder voorspelde effect is in 2003 voor het eerst ook in de cijfers zichtbaar. Op zich is dit een normaal en zelfs wenselijk resultaat van marktwerking: bij (dreigende) schaarste gaan de prijzen omhoog waardoor weer nieuwe investeringen in productiecapaciteit worden uitgelokt. Voor de middellange termijn ontstaat uit deze situatie echter wel het vooruitzicht dat de energieprijzen eerder een stijgende dan een dalende trend zullen laten zien.

Administratieve verwerking kritisch
De informatievoorziening in de gehele energiebranche is nog verre van optimaal, hetgeen leidt tot langere verwerkingstijden en hogere operationele kosten dan gewenst. CGE&Y verwacht dat tot een percentage van ca. 5% leverancierswisselingen per 1 juli as. de administratieve verwerking nog hanteerbaar is voor de energiesector. Gaat dit percentage hier aanzienlijk bovenuit dan zijn grote administratieve problemen te verwachten. Trends in Energy 2004 toont aan dat deze informatievoorziening veel efficiënter georganiseerd kan worden. Het centraal onderbrengen van alle klant- en meetgegevens op één plaats, met beveiligde en rolgebonden toegang voor alle spelers in de energieketen, vermindert de foutgevoeligheid, waardoor er bijvoorbeeld minder kans is op foute rekeningen. Een dergelijke inrichting versnelt en vergemakkelijkt processen als het wisselen van leverancier. De kosten van de onderliggende administratie gaan dan omlaag en de kwaliteit van de informatie wordt verbeterd. Dit leidt op den duur tot lagere energiekosten voor de klant. En was dat niet het doel van de liberalisering?

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is één van de grootste aanbieders ter wereld op het gebied van consultancy, technologie en outsourcing diensten. De onderneming helpt bedrijven voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 53.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2002 een omzet van 7.04 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.

EINDE PERSBERICHT